Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Column:

Ontzag


Door Joni Philips op 09-04-2008 om 08:32
Bron: Gamed

Columns schrijf ik over allerlei onderwerpen, grote controverses, persoonlijke standpunten of soms schrijf ik ze gewoon eens om mijn ontzag en respect voor bepaalde mensen te tonen.

Ik studeer sinds korte tijd Toegepaste Informatica, een richting waarin ik heel wat af programmeer. Drie jaar geleden kwam ik voor het eerst in contact met een programmeertaal, Java was de uitverkoren taal. In vier maanden werd me de basis bijgebracht en op het einde kreeg ik een leuke opdracht. Ik moest een videospel in elkaar steken. Ik kreeg twee weken om een spel in elkaar te steken, maar de grafics moest ik niet zelf tekenen. Ik was alleen verantwoordelijk voor het inscannen van de levels, het weergeven ervan, de sleutels en het bewegen van het personage. Het was in principe een heel eenvoudig spel, een gemiddeld Atari 2600 spel deed het verbleken qua ingewikkeldheid. En het mislukte grandioos. Bewegen deed mijn personage niet. En de sleutels, die hadden geen nut.

Dit mislukken had wel een nut. Op deze manier kweek je ontzettend veel respect voor een echte programmeur, iemand die voor zijn beroep videospellen in elkaar steekt. Zulke spellen waarmee ik zo'n problemen had, werden vroeger in elkaar gestoken door een team van één persoon in een week of 2. In de tijd dat ik nodig had staken zij een geavanceerd 2D spel in elkaar. Bij het spelen van een Super Mario Bros. of The Legend of Zelda: A Link to The Past ben ik danig onder de indruk. Deze spellen zien er niet geavanceerder uit dan mijn spellen, maar ze beschikken over tientallen extra mogelijkheden en ze lopen dan nog op een console zodat het van de start perfect moet zijn. Een echt huzarenstukje dus.

Tegenwoordig is het nog erger, de spellen zijn uitgebreider dan ooit. Natuurlijk staan ze er niet meer alleen voor, teams bestaan uit tientallen programmeurs. Maar dat maakt het zeker niet gemakkelijker. Je kunt natuurlijk hulp vragen aan je collega's, maar je moet ook begrijpen wat zij op papier zetten, of ze er nu commentaar bijschrijven of niet. Ik heb genoeg programma's gezien en je bent al snel tien minuten kwijt om een uitgebreid programma te begrijpen zonder de hulp van de schrijver, laat staan de fout te vinden. Het testen wordt er ook niet gemakkelijker op, alles moet in zekere mate afgewerkt zijn voor je maar vijf seconden kunt spelen. Je kunt moeilijk testen of je pagina niet door een muur loopt zonder minstens de besturing en een level in voldoende vorm af te werken.

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken om maar een lijn code voor zo'n spel te schrijven. Ik heb op dit moment zelfs geen idee hoe ik er aan zou beginnen. En die mensen doen dat hele dagen, hun hele leven lang. Ik heb dan ook tonnen ontzag voor deze mensen, ze maken de spellen die ik elke maand speel en me continu verbazen. De programmeurs zijn in mijn ogen allemaal verbazend, ze leven voor hun vak en ze doen dingen die ik over tien jaar nog maar hoop te kunnen. Spijtig genoeg krijgen ze niet altijd het respect dat ze verdienen, programmeurs worden gedwongen te presteren onder sterke tijdsdruk en met onvoldoende middelen zodat hun talent niet altijd zichtbaar is in hun games. Beschuldig hen dus niet van het feit dat een game slecht is.



10:22  Microsoft denkt aan zijn HD-DVD-bezitters
08:26  Dieren stellen hun kandidatuur
 Reacties (21)
 Pagina: 1
Robert op 09-04-2008 om 08:46 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Mooie collumn, echt waar.
Ik heb ook een tijdje een Jave cursus moeten volgen, en dat was echt een ramp! Zo ontzettend ingewikkeld en dan als je fouten er uit haalt en opnieuw compiled komen er soms meer fouten bij!
ik vind dat progammeurs inderdaad meer respect verdienen ook al is hun project niet gelukt.

Gast (78.21.37.xxx) op 09-04-2008 om 08:47
Goede column, ben het wel grotendeels eens met je. Als het aan de programmeurs en diverse andere gamemedewerkers ligt zouden we veel betere en minder games met bugs verkrijgen, maar de uitgever dwingt hen uiteindelijk een game op een bepaalde tijd af te werken.Ja het word vaak onderschat wat er allemaal bij komt kijken bij het maken van een game, daarvoor ook mijn respect voor al die ontwikkellaars die er alles aan doen om ons een geweldige game ervaring te geven. Het blijft een van mijn passies.

MaartenL (Redacteur) op 09-04-2008 om 09:28 [Niv: 472 / Exp: 23598]
"Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken om maar een lijn code voor zo'n spel te schrijven. Ik heb op dit moment zelfs geen idee hoe ik er aan zou beginnen."

Join the club

Simpele games zoals Street Fighter klonen, een lame Mario kloontje (enkel slaan & springen) lukt me nog wel, alles verder dan dat? Nope...

Mja, ben ook beter in artworks, models, textures en animatie dan in programmeren.

Toch respect voor de ontwikkelaars! Wat zij elke keer weer presteren is niets minder dan indrukwekkend. Erg om dan van bepaalde mensen te horen hoe 'crap' iets wel niet is, terwijl de code die erachter schuilt haast geniaal is...

Ik wil toch wel ooit een degelijke 3D game maken, 't moet me toch ooit lukken

Devilly op 09-04-2008 om 09:50 [Niv: 275 / Exp: 13756]
'Ik heb genoeg programma's gezien en je bent al snel tien minuten kwijt om een uitgebreid programma te begrijpen zonder de hulp van de schrijver, laat staan de fout te vinden.'

Ik heb nog maar weinig programma's gezien, maar vind dit toch wel een zeer genereus understatement. HTML-programmeren snap ik wel, maar dat kun je niet echt hierbij meerekenen. Verder heb ik tijdens de korte tijd dat ik op de TU een miniem deel C-programmeren geleerd en daarmee snap ik ook wel een deel van Java, aangezien die talen (in de basis) toch behoorlijk overeenkomen. Voor het C-programmeren moesten we elke week een klein opdrachtje maken, maar het was soms echt onmogelijk om te ontrafelen wat de ander nu precies deed. Het mooiste voorbeeld was de laatste opdracht waar ik serieus aan heb gewerkt. We moesten een 'zinverbeteraar' maken (spaties teveel weghalen, leesteken aan het einde, etc.) en er was een soort van algemene weg om alles te doen. Ook voor het weghalen van de extra spaties. Ik volgde die weg ongeveer, maar een klasgenoot had zo'n vage code in elkaar gezet, een stuk of 7 loops in elkaar, dat ik er tot op de dag van vandaag nog niet uit ben hoe hij het heeft gedaan.

Voor de rest, om het maar even triest te verwoorden: respect++

Niels op 09-04-2008 om 09:54 [Niv: 46 / Exp: 2279]
Idem, ik volg ook informatica en moet nu werken aan een Monopoly-programmaatje in Java. En zodraje eraan begint merk je pas hoeveel werk er komt bij kijken. Dus alle respect voor game-developpers.

PS echte spellen zijn natuurlijk niet in Java geschreven maar in een andere taal die er meer voor geschikt is, dus is het voor hun iets eenvoudiger, maar toch...

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-04-2008 om 10:02 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
De programmeertaal maakt weinig uit. Je compileert toch alles naar code die de computer begrijpt. Meeste scholen geven trouwens Java omdat het dicht bij C/C++ ligt, maar makkelijker is. Het is dus niet echt eenvoudiger.

Devilly op 09-04-2008 om 10:04 [Niv: 275 / Exp: 13756]
@ Niels: het zal, denk ik, echt niet eenvoudiger zijn. De games die zij maken zijn natuurlijk ook van een veel hoger niveau, dus die taal die ze gebruiken zal de 'pijn' hooguit wat verzachten.

Dat Monopoly komt me trouwens bekend voor. Iemand op de TU had ook een Monopoly-spelletje gemaakt, maar dan in C. En dat was enkel voor z'n eindopdracht informatiekunde (middelbare school). Als hij daar geen tien voor heeft gekregen, weet ik het ook niet meer.

willem_liu op 09-04-2008 om 10:27 [Niv: 79 / Exp: 3969]
Vrijwel alle games en game-engines voor consoles zijn geschreven in C. Met hier en daar waarschijnlijk wat inline assembly.
Programmeren voor consoles zoals de NES en SNES in die tijd was vele malen makkelijker dan een spel schrijven voor de PC. Dat komt omdat je bij een Console direct de hardware kan aanspreken zonder dat er een OS loopt te b*tchen.
Op een GBA kan je bijvoorbeeld tegen elke pixel op je scherm zeggen welke kleur deze moet krijgen door simpelweg een waarde toe te kennen aan een stukje videogeheugenadres welk altijd die pixel aanstuurt. Je hebt in weze een map van je beeldscherm permanent in geheugen staan.

De reden dat er geen andere programmeertaal wordt gebruikt voor spellen op consoles is vanwege verschillende redenen. C code compileert vele malen sneller en zal helpen in ontwikkeltijd. Goed geschreven C code is net zo overzichtelijk als C++ of andere object ge-orienteerde talen, maar dan zonder alle overhead die object ge-orienteerde talen met zich meebrengt.
C is in de standaard single-threaded, wat het programmeren makkelijker maakt en minder foutgevoelig.
Ook is door de simpliciteit C veel minder geheugenintensief. Java heeft bijvoorbeeld altijd een JVM nodig. Consoles hebben nou bij uitstek niet zoveel geheugen beschikbaar als een PC.

Devilly op 09-04-2008 om 10:35 [Niv: 275 / Exp: 13756]
@ willem_liu: en jij studeert wat of werkt waar?

Gast (80.127.79.xxx) op 09-04-2008 om 10:48
Coden zelf wil me ook nooit echt lukken... Ik ben ook wel gewoon beter in b.v. leveldesign, texturing, modelling, al dat soort dingen. Ik zit zelfs te denken om dit later (klinkt weer lekker cliché... ben ook pas 14 :D ) professioneel te doen ofzo... Dit, of architect.

Grootste pain-in-the-ass bij het maken van games heb ik toch altijd dd A.I. gevonden, ik vat er echt geen hol van. :'(

willem_liu op 09-04-2008 om 11:12 [Niv: 79 / Exp: 3969]
@ Devilly op 09-04-2008 om 10:35 [Niv: 249 / Exp: 12442]
@ willem_liu: en jij studeert wat of werkt waar?

=====
Ik werk bij een software bedrijf. Laten we het daarop houden. Ik heb Informatica gestudeerd en ik heb als een van mijn afstudeeropdrachten een spel geprogrammeerd in Direct X (versie 8 toendertijd).
Heb met datzelfde projectgroep ook gekeken naar Dev kits van de GBA en gekeken of een game daarop programmeren binnen de afstudeermogelijkheden liggen, maar dat koste teveel geld en de waarschijnlijkheid dat we de opdracht binnen de tijd af zouden krijgen was er niet.

Gewijzigd door willem_liu op 09-04-2008 om 11:14

Devilly op 09-04-2008 om 11:25 [Niv: 275 / Exp: 13756]
@ willem_liu: lekker mysterieus. Klinkt wel tof, alleen al dat je naar de mogelijkheden hebt gekeken is al iets.

im2 op 09-04-2008 om 13:07 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik heb ook de ambitie om ooit in de game-industrie te werken(en daar gaat deze column niets aan veranderen^_^) Ik besef ook wel dat het helemaal niet makkelijk is.

mercy0001 op 09-04-2008 om 15:36 [Niv: 157 / Exp: 7862]
ik leer al enkele weken java via het internet. leuk maar moeilijk ik kijk ook op naar die grote ontwikkelaars die soms zo'n ingewikkelde dingen moeten maken

ace_quorthon op 09-04-2008 om 16:44 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@Joni

Ik snap je ontzag voor de geavanceerde games van tegenwoordig. Als je geen goede basis of opleiding in die richting hebt dan is het niet voor te stellen hoe zoiets in elkaar steekt (ik zeg niet dat ik dat wel heb). Maar het is net als met voetbal: De mensen verdienen géld met dingen die leuk zijn. Want coden is leuk, vooral als je uitkomt op een product wat grootschalig gewaardeerd wordt.

Wat ik probeer te zeggen: Die programmeurs kunnen zo goed coden door veel oefenen en afkijken van anderen. Als je je jaren eraan zou spenderen zou jij het ook kunnen. Ik heb dus respect voor de ervaring die ze hebben.

Echt ontzag heb ik pas voor de programmeurs die nieuwe dingen verzinnen. Dat zijn de Hoge Heren die voor het eerst 3d animaties maakten, en hieruit de huidige generatie games wisten te sleuren. Laten we hopen dat we meer mooie dingen in de toekomst hebben dan 'nog maar weer eens' betere graphics.

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-04-2008 om 16:46 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Programmeurs verzinnen niets nieuws, zij doen alleen maar wat ze mogen.

ace_quorthon op 09-04-2008 om 17:04 [Niv: 76 / Exp: 3786]
@Joni

De programmeurs die de huidige generatie games maken wel ja. Dat bedoel ik juist. Echt ontzag heb ik voor die programmeurs die wél de grenzen opzoeken van wat mogelijk is en niet andere projecten aanpassen en verbeteren.

GekooktEi op 09-04-2008 om 17:14 [Niv: 483 / Exp: 24134]
ik maak in mijn vrije tijd - schiet niet echt op maarja - soms ook spelletjes, ben nu met een top-down shooter bezig op Game Maker, daar kan je wel hele toffe dingen uithalen na een tijdje
www.jagerartgames.tk is de link naar mijn Box.net folder voor degenen die het willen zien

Gewijzigd door GekooktEi op 09-04-2008 om 17:14

konnichiwa op 09-04-2008 om 21:13 [Niv: 153 / Exp: 7652]
Met dit zullen die van Ninja Bread man heel blij zijn .


Super column Joni. Maar ik had ook niets anders van je verwacht =p.

Ikkyu op 09-04-2008 om 22:33 [Niv: 88 / Exp: 4417]
@N!CE : klinkt wel goed. Helaas wordt het gehele gamebedrijf meteen de grond ingeboord wanneer een game zeer slecht scoort (bijv. op gameplay en replay-value). Waar is het respect voor de programmeur dan nog te zien ?

@sasuke : dan ben ik blij dat jij artistiek beter aangelegd bent. Deze mensen zijn ook broodnodig !

@Devilly : het is niet omdat sommige mensen héél vuil programmeren dat de programmeertaal ook vuil is. Dat noemt 'stijl' en vergt een bepaalde mate aan intellegentie.

@Joni en zijn eerste post: dude, er is een wereld van verschil tussen een game schrijven in C en een game schrijven in Java. Be my guest.De programmeertaal maakt enorm veel uit ! (ook qua ondersteuning voor bepaalde bibliotheken) Indien je hier met mij in de clinch wilt gaan getuigt dat dat je nog nooit iets echt "groot" hebt geprogrammeerd ... zowel in C ALS in java.

@willem_liu : jij bent een mens met verstand van zaken

@ace_quorthon : Je moet het tocfh maar verdomd goed kunnen. Gewoon doen wat er je gezegd word is wss gemakkelijk. Maar met een groep van 15 mensen gigantische stukken code neertypen (die allen lekker synchroon werken) is niet zo gemakkelijk. Dus respect. Dit zijn geen 100 regeltjes code zoals je op school ziet maar eerder duizenden regels code waar geen geheugenlekken en/of artifacten in mogen zitten. Ik heb dus wel zwaar ontzag voor programmeurs. Ze doen hun ding. Ze zijn er goed in. Ze verdienen dan ook respect. 'de nieuwigheid' komt dan ook van het design-team en niet zo zeer van de hard-code coders.

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-04-2008 om 07:35 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Natuurlijk is er een groot verschil, maar beide talen liggen in dezelfde aard. Daarom wordt Java gegeven als voorbereiding op C. Trouwens, ik heb idd nooit iets groot geprogrammeerd in Java. Vorig jaar de sequel op dat spel van 2 jaar geleden, dat was mijn grootste project. De rest telt maximaal 15 pagina's op A4.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden