Als we aan sandbox games denken komen we vaak uit op Grand Theft Auto, Crackdown en Saints Row, ook Prototype wil echter een plekje verkrijgen in deze lijst.
Tim Bennison, executive producer van de game, geeft in een interview nieuwe informatie over de titel:
- Omdat Alex Mercer de mogelijkheid heeft om van gedaante te wisselen levert dit veel gameplaymogelijkheden op, op deze manier zal iedere speler een missie ook anders ten einde brengen. De één zal als een moordmachine door missies razen, een ander zal de gedaante van een burger aannemen en trachten om ergens binnen te sneaken.
- Het spel kent zijdemissies die het hoofdverhaal ondersteunen, meer hierover zal de studio echter later onthullen, wel lieten ze weten dat deze zijdemissies samen komen onder de naam Web of Intrigue.
- Wanneer je de gedaante van een burger over neemt krijg je volledige controle over deze persoon, hieronder vallen ook hun herinneringen, voorkomen en kundes.
- Het spel richt zich niet op één tegen één gevechten, op sommige momenten kun je met een krachtige beweging een leger van twintig soldaten uitschakelen.
- Niet alle actie komt uit de vuisten van Ward, er zijn ook de nodige wapens die je kunt gebruiken.
- De laatste keer dat Prototype gepresenteerd was zat het spel rond de twintig procent in ontwikkeling, het team is nu al veel verder en het spel moet dan ook nog steeds in 2009 verschijnen.
- Om New York goed in het spel te verwerken zijn 22.000 foto's gemaakt en zijn er veel opnames gemaakt in 7.1 surround geluid. In veel andere games betreed je Time Square en zie je twintig mensen lopen, dit is niet een manier waarop Radical Entertainment wil werken.
|