Column: Piraterij
Door Joni Philips op 22-05-2008 om 07:25
|
Bron: Gamed
|
Pirates of the Caribbean was in 2007 de belangrijkste film. Ook in het echte leven floreert de piraterij. Af en toe kaapt een piraat wel ergens een boot. Ook de entertainmentindustrie heeft problemen met piraten.
Deze piraten zijn wel van een ander type. Ze downloaden en verspreiden films, muziek, spellen en boeken. Soms verspreiden ze deze zelfs voor de release, je kunt dus sneller een product downloaden dan het kopen. De verliezen van de entertainmentindustrie lopen dan ook hoog op. Niemand weet echter hoe groot de verliezen zijn, in Nederland alleen al schat BREIN de totale schade op €350 miljoen, zo'n 33% van de totale markt. In combinatie met de steeds hoger wordende kosten lijkt het een groot effect te hebben. De filmindustrie neemt steeds minder risico's en in de game-industrie neemt de industrie steeds meer afstand van exclusieve PC titels zonder uitgebreide beveiliging. De entertainmentindustrie lijkt dus negatief belast te worden door deze trend, waarbij vooral kleinere bedrijven het moeilijk krijgen.
Piraterij is eigenlijk een interessant concept. Een gemiddelde gamer wil zoveel mogelijk videospellen spelen, maar heeft daar te weinig geld voor. Het is dan ook gemakkelijk om snel even een spel te downloaden en het te spelen. Iedereen heeft dit waarschijnlijk reeds eens willen doen. Het is ook zo simpel en goedkoop, tenzij je natuurlijk moet betalen per Gigabyte die je downloadt. Dan wordt het plots een dure grap, maar dan blijft het goedkoper dan digitale distributie waarbij je moet blijven betalen voor het kopen. Hetzelfde geldt voor films en televisieseries, jongeren verdienen weinig en willen toch zoveel mogelijk spullen. Het is dan ook logisch dat men in de verleiding komt om iets te downloaden. Je kunt het de mens niet verwijten, zo steekt hij nu eenmaal in elkaar.
Zelfs iemand die enkele spellen of CDs heeft gedownload kun je moeilijk iets verwijten, iedereen heeft het wel eens gedaan. Schandaliger is het feit dat mensen trots zijn op het feit dat ze veel spullen downloaden. Sommigen lijken zelfs te denken dat ze recht hebben op de gratis spellen, films, muziek, series en software. Ze halen aan dat een videospel te duur is. Je wordt echter nergens verplicht om elk spel te kopen. Het is niet omdat je het niet kunt betalen, dat je het mag downloaden. Piraten geloven ook dat bedrijven genoeg verdienen, dat men zoveel geld aanrekent om een hogere winst te krijgen. Dat is echter zeker niet waar. Activision en EA kennen misschien recordwinsten, maar Midway, Atari, Eidos, SEGA Sammy en vele andere kleinere bedrijven maken amper of geen winst.
Deze bedrijven kunnen onmogelijk blijven overleven indien ze jaar na jaar verlies blijven draaien. Ze zullen natuurlijk niet plots winst beginnen te maken als de piraterij stopt. Het is echter duidelijk dat het verlagen van de prijzen niet tot de mogelijkheden behoort. Deze bedrijven hebben ook geen extra problemen zoals piraterij nodig. De filmindustrie doet het gelukkig beter, nee? Nee, Paramount bijvoorbeeld draait met verlies. De andere vijf grote studio's hun winst of verlies is spijtig genoeg niet in te schatten, zij maken elk deel uit van een groter bedrijf met belangrijkere inkomstenbronnen. Deze bedrijven zijn echter niet bang om stevig verlieslatende divisies af te stoten in de toekomst. Er moet dan ook iets komen om de piraterij te stoppen. Vele mensen vinden bijvoorbeeld dat men een betere beveiliging moet invoeren.
Een betere beveiliging is één ding, maar een bedrijf zoals Electronic Arts krijgt echter onmiddellijk kritiek op het moment dat ze hun maatregelen bekendmaken. Electronic Arts probeert een stevige beveiliging in te voeren, een logische stap, maar de publieke opinie keert zich onmiddellijk tegen hen. Ook de controverse rond de DRM van Sony BMG op hun CDs anno 2004 is legendarisch. Men schuift de schuld af op de industrie, maar de industrie mag geen maatregelen nemen. Het moment dat een stevige beveiliging opduikt beginnen andere piraten direct met het kraken ervan. Op het moment dat het lukt - zelfs na maanden hard werk - begint men blij te reageren en verwijt men te weinig stevige beveiliging aan de bedrijven. De schuld wordt dus continu afgeschoven op naamloze gezichten, het gaat echter om bedrijven met tienduizenden werknemers.
Natuurlijk zal piraterij niet stoppen, zelfs de lezers van deze column zullen blijven downloaden. Ik hoop dat men gewoon tweemaal nadenkt in de toekomst. Dat spel dat je absoluut wil, misschien spaar je er beter voor in plaats van het te downloaden. Je hebt toch ontzag en respect voor de mensen die het gemaakt hebben. Dan ben ik al blij.
|
|
|
|
07:30 Civilization Revolution
23:29 Stem GTA IV's Niko Bellic wil meer respect
|
Reacties (31) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 22-05-2008 om 20:42
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
@ CengizMan: Dan heb ik niets gezegd
|
|
Eric Rongen
op 22-05-2008 om 22:53
[Niv: 1 / Exp: 74]
|
Ik ben ook bang dat we door piraterij onszelf in de vingers snijden. Uiteindelijk zullen ontwikkelaars door het tekort aan inkomsten gewoon minder geld beschikbaar hebben om mooie games te maken.
Ik download zelf geen games, wel koop ik af en toe een tweedehands game via marktplaats. Ik merk dat veel gamers dit wel goedkeuren,maar in principe loopt de game-industrie door de handel in tweedehands spellen net zo goed inkomsten mis.
Waar ik me echt over verbaas is een aantal verkopers dat via marktplaats gewoon illegale kopieen van 360 games aanbiedt. Zij hebben altijd de nieuwste spellen te koop voor 5 tot 10 euro. Iedereen met een beetje verstand weet dat dit piraten zijn, ik heb hier al eens een klacht over ingediend bij marktplaats, maar vreemd genoeg wordt er niks aan gedaan, ook niet door instanties als BREIN.
|
|
kletske
op 23-05-2008 om 02:31
[Niv: 4 / Exp: 209]
|
Just Mugsus, dat bedoel ik nu, met "wilt men er wel iets aan doen..."een grote stap om piraterij tegen te gaan, is de gemiddelde prijs per game drastisch te laten zakken...er zullen dan wel meer exemplaren per game moeten komen, voor dezelfde winst, maar dit is de enige manier...je moet die prijs zodanig intersant maken, dat niemand meer geinterseerd geraakt in die illegale rommel...een volgende stap is om al zeker es te beginnen, met alles wereldwijd te releasen, waarom moeten een game zelfs tot 4 maanden eerder uitkomen dan hier, of waarom zijn er zelfs game die we hier nooit zullen vinden...dit is ook iets voor de filmindustrie die ook zwaar geplaagd word...wereldwijd moeten de tittels gereleased worden...volgende mogelijkheid is te zorgen dat consoles geen cdr's of dvdr's kan lezen enkel originele, maar ook zorgen dat men de hardware niet kan wijzigen, hier heb je een voorbeeldje met microsoft, met een dashboard update kan het zijn dat het toestel doodeenvoudig geband word als er iets niet in thuishoord...nog een manier om piraterij tegen te gaan, de games op een medium zetten dat enkel door de console kan gelezen wordenwaarom speciaal cd of dvd, je hebt nog tal van andere mogelijkheden...ik weet dit is maar een fractie van wat men zou kunnen doen, maar dit zijn dingen die men dus totaal niet doet, en ze weten volgens mij zelf goed genoeg waarom...
|
|
Hellsing
op 23-05-2008 om 16:44
[Niv: 18 / Exp: 898]
|
waarom betalen als je dat gratis kan krijgen
|
|
wesmoen
op 26-05-2008 om 03:17
[Niv: 56 / Exp: 2798]
|
@ hellsing: dit bedoelen we nou!!! downloaden omdat we het te duur vinden. europa is een kut land om in te wonen qua econimische dingen. je bent duurder uit met dingen. je verdient wel meer, maar het is duurder. als ik een spel paktvoor de prijs en de japanse en amerikaanse prijs er bij doet zijn wij 5 á 10 euro duurder uit. hoe dat komt? Belastingen!
maar we ff ontopic
ik download geen games of zo als ik een game wil spelen dan koop ik hem in de winkel.  lang leve media markt
|
|
roii
op 26-05-2008 om 16:04
[Niv: 8 / Exp: 425]
|
Media markt zijn ook afzetters, lang leve cd-wow.nl of .com want die is zelfs nog goedkoper.
En de gemiddelde prijs omlaag halen zal maar een kleine groep piraten bereiken.
De grotere groep weet dat het nog steeds goedkoper kan en zullen het gewoon blijven downloaden.
Piraterij blijf je altijd houden, dus wat voor leuke beveiliging je er ook omheen bouwt, mensen kraken het toch wel.
Daarom zal de gameindustrie gewoon met andere middelen moeten komen om geld in het laatje te brengen.
Dus wat EA gaat proberen met battlefield heroes is een goed voorbeeld, namelijk ingame advertenties en buyable content.
En breng maar is een goed spel uit dan draait een bedrijf echt geen verlies, zowel op de pc als consoles.
En daar bedoel ik call of duty 4 mee.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|