Review: Disaster: Day of Crisis
Door Joni Philips op 02-11-2008 om 11:12
|
Bron: Gamed
|
In 1999 werd Monolith Software opgericht waarna het bekendheid verwierf met allerlei RPGs, waaronder Xenosaga en Baten Kaitos. Op de Wii wilde Monolith Software iets nieuws proberen, wat resulteerde in Disaster: Day of Crisis. Was het een geslaagde uitstap of blijft Monolith beter bij RPGs?
Met de Z-knop moet je bijvoorbeeld je longen luchten, maar als je longen rookvrij zijn, moet je op de Z-knop drukken om slachtoffers te zoeken. Slachtoffers redden is geen gemakkelijke klus, want elke heeft zijn eigen noden. Gelukkig bevat de game genoeg 'minigames' om de klus te klaren. Bij een gewond slachtoffer moet je de WiiMote op zijn wonde richten en de B-knop ingedrukt houden om deze af te spoelen, daarna moet je rondjes draaien om het af te binden. Andere slachtoffers moet je bevrijden door snel op de A-knop te rammen en weer anderen moet je helpen door met de WiiMote te bewegen alsof je echt de persoon wil vastgrijpen, maar dit is weinig accuraat. Vaak zul je meerdere keren moeten proberen omdat er een zekere vertraging op de beweging zit.

De variatie hierin is zeer uitgebreid en het redden en verkennen is duidelijk het beste deel van het spel. Monolith had echter minder aandacht moeten besteden aan de verschillende metertjes voor Ray en meer aan de technische kant. De tocht door je levels wordt regelmatig, eigenlijk op elk voorspelbaar moment, onderbroken door vijandelijke troepen. Op dit moment start het on-rail shooter deel waarbij het idee in principe goed is. Door te richten op het scherm en de B-knop in te drukken, schiet je op de vijand. Door met de Nunchuk te schudden herlaad je, met de D-Pad verander je van wapen, met C kun je zoomen en met Z schuil je.
Disaster is dus een uitgebreide on-rail shooter, de game heeft echter een probleem met het registreren van de hits, hier gaat enige tijd verloren zodat het schieten zeer sloom verloopt en de game duidelijk onderdoet voor de andere on-rail shooters op de Wii. Qua variatie kan de game zich meten met Ghost Squad en The House of the Dead, maar zij hebben de technische problemen van deze titel niet. Door het verslaan van vijanden en het redden van vijanden verdien je punten die je kunt spenderen aan de vaardigheden en de wapens van Ray, op deze manier kun je hem verbeteren, zodat hij in latere levels nog steeds mee kan met de vijand. Het is een leuk idee en dwingt de speler om alle mensen te redden. Regelmatig kruip je in de wagen, waarbij je de WiiMote op de zijkant houdt in Excite Truck en Mario Kart stijl. Door te draaien neem je bochten en met de 1/2 knop kun je versnellen en remmen.

Door technische problemen valt het rijden echter compleet in het water, de framerate is niet stabiel in de bochten ondanks dat je tien kilometer per uur rijdt en door de pop-up kun je plotseling wagens of afgronden voor je zien verschijnen. Regelmatig verlies je dus het level door deze fouten. De motor van de wagen lijkt hierbij ook een grasmachine in plaats van een krachtige dieselmotor en de game biedt totaal geen gevoel van snelheid. De slowdown en de pop-up van het rijden komt gelukkig niet voor in de andere levels, maar echt indrukwekkend wordt de game nooit. Tijdens het spelen zie je allerlei gevarieerde omgevingen, waarbij de ene helft echt knap is en de andere helft Wii onwaardig, wat mede te wijten is aan het ontbreken van anti-aliasing, alle rechte lijnen zijn dus duidelijk gekarteld.
Disaster lijkt regelmatig een eerste generatie PlayStation 2 titel, geen Wii spel. De personages die je redt en de vijanden die je neerschiet, zijn weinig gedetailleerd in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ray en de animaties van het springen en het klimmen zijn allesbehalve vloeiend. Hierbij vallen ook de laadtijden in negatieve zin op. Qua techniek had Monolith duidelijk meer tijd nodig om een topper te ontwikkelen. Disaster is een game die verschillende genres tot één geheel wil vermengen, maar duidelijk faalt. Day of Crisis is pure middelmaat, Monolith had zich moeten concentreren op één genre in plaats van te mixen want dan had Disaster een topper kunnen zijn. Nu moeten we Reggie Fils-Aime echter gelijk geven, Disaster is zijn geld niet waard wegens allerlei onvolmaaktheden en het totaal ontbreken van replaywaarde na het uitspelen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
65 |
Sound |
60 |
Graphics |
55 |
Replay |
60 |
De combinatie van verschillende genres is een Disaster.
|
60 |
|
|
|
16:10 Nieuw beeldmateriaal Resistance 2
10:27 Nieuwe scan voor Chrono Trigger
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (85.145.248.xxx)
op 02-11-2008 om 11:15
|
Ik heb de review nog niet gelezen, maar ik kan alvast zeggen dat ik het cijfer te laag vind. Zelf zou ik richting de 8 gaan.
|
|
Gast (88.159.77.xxx)
op 02-11-2008 om 11:35
|
Een 7,5-8 is inderdaad een stuk realistischer. Hij scoort vast zo laag omdat ie anders z'n debiele "De combinatie van verschillende genres is een Disaster." niet ertussen kon proppen.
|
|
Devuna
op 02-11-2008 om 11:46
[Niv: 16 / Exp: 776]
|
@ 88.159 die regel klopt wel hoor
vind 't echt bagger spel
|
|
Robert
op 02-11-2008 om 11:49
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
ik dacht dat monolith bezig was met FEAR2
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 02-11-2008 om 11:49
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Monolith Software en Monolith Productions zijn verschillende studio's.
|
|
CengizMan
op 02-11-2008 om 11:55
[Niv: 99 / Exp: 4940]
|
Nou, als ik de review lees valt het nog best wel mee. Ik denk dat dit spel nog niet eens zo slecht is (zelf niet gesppeld).
Als ik zo naar de review kijk, en dan naar het cijfer, ben ik het niet eens met het cijfer. Maar dat ben ik...
|
|
AmazingShikoku
op 02-11-2008 om 12:00
[Niv: 129 / Exp: 6459]
|
valt me nog reuze mee als je die reclame zo zag. Ik had meer een cijfer rond de 40 verwacht eerlijk gezegd.
Gewijzigd door AmazingShikoku op 02-11-2008 om 12:01
|
|
da bom
op 02-11-2008 om 12:03
[Niv: 89 / Exp: 4472]
|
khad alleen gameplay hoger verwacht.. maar voor de rest lijkt het me wel goed cijfers
maarja aangezien wat er allemaal in de text staat lijkt het me toch wel goed die 65...
|
|
FloriX
op 02-11-2008 om 12:24
[Niv: 258 / Exp: 12906]
|
En meteen de fanboys: "tl,dr, maar cijfer moet hoger.
|
|
Nibor
op 02-11-2008 om 12:30
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Ik had al niet zo'n hoge hoed op van deze game
|
|
BengaBenga
op 02-11-2008 om 12:43
[Niv: 27 / Exp: 1337]
|
Wauw, ik be het echt absoluut niet eens met deze review. Het is echt een geweldig spel. Ik heb hem gisteren uitgespeeld en meteen opnieuw begonnen, zo tof is het.
Helaas heeft de reviewer de stijl van het spel niet begrepen, anders had hij zich niet ge-ergerd aan grote stukken voedsel en het stukslaan van vaten. Dit hele spel is zo arcade als het maar zijn kan met een, opzettelijk, B-cliche verhaal. Ook de voice-acting is opzettelijk zo "slecht". De makers hebben in alles geprobeerd om een Hollywood blockbuster te maken, wat erg goed gelukt is.
Als de reviewer zijn wapens en Ray had ge-upgrade had hij gemerkt dat het schieten ook steeds beter gaat, één van de RPG kenmerken in dit spel.
En als laatste zijn de shooting ranges zo gaaf dat dat op zich zelf al een punt hoger waard was geweest.
Grafisch moet de reviewer zijn PS2 maar weer eens aanzetten. De laatste keer dat dit soort filmpjes op een in-game engine in een PS2 game te zien ware was...ehm...nooit.
|
|
BengaBenga
op 02-11-2008 om 12:47
[Niv: 27 / Exp: 1337]
|
Oh en gebrek aan replay waarde? Vind ik nogal een sterke uitspraak voor een review waarin niet eens vermeld wordt dat je na elk level een uitgebreide rating krijgt en dat er 100 achievements te unlocken zijn.
Plus dat lang niet alle extra's na één keer spelen te behalen zijn, noch alle wapens.
|
|
Zuigertje
op 02-11-2008 om 12:54
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
@ Benga:
Kan wel maar als het spel gewoon niet leuk is wil je het gewoon niet opnieuw spelen  . Haast elk spel met duidelijke afbakeningen in de levels/missies heeft een uitgebreide rating aan het eind van elk level.
Maar leuk dat jij het wel leuk vindt, de reklames die ik gezien had op TV zagen er wel veelbelovend uit imo.
|
|
Lawliet
op 02-11-2008 om 12:56
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Jammer IGN gaf het een 8 dus nu zit ik wel te twijfelen.
|
|
Cheatcn
op 02-11-2008 om 13:07
[Niv: 20 / Exp: 997]
|
Cijfer klopt niet met review.
|
|
Ike
op 02-11-2008 om 13:15
[Niv: 24 / Exp: 1186]
|
Viel eigenlijk wel te verwachten. Ik vind het er persoonlijk erg lelijk uitzien nadat ik van wii naar Xbox ben overgestapt.
|
|
Cas
op 02-11-2008 om 13:50
[Niv: 0 / Exp: 7]
|
Ik sluit me helemaal aan BengaBenga, waardeloze review.
|
|
Gast (85.144.29.xxx)
op 02-11-2008 om 13:58
|
@ike
Wat voor reden is dat nou weer?
way heeft "lelijk" er nou mee te maken of het een leuk spel is of niet?
Probeer het eerst, en niet oordelen omdat het een bepaalde tint heeft.
@Lawliet,
Jou snap ik ook niet, als BengaBenga het juist geweldigt vind waarom zou zijn mening dan minder waardig zijn dan die van gamed?
|
|
vinnie13
op 02-11-2008 om 14:04
[Niv: 53 / Exp: 2664]
|
waardeloze game , ga dan maar yakuza 2 halen. of toch niet aangezien fall3 wel leuk is en het waard is.
|
|
konnichiwa
op 02-11-2008 om 14:26
[Niv: 153 / Exp: 7652]
|
De game heeft een gemiddelde van 73 op metacritic tot zover.
|
|
Gast (81.92.182.xxx)
op 02-11-2008 om 14:38
|
Deze game schijnt volgens bijna iedereen waar ik een reactie van heb gelezen dat het een heel aardige game is en zeker meer dan een 8 krijgt van die personen. Ik heb ook al meer reviews gezien die hogere cijfers gaven.
Het enige wat je spijtig zou kunnen noemen is de prijs, voor 3 tientjes was dit een must buy maar nu laat ik het spel nog even liggen, wie weet voor later.
|
|
Robert
op 02-11-2008 om 14:49
[Niv: 206 / Exp: 10294]
|
een review is een persoonlijke beschouwing ik snap al dat gezeik niet hierboven, bovendien heeft dit spel nog steeds een voldoende gescoord, trouwens die nintendo president of america was zelf ook kritisch over dit spel als ik me niet vergis.
|
|
Lawliet
op 02-11-2008 om 15:14
[Niv: 346 / Exp: 17280]
|
Gast (85.144.29.xxx)
Ik heb het over de reviews van IGN en Gamed en niet over Benga zijn mening. Tuurlijk is zijn mening niet minder waardig dan Gamed of andere sites. Maar nu vergelijk ik die twee reviews en dan zit ik te twijfelen of ik de game in huis zal halen. Trouwens, Benga heeft het alleen over de replay waarde en dat maakt voormij namelijk geen reet uit. Niet voor een game als Disaster: Day of Crisis.
|
|
Gast (81.245.211.xxx)
op 02-11-2008 om 15:24
|
De graphics zijn een disaster, kan zo komen uit een PS2 game uit het jaar 2003.
|
|
Nibor
op 02-11-2008 om 15:37
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
jezus al die mensen die zeggen dat het een waardeloze review is, heb je nog nooit van een mening gehoord ofzo?
Damn....
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|