Met Patapon kon Sony Computer Entertainment Japan een vermakelijke ritmegame afleveren op de PlayStation Portable. Nu probeert Sony het opnieuw met Patapon 2 dat op 13 februari 2009 op de PSP verschijnt.
In de originele Patapon wordt het verhaal van de Patapon stam verteld, de stam was oppermachtig tot ze verslagen werden door de kwaadaardige Zigoton stam. De speler moest in de huid kruipen van de God van de Patapon om de stam wederom oppermachtig te maken. Hiervoor moest de speler de stam leiden in hun strijd tegen de Zigoton en in een queeste om een mysterieus object te bereiken dat hen een voordeel zou bieden in de strijd. Gedurende de originele game denken de Patapon dat de zon het mysterieuze object is, maar aan het anticlimactische einde van de game ontdekken ze dat het mysterieuze object eigenlijk op een ander continent ligt. Uiteindelijk eindigt Patapon met de Zigoton en de Patapon die samenwerken aan een boot om de zee over te steken naar het nieuwe continent.
Hun zeereis loopt echter compleet fout en de Patapon belanden in een nieuw land waar ze moeten vechten tegen de Kamepon. In deze strijd moeten ze tevens ontdekken wie hun echte vijand is - want ook de Zigoton en een vierde groep, de Akumapon, maken een verschijning - en welk mysterieus object ze eigenlijk zoeken. Het verhaal wordt verteld via een tachtigtal missies die geleidelijk aan moeilijker worden en waarin geleidelijk meer mogelijkheden beschikbaar worden. De speler krijgt nieuwe eenheden om te leiden, de vijand krijgt nieuwe eenheden om jou te bestoken en jij kunt aan de slag met nieuwe slagritmes om die vijanden te verslaan. Tussen de missies gebruikt de speler-God zijn geld om nieuwe troepen te kopen. Op deze manier kun je jouw leger aanvullen om sterker te worden.
De speler kan nu drie nieuwe eenheden maken, namelijk de Toripon welke een vliegende unit met speren is, de Robotpon welke ideaal zijn voor gevechten op korte afstanden en de Mahopon welke bedoeld zijn om de andere Patapon sterker te maken. In Patapon 2 wordt het echter moeilijker om alle types Patapon aan te maken, je moet bepaalde punten bereiken in de evolutieboom om meer exotische Patapon te ontdekken. Zo krijg je niet onmiddellijk alle 48 Patapon tot je beschikking. Tussen de missies kun je ook nieuwe wapens aanschaffen en de formatie van je leger aanpassen. Het is dus duidelijk dat de game je verschillende opties biedt om strategisch te werk te gaan, maar uiteindelijk ligt de nadruk op het ritmische spel tijdens de missies. Zonder een goed ritmegevoel zul je nu eenmaal weinig impact kennen.
Tijdens de missies bestuur je jouw leger door ritmisch te slaan op vier verschillende pratende drums met behulp van kruisje, vierkantje, driehoekje en cirkeltje. Daarna moet je een ritme kiezen dat je simpelweg moet naspelen. Dit ritme bepaalt de acties van je Patapon want er zijn bijvoorbeeld ritmes om aan te vallen, te verdedigen en terug te trekken. Door het ritme goed te volgen kom je uiteindelijk in Fever mode terecht waardoor de Patapon sterker worden. Patapon 2 kun je ook met drie vrienden spelen, dan moet je samenwerken om een groot ei te vervoeren en een gevaarlijke baas te verslaan. Uiteindelijk lijkt dit echter maar een kleine toevoeging waardoor Patapon 2 sterk lijkt op zijn voorganger. Die voorganger was echter een verslavende titel en wij verwachten dat ook Patapon 2 deze verslavende gameplay kan aanbieden.
|