Met LittleBigPlanet lanceert Sony Computer Entertainment op 31 oktober 2008 een spel met een grote aantrekkingskracht. In de game volg je de schattige Sackboy of Sackgirl door de levels.
Media Molecule's Alex Evans gelooft dat de game in zijn huidige vorm alleen mogelijk is op de PlayStation 3, op de Xbox 360 zou het niet mogelijk zijn door het ontbreken van Blu-Ray en een standaard harde schijf. De game is namelijk gemaakt met deze sterke punten van de PS3 in het achterhoofd. Bij een exclusieve titel kun je echt focussen op de kracht van een console. De game neemt een dual-layer Blu-Ray in beslag, wat grotendeels komt door de tutorials en de video's die Media Molecule toevoegt aan de disc.
Evans wil zeker de Xbox 360 niet bekritiseren, het is een ongelofelijke machine en je zou met gemak een user-created content game kunnen maken op de Xbox 360. Je kunt het zelfs op de PS3, de Mega Drive of eender welk ander platform. Media Molecule heeft echter gekozen voor de PS3 waardoor men elk stukje ruimte, elke processorcyclus gebruikt. In zijn huidige vorm is LittleBigPlanet dus niet mogelijk. De harde schijf van de PS3 gaf Media Molecule veel vrijheid. Zonder standaard harde schijf zouden de zelfgemaakte levels minder ambitieus moeten zijn.
Zonder harde schijf zouden levels zoals tijdens de Sony persconferentie niet mogelijk zijn. Het level dat we tijdens de persconferentie zagen, was echter niet perfect. De presentatie is zelfs deels mislukt omdat een stel bommen per ongeluk een helling was afgerold. Hierdoor was het level bij de voorstelling van Resistance 2 beschadigd. Deze bommen waren origineel bedoeld om een steen op te blazen waarna de omzet van de PlayStation divisie zou verschijnen. Gelukkig heeft enkel het LittleBigPlanet team de fout opgemerkt.
|