Sinds de originele Splatterhouse speelt het horrorgenre een belangrijke rol in de game-industrie. Het is echter een genre waarin Electronic Arts niet actief is, ze willen daarin verandering brengen met Dead Space voor de PC, de PS3 en de Xbox 360.
Dead Space draait rond de ingenieur Isaac Clarke, hij werkt voor de Concordance Extraction Corporation of de CEC. De CEC is de eigenaar van allerlei grote mijnschepen, deze schepen verkennen de ruimte in een zoektocht naar allerlei grondstoffen. Op een dag krijgt het bedrijf een noodsignaal van de USG Ishimura, de Ishimura is één van hun grotere schepen. Het is namelijk een planetenkraker. Het schip vernietigt planeten om zeldzame grondstoffen te verzamelen. Samen met twee andere CEC werknemers wordt Clarke naar de Ishimura gestuurd. Bij zijn aankomst wordt hij echter gescheiden van zijn collega's, ze worden namelijk aangevallen door een stel buitenaardse wezens. De hoop van de mensheid rust nu op de schouder van één man die de wereld moet redden.

EA wil het wiel niet opnieuw uitvinden met Dead Space. Men haalt inspiratie uit enkele films en spellen. De films Event Horizon, Alien en The Thing zijn een belangrijke bron. Men probeert dezelfde horrormomenten te creëren. De gameplay van Dead Space ligt in de stijl van Silent Hill, Resident Evil en Gears of War. Qua speelstijl lijkt Dead Space sterk op Gears of War dankzij het coversysteem en het cameraperspectief. Dit is natuurlijk ook deels te danken aan het feit dat Electronic Arts de Unreal Engine 3 gebruiktm dezelfde engine die Epic gebruikte voor Gears of War. De besturing van beide spellen is sterk vergelijkbaar wat zeker een pluspunt kan worden.
Natuurlijk telt het spel tot nu toe weinig speciale punten. De buitenaardse wezens vormen echter het verschil, in deze game zijn dit de Necromorphs. De Necromorphs zijn redelijk uniek, deze wezens sterven op het moment dat je hun zwakke plek raakt. Anders kunnen ze bijvoorbeeld nieuwe ledematen laten groeien en leren ze nieuwe strategieën gebruiken. Je tegenstander wordt dus mogelijk gevaarlijker na een stevige verwonding. Zelfs een onthoofding deert hen eigenlijk niet, het monster gebruikt dan gewoon zijn hersenen niet meer en geeft alles om jou te doden. Dit lijkt op het eerste zicht een interessante feature, maar het wordt ook moeilijk te implementeren. De zwakke plekken mogen namelijk niet gemakkelijk te raken zijn. Het wordt tot de release afwachten of EA hierin geslaagd is.

De game bestaat gelukkig ook niet alleen uit vechten, de game heeft ook puzzels. Deze puzzels maken gebruik van het feit dat het ruimteschip kapot is. Je zult regelmatig een puzzel moeten oplossen in een omgeving zonder zwaartekracht. Gelukkig beschikt Clarke over magnetische laarzen waarmee hij zich vast kan klikken op de grond, of het plafond of de muur. Met de Kinesis Module kun je jezelf door de kamer trekken. Tijdens het oplossen van puzzels en het vechten word je ook beperkt door je zuurstofverbruik, je zit nu eenmaal in de ruimte. Dit moet in combinatie met de angstaanjagende monsters en de afwezigheid van een HUD de game omvormen tot een echt angstspektakel. Dead Space wordt geen spel voor de watjes onder ons. Hopelijk wordt het wel een goed spel.
|