Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
18 November 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 November 2019 
(0) 
(8) 
(4) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(8) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Waarom gamehoesjes er toe doen!
Review:

Disaster: Day of Crisis


Door Joni Philips op 02-11-2008 om 11:12
Bron: Gamed

In 1999 werd Monolith Software opgericht waarna het bekendheid verwierf met allerlei RPGs, waaronder Xenosaga en Baten Kaitos. Op de Wii wilde Monolith Software iets nieuws proberen, wat resulteerde in Disaster: Day of Crisis. Was het een geslaagde uitstap of blijft Monolith beter bij RPGs?

Disaster: Day of Crisis verschilt sterk van de traditionele Nintendo game. De game begint met een flitsende en knappe introductie waarin het verhaal en de gevaren in sneltreinvaart worden uitgelegd. Door dit filmpje kom je onmiddellijk in de juiste sfeer, waarna de game echt kan beginnen. In een flashback wordt een oude missie van Ray getoond, samen met zijn vriend Steve en enkele anderen redt hij mensen bij een vulkaanuitbarsting. De missie loopt echter grandioos fout en Steve sterft samen met enkele anderen, een gebeurtenis waardoor Ray met pensioen gaat. Deze missie is de tutorial van het spel waarin de verschillende gameplayelementen worden uitgelegd. Na de tutorial kan het echte verhaal beginnen, de terroristische groepering SURGE heeft een bom gestolen en wil die gebruiken om de wereld te bedreigen. Ondertussen teisteren allerlei natuurrampen de Aarde.


Natuurlijk zou Ray simpelweg aan de kant kunnen blijven zitten, maar ook de zus van Steve is ontvoerd door SURGE en hij moet dus wel ingrijpen. Hiermee start een verhaal waarin het ene cliché na het andere volgt. Bij een cliché actieverhaal horen natuurlijk ook belachelijke uitspraken die amper correct Engels lijken, zij zijn ook present in Disaster. Hiermee wordt het verhaal niet vooruit geholpen. Disaster kan gemakkelijk vergeleken worden met B-films, maar zonder de charme daarvan. Ook de gameplay verraadt de B-natuur van Disaster, Ray is geen superman, maar hij kan met gemak metalen vaten met zijn blote handen stukslaan wat een belachelijk gezicht is. Hij haalt ook andere straffe stunten uit, zo kan hij bijvoorbeeld sneller lopen dan de pyroclastische stroom bij een vulkaanuitbarsting. Een pyroclastische stroom haalt minstens een snelheid van 80 km per uur, zelfs wagens kunnen meestal niet ontsnappen aan deze stroom.

Zulke gebeurtenissen zijn typerend voor Disaster, een game die realistisch tracht te zijn, maar die zulke heroïsche cliché elementen gebruikt om de actie vooruit te krijgen. Op zulke momenten valt de vergelijking te maken met een film als Volcano, even vermakelijk, maar niet omwille van de goede acteerprestaties of het sterke verhaal. In Disaster vallen de acteerprestaties gelukkig mee, de stemmen klinken goed waardoor de personages enigszins aimabel worden. Echt meeleven met ze zul je echter niet, daarvoor is het verhaal te zwak. Het is alleen spijtig dat de stemmen enkel aanwezig zijn bij de tussenfilmpjes en de belangrijke momenten. De mensen die je redt, hebben geen stem.


Disaster leent zich door zijn verhaal uitstekend voor verschillende gameplaystijlen en de game gebruikt ze allen. De game is een Action-Adventure, een on-rail shooter, een verzameling minigames en een racespel, een ramp om uit te leggen dus. In zijn kern is Disaster het duidelijkst een Action-Adventure waarin je andere mensen moet redden terwijl je zelf in leven moet blijven. Hierbij moet je rekening houden met verschillende gezondheidsfactoren van Ray. De betekenis van de eerste, de levensbalk, is snel duidelijk, maar de andere parameters zijn origineler. Deze zorgen ervoor dat je het rustig aan doet en intelligent werkt, zoals de staminameter. Alle acties verbruiken stamina en zonder stamina verliest Ray geleidelijk leven. Je moet dus af en toe rust nemen. en goed zoeken naar extra items om gezondheid en stamina aan te vullen, gelukkig zitten de levels gevuld met hamburgers en andere etensresten.

Ray eet deze resten onmiddellijk op, wat zeer grappig is aangezien ze groter zijn dan zijn hoofd. Tijdens het spelen moet je ook rekening houden met je hartslag, deze is belangrijk bij het sprinten. Indien je te lang sprint, wordt de hartslag te snel en moet Ray rusten. In bepaalde gebieden kan Ray tevens per ongeluk rook inademen, in dat geval moet je met de Z knop snel goede lucht inademen. Gelukkig kan onze held gemakkelijk door de rook sprinten zonder kwalijke gevolgen. Elke situatie vereist dus een bepaalde aanpak, maar je moet uiteindelijk een heleboel regels onthouden. Bij het bewegen valt dit sterk op, zo bestaat de mogelijkheid om te wandelen, te rennen, te sprinten en snel te lopen. Ze hebben elk hun eigen besturing, hun nut en hun effect waardoor de game vrij ingewikkeld wordt, zeker omdat bepaalde knoppen hierdoor een dubbele functie krijgen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   65
Sound   60
Graphics   55
Replay   60

De combinatie van verschillende genres is een Disaster.
60


16:10  Nieuw beeldmateriaal Resistance 2
10:27  Nieuwe scan voor Chrono Trigger
 Reacties (41)
 Pagina: 1 | 2
Gast (85.145.248.xxx) op 02-11-2008 om 11:15
Ik heb de review nog niet gelezen, maar ik kan alvast zeggen dat ik het cijfer te laag vind. Zelf zou ik richting de 8 gaan.

Gast (88.159.77.xxx) op 02-11-2008 om 11:35
Een 7,5-8 is inderdaad een stuk realistischer. Hij scoort vast zo laag omdat ie anders z'n debiele "De combinatie van verschillende genres is een Disaster." niet ertussen kon proppen.

Devuna op 02-11-2008 om 11:46 [Niv: 16 / Exp: 776]
@ 88.159 die regel klopt wel hoor
vind 't echt bagger spel

Robert op 02-11-2008 om 11:49 [Niv: 206 / Exp: 10294]
ik dacht dat monolith bezig was met FEAR2

Joni Philips (Eindredacteur) op 02-11-2008 om 11:49 [Niv: 1164 / Exp: 58187]
Monolith Software en Monolith Productions zijn verschillende studio's.

CengizMan op 02-11-2008 om 11:55 [Niv: 99 / Exp: 4940]
Nou, als ik de review lees valt het nog best wel mee. Ik denk dat dit spel nog niet eens zo slecht is (zelf niet gesppeld).
Als ik zo naar de review kijk, en dan naar het cijfer, ben ik het niet eens met het cijfer. Maar dat ben ik...

AmazingShikoku op 02-11-2008 om 12:00 [Niv: 129 / Exp: 6459]
valt me nog reuze mee als je die reclame zo zag. Ik had meer een cijfer rond de 40 verwacht eerlijk gezegd.

Gewijzigd door AmazingShikoku op 02-11-2008 om 12:01

da bom op 02-11-2008 om 12:03 [Niv: 89 / Exp: 4466]
khad alleen gameplay hoger verwacht.. maar voor de rest lijkt het me wel goed cijfers

maarja aangezien wat er allemaal in de text staat lijkt het me toch wel goed die 65...

FloriX op 02-11-2008 om 12:24 [Niv: 258 / Exp: 12906]
En meteen de fanboys: "tl,dr, maar cijfer moet hoger.

Nibor op 02-11-2008 om 12:30 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Ik had al niet zo'n hoge hoed op van deze game

BengaBenga op 02-11-2008 om 12:43 [Niv: 27 / Exp: 1337]
Wauw, ik be het echt absoluut niet eens met deze review. Het is echt een geweldig spel. Ik heb hem gisteren uitgespeeld en meteen opnieuw begonnen, zo tof is het.
Helaas heeft de reviewer de stijl van het spel niet begrepen, anders had hij zich niet ge-ergerd aan grote stukken voedsel en het stukslaan van vaten. Dit hele spel is zo arcade als het maar zijn kan met een, opzettelijk, B-cliche verhaal. Ook de voice-acting is opzettelijk zo "slecht". De makers hebben in alles geprobeerd om een Hollywood blockbuster te maken, wat erg goed gelukt is.

Als de reviewer zijn wapens en Ray had ge-upgrade had hij gemerkt dat het schieten ook steeds beter gaat, één van de RPG kenmerken in dit spel.

En als laatste zijn de shooting ranges zo gaaf dat dat op zich zelf al een punt hoger waard was geweest.

Grafisch moet de reviewer zijn PS2 maar weer eens aanzetten. De laatste keer dat dit soort filmpjes op een in-game engine in een PS2 game te zien ware was...ehm...nooit.

BengaBenga op 02-11-2008 om 12:47 [Niv: 27 / Exp: 1337]
Oh en gebrek aan replay waarde? Vind ik nogal een sterke uitspraak voor een review waarin niet eens vermeld wordt dat je na elk level een uitgebreide rating krijgt en dat er 100 achievements te unlocken zijn.
Plus dat lang niet alle extra's na één keer spelen te behalen zijn, noch alle wapens.

Zuigertje op 02-11-2008 om 12:54 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ Benga:

Kan wel maar als het spel gewoon niet leuk is wil je het gewoon niet opnieuw spelen . Haast elk spel met duidelijke afbakeningen in de levels/missies heeft een uitgebreide rating aan het eind van elk level.

Maar leuk dat jij het wel leuk vindt, de reklames die ik gezien had op TV zagen er wel veelbelovend uit imo.

Lawliet op 02-11-2008 om 12:56 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Jammer IGN gaf het een 8 dus nu zit ik wel te twijfelen.

Cheatcn op 02-11-2008 om 13:07 [Niv: 20 / Exp: 997]
Cijfer klopt niet met review.

Ike op 02-11-2008 om 13:15 [Niv: 24 / Exp: 1186]
Viel eigenlijk wel te verwachten. Ik vind het er persoonlijk erg lelijk uitzien nadat ik van wii naar Xbox ben overgestapt.

Cas op 02-11-2008 om 13:50 [Niv: 0 / Exp: 7]
Ik sluit me helemaal aan BengaBenga, waardeloze review.

Gast (85.144.29.xxx) op 02-11-2008 om 13:58
@ike
Wat voor reden is dat nou weer?
way heeft "lelijk" er nou mee te maken of het een leuk spel is of niet?
Probeer het eerst, en niet oordelen omdat het een bepaalde tint heeft.

@Lawliet,
Jou snap ik ook niet, als BengaBenga het juist geweldigt vind waarom zou zijn mening dan minder waardig zijn dan die van gamed?

vinnie13 op 02-11-2008 om 14:04 [Niv: 53 / Exp: 2664]
waardeloze game , ga dan maar yakuza 2 halen. of toch niet aangezien fall3 wel leuk is en het waard is.

konnichiwa op 02-11-2008 om 14:26 [Niv: 153 / Exp: 7652]
De game heeft een gemiddelde van 73 op metacritic tot zover.

Gast (81.92.182.xxx) op 02-11-2008 om 14:38
Deze game schijnt volgens bijna iedereen waar ik een reactie van heb gelezen dat het een heel aardige game is en zeker meer dan een 8 krijgt van die personen. Ik heb ook al meer reviews gezien die hogere cijfers gaven.

Het enige wat je spijtig zou kunnen noemen is de prijs, voor 3 tientjes was dit een must buy maar nu laat ik het spel nog even liggen, wie weet voor later.

Robert op 02-11-2008 om 14:49 [Niv: 206 / Exp: 10294]
een review is een persoonlijke beschouwing ik snap al dat gezeik niet hierboven, bovendien heeft dit spel nog steeds een voldoende gescoord, trouwens die nintendo president of america was zelf ook kritisch over dit spel als ik me niet vergis.

Lawliet op 02-11-2008 om 15:14 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Gast (85.144.29.xxx)

Ik heb het over de reviews van IGN en Gamed en niet over Benga zijn mening. Tuurlijk is zijn mening niet minder waardig dan Gamed of andere sites. Maar nu vergelijk ik die twee reviews en dan zit ik te twijfelen of ik de game in huis zal halen. Trouwens, Benga heeft het alleen over de replay waarde en dat maakt voormij namelijk geen reet uit. Niet voor een game als Disaster: Day of Crisis.

Gast (81.245.211.xxx) op 02-11-2008 om 15:24
De graphics zijn een disaster, kan zo komen uit een PS2 game uit het jaar 2003.

Nibor op 02-11-2008 om 15:37 [Niv: 144 / Exp: 7223]
jezus al die mensen die zeggen dat het een waardeloze review is, heb je nog nooit van een mening gehoord ofzo?

Damn....

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Disaster: Day of Crisis
Type:
Game
Releasedatum:
24-10-2008
Ontwikkelaar:
Monolith Software
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media