Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood voor de Nintendo DS introduceert de beroemde Sonic franchise in de wereld van RPG’s. De laatste nieuwe Sonic games werden niet gezien als hoogschieters, maar SEGA gaf de moed niet op en werkte samen met het Canadese BioWare aan Sonic Chronicles. Of de combinatie van Sonic en RPG succesvol is, kan je lezen in deze review.
Het verhaal van Sonic Chronicles speelt zich enige tijd na een nieuwe nederlaag van Dr. Eggman af. De kwaadaardige Eggman werd verslagen door Sonic en zijn team en werd daarna niet meer gezien. Sonic ziet de kans om een lange vakantie te nemen maar deze wordt verstoord door een dringende boodschap van Tails. De Marauders, een geheimzinnige groep robots, hebben Knuckles ontvoerd en de machtige Chaos Emeralds gestolen. Sonic trekt met zijn team opnieuw ten strijde om Knuckles te bevrijden en de Chaos Emeralds terug te krijgen van de Marauders. Voor een RPG is dit misschien een ondermaatse verhaallijn, maar dat is geen hindernis voor de gameplay van het spel.
Sonic Chronicles wordt gespeeld in een open wereld, de speler kan zelf kiezen waar hij naartoe wil gaan. In deze wereld komen enkele gekende gebieden terug zoals Green Hill Zone en Mystic Ruins maar ook nieuwe gebieden zullen hun intrede maken. Doorheen het spel zal Sonic een team vormen met oude bekenden uit vorige Sonic games. Elk teamlid heeft eigen specialiteiten en stats die zowel in de gebieden als in gevechten kunnen gebruikt worden. Zo kan je Sonic gebruiken om ramps te gebruiken en Tails om over afgronden te vliegen. Tijdens gevechten worden deze specialiteiten gebruikt om zogenaamde POW moves uit te voeren, dit zijn speciale aanvallen die extra veel schade toebrengen of de stats van de tegenstanders veranderen. Sonic Chronicles biedt ook vrijheid in conversaties, zo kan de speler één van de mogelijke antwoorden kiezen die gegeven worden op een vraag. Dit is een leuk extraatje maar het verandert niets aan de verhaallijn die nogal rechtlijnig is. De side-quests in het spel zijn kort waardoor je al snel terug bezig bent de main quest.

BioWare heeft voor de besturing volledig gebruik gemaakt van de mogelijkheden van de DS. Het spel wordt namelijk alleen gespeeld met de stylus. Zo loodst de speler Sonic en zijn team doorheen de gebieden door op het touchscreen aan te duiden waar het team heen moet lopen. Wanneer één van de teamleden in gebieden een specialiteit kan gebruiken, verschijnt een icoontje dat deze specialiteit toont. Als het juiste teamlid geselecteerd is, kan deze de specialiteit uitvoeren door op het icoontje te duwen. Soms is een deel van een gebied onoverzichtelijk waardoor het niet duidelijk is waar en hoe de speler een bepaald gebied kan bereiken. Het gebruiken van de stylus is ook niet altijd even handig, maar het maakt Sonic Chronicles toegankelijk voor alle gamers die een beetje overweg kunnen met de stylus.
Ook de gevechten in Sonic Chronicles worden enkel gespeeld met de stylus. Wanneer het team tegen een vijand loopt begint een gevecht. De gevechten zijn turn based en aanvallen worden uitgevoerd met behulp van commando’s. Aan het begin van elke ronde kan de speler aan elk lid een lijst van commando’s geven om uit te voeren in die ronde. Afhankelijk van de stats van het personage zal deze meerdere malen kunnen aanvallen tijdens een beurt. Personages met grote snelheid kunnen bijvoorbeeld meer aanvallen uitvoeren dan trage personages. Zoals eerder gezegd hebben de specialiteiten van teamleden hun nut tijdens gevechten in de vorm van POW moves waarbij de stylus moet gebruikt worden. De stylus kan op drie manieren gebruikt worden om een aanval succesvol uit te voeren, zo zal de speler ofwel op cirkels moeten tikken die op het scherm verschijnen ofwel meermaals in eenzelfde cirkel moeten tikken binnen een bepaalde tijd. De laatste en moeilijkste mogelijkheid is het volgen van de cirkel over het scherm waarbij de stylus binnen een bepaalde cirkel moet blijven. De meeste spelers zullen al snel overweg kunnen met deze stylus vaardigheden waardoor de gevechten niet moeilijk zijn.
Tijdens het gevecht kan het zijn dat de tegenstanders vluchten. Het team van Sonic rent dan achter de tegenstanders aan en moet hierbij allerlei hindernissen ontwijken om de tegenstanders in te halen. Als de tegenstanders ingehaald zijn, dan gaat het gevecht gewoon verder. Ook het team van Sonic kan meestal wegvluchten uit gevechten en hierbij wordt dezelfde gameplay gebruikt. De gevechten van Sonic Chronicles blijven over het algemeen leuk om te spelen omdat alles snel vooruitgaat en de eventuele vluchtpogingen brengen afwisseling. De gevechten zijn misschien niet van hoogstaand niveau, maar maken deze game amusant om te spelen en zijn voor een eerste Sonic RPG zeker geslaagd.

Sonic Chronicles speelt zich af in een kleurrijke, cartoonachtige wereld en heeft mooie graphics voor een DS game. De personages en omgevingen ogen duidelijk en ook de verschillende aanvallen zijn duidelijk afgewerkt. Alleen de achtergronden tijdens gevechten hadden meer afgewerkt kunnen worden, maar dat detail legt geen demper op de gameplay van de gevechten. De muziek zorgt voor een leuke sfeer in het spel maar klinkt soms ietwat irritant. Verder zijn de geluiden van de verschillende aanvallen een positieve toevoeging aan de gevechten. BioWare heeft met andere woorden naast de besturing ook goed gebruikgemaakt van de audiovisuele mogelijkheden van de DS.
In een notendop is Sonic Chronicles een eerste geslaagde Sonic RPG en verdient het meer respect dan de recente voorgaande Sonic games. De moeilijkheidsgraad van het spel zal voor ervaren spelers te laag zijn maar is daardoor geschikt voor beginnende spelers. Vooral de vaardigheid met de DS stylus wordt met deze game geoefend. De puzzels in het spel zijn meestal eenvoudig maar maken de gameplay leuker. Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood is geen hoogstaande RPG game maar zal vele gamers een hoop gameplezier geven en biedt een goede basis voor eventuele Sonic spin-offs die nog zullen volgen.
|