Review: Disaster: Day of Crisis
Door Joni Philips op 02-11-2008 om 11:12
|
Bron: Gamed
|
In 1999 werd Monolith Software opgericht waarna het bekendheid verwierf met allerlei RPGs, waaronder Xenosaga en Baten Kaitos. Op de Wii wilde Monolith Software iets nieuws proberen, wat resulteerde in Disaster: Day of Crisis. Was het een geslaagde uitstap of blijft Monolith beter bij RPGs?
Disaster: Day of Crisis verschilt sterk van de traditionele Nintendo game. De game begint met een flitsende en knappe introductie waarin het verhaal en de gevaren in sneltreinvaart worden uitgelegd. Door dit filmpje kom je onmiddellijk in de juiste sfeer, waarna de game echt kan beginnen. In een flashback wordt een oude missie van Ray getoond, samen met zijn vriend Steve en enkele anderen redt hij mensen bij een vulkaanuitbarsting. De missie loopt echter grandioos fout en Steve sterft samen met enkele anderen, een gebeurtenis waardoor Ray met pensioen gaat. Deze missie is de tutorial van het spel waarin de verschillende gameplayelementen worden uitgelegd. Na de tutorial kan het echte verhaal beginnen, de terroristische groepering SURGE heeft een bom gestolen en wil die gebruiken om de wereld te bedreigen. Ondertussen teisteren allerlei natuurrampen de Aarde.

Natuurlijk zou Ray simpelweg aan de kant kunnen blijven zitten, maar ook de zus van Steve is ontvoerd door SURGE en hij moet dus wel ingrijpen. Hiermee start een verhaal waarin het ene cliché na het andere volgt. Bij een cliché actieverhaal horen natuurlijk ook belachelijke uitspraken die amper correct Engels lijken, zij zijn ook present in Disaster. Hiermee wordt het verhaal niet vooruit geholpen. Disaster kan gemakkelijk vergeleken worden met B-films, maar zonder de charme daarvan. Ook de gameplay verraadt de B-natuur van Disaster, Ray is geen superman, maar hij kan met gemak metalen vaten met zijn blote handen stukslaan wat een belachelijk gezicht is. Hij haalt ook andere straffe stunten uit, zo kan hij bijvoorbeeld sneller lopen dan de pyroclastische stroom bij een vulkaanuitbarsting. Een pyroclastische stroom haalt minstens een snelheid van 80 km per uur, zelfs wagens kunnen meestal niet ontsnappen aan deze stroom.
Zulke gebeurtenissen zijn typerend voor Disaster, een game die realistisch tracht te zijn, maar die zulke heroïsche cliché elementen gebruikt om de actie vooruit te krijgen. Op zulke momenten valt de vergelijking te maken met een film als Volcano, even vermakelijk, maar niet omwille van de goede acteerprestaties of het sterke verhaal. In Disaster vallen de acteerprestaties gelukkig mee, de stemmen klinken goed waardoor de personages enigszins aimabel worden. Echt meeleven met ze zul je echter niet, daarvoor is het verhaal te zwak. Het is alleen spijtig dat de stemmen enkel aanwezig zijn bij de tussenfilmpjes en de belangrijke momenten. De mensen die je redt, hebben geen stem.

Disaster leent zich door zijn verhaal uitstekend voor verschillende gameplaystijlen en de game gebruikt ze allen. De game is een Action-Adventure, een on-rail shooter, een verzameling minigames en een racespel, een ramp om uit te leggen dus. In zijn kern is Disaster het duidelijkst een Action-Adventure waarin je andere mensen moet redden terwijl je zelf in leven moet blijven. Hierbij moet je rekening houden met verschillende gezondheidsfactoren van Ray. De betekenis van de eerste, de levensbalk, is snel duidelijk, maar de andere parameters zijn origineler. Deze zorgen ervoor dat je het rustig aan doet en intelligent werkt, zoals de staminameter. Alle acties verbruiken stamina en zonder stamina verliest Ray geleidelijk leven. Je moet dus af en toe rust nemen. en goed zoeken naar extra items om gezondheid en stamina aan te vullen, gelukkig zitten de levels gevuld met hamburgers en andere etensresten.
Ray eet deze resten onmiddellijk op, wat zeer grappig is aangezien ze groter zijn dan zijn hoofd. Tijdens het spelen moet je ook rekening houden met je hartslag, deze is belangrijk bij het sprinten. Indien je te lang sprint, wordt de hartslag te snel en moet Ray rusten. In bepaalde gebieden kan Ray tevens per ongeluk rook inademen, in dat geval moet je met de Z knop snel goede lucht inademen. Gelukkig kan onze held gemakkelijk door de rook sprinten zonder kwalijke gevolgen. Elke situatie vereist dus een bepaalde aanpak, maar je moet uiteindelijk een heleboel regels onthouden. Bij het bewegen valt dit sterk op, zo bestaat de mogelijkheid om te wandelen, te rennen, te sprinten en snel te lopen. Ze hebben elk hun eigen besturing, hun nut en hun effect waardoor de game vrij ingewikkeld wordt, zeker omdat bepaalde knoppen hierdoor een dubbele functie krijgen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
65 |
Sound |
60 |
Graphics |
55 |
Replay |
60 |
De combinatie van verschillende genres is een Disaster.
|
60 |
|
|
|
16:10 Nieuw beeldmateriaal Resistance 2
10:27 Nieuwe scan voor Chrono Trigger
|
Reacties (41) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
commjoen2k7
op 02-11-2008 om 15:58
[Niv: 40 / Exp: 2002]
|
Ik vond het een prima review mensen  no probs!
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 02-11-2008 om 16:11
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@CengizMan en Cheatcn: 6 is een cijfer dat in de Gamed gids gelijk staat met matig, tussen slecht en redelijk.
|
|
Simon
op 02-11-2008 om 16:39
[Niv: 112 / Exp: 5600]
|
Meh, goede review..
Cijfer mag dan wel laag zijn, koop het spel toch.. Ben wel weer eens toe aan een Wii spel
|
|
Cheatcn
op 02-11-2008 om 17:14
[Niv: 20 / Exp: 997]
|
@Joni, ik had het over de review. De review laat zien dat het spel beter is dan een 6 terwijl het eindcijfer dit niet heeft.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 02-11-2008 om 17:17
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@cheatcn: Ik wilde gewoon even zeggen waarvoor een 6 staat.
|
|
Gast (77.163.10.xxx)
op 02-11-2008 om 17:29
|
Dit spel is anders best wel tof ;_;
In ieder geval kan je niet zeggen dat dit spel niet genoeg variatie heeft >>
Imo rond de 7~7.5 waard.
|
|
Gast (81.207.38.xxx)
op 02-11-2008 om 18:42
|
ik vind de review matig tot slecht.
Ook vind ik de minpunten beetje raar want grafisch is de game hellemaal niet vergelijkbaar met een middelmatige ps2 game. Ok zo nu en dan heb je die ps2 momenten maar merendeel ziet er fantastisch uit.
Ook word er beschreven dat het rijden techinsche problemen met zich meebreng, hier ben ik het dus niet mee eens. Het doet gewoon wat het moet doen zonder pop-ups ed.
|
|
Jonezy
op 02-11-2008 om 18:55
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Als ik die plaatjes hier zo zie valt het toch tegen, en het cijfer, tja, ik had hier dan toch meer van verwacht (mocht het echt van matige kwaliteit zijn)
|
|
Gast (77.163.10.xxx)
op 02-11-2008 om 20:38
|
@Jonezy
Als je de screens van Quantum of Solace op de Wii ziet, en je speelt hem op je Wii dan is het verschil echt groot.
Bewegende beelden zeggen op de Wii meer dan screens :<
|
|
Joker
op 02-11-2008 om 22:04
[Niv: 67 / Exp: 3369]
|
Het zou heel wat aan geloofwaardigheid schelen als al die anonieme gasten zich eerst even netjes registreerden voordat ze kritiek komen uiten op de review. Tuurlijk moet je lekker kunnen discussieren en hoef je het er niet mee eens te zijn, maar wees dan wel een man en doe dat niet anoniem.
|
|
Gast (212.182.144.xxx)
op 03-11-2008 om 10:32
|
@ Nibor,
Sluit me helemaal bij jou aan. Een recensie is nog altijd bedoeld om enigszins een beeld te schetsen van het spel en niet om een overkoepeling te maken van de publieke mening.
|
|
Freedomviper
op 03-11-2008 om 13:38
[Niv: 20 / Exp: 1023]
|
@ nibor en gast boven me
kijk er zijn nog mensen die begrijpen dat een review het beeld en een mening van een persoon laat zien
OT het spel lijkt mij wel redelijk maar ik haal het niet, niet helemaal mijn smaak
|
|
vinnie13
op 03-11-2008 om 18:10
[Niv: 53 / Exp: 2664]
|
Maar als een game matig is het ook matig.
Het is niet dat opeens niet matig is ofzo.
BV: TC NYC
|
|
Freedomviper
op 05-11-2008 om 09:18
[Niv: 20 / Exp: 1023]
|
dat ben ik wel met je eens maar er zijn ook mensen die een matige game gewoon goed vinden
bijvoorbeeld als iemand ongelovelijk van de franchise/serie houd
|
|
Gast (87.211.74.xxx)
op 31-12-2008 om 10:33
|
ik heb ghet spel ook en ik vindt het een geweldig spel. hij is mooi en de sounds zjin goed hij is best realistisch vindt ik ik vindt dat hij een 8-8,5 erdiend en ik behoor tot de testgroep van dit spel.
|
|
Gast (62.194.117.xxx)
op 26-01-2009 om 17:26
|
Ik heb 'm zelf, wel een gaaf spel maar teveel filmpjes. Zelf nu 1x uitgespeeld & nu bijna voor de 2e keer op Hard
De AI is ook te simpel, hoewel als je 'm op Hard speelt je daar zeer dankbaar voor mag zijn.
Dit spel verdient meer dan het krijgt
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|