Dankzij Grand Theft Auto is Rockstar North de bekendste Rockstar studio, maar met Smuggler's Run, Midnight Club, Red Dead Revolver en Rockstar Presents Table Tennis boert ook Rockstar San Diego niet slecht.
Qua verkoopcijfers is Midnight Club momenteel de succesvolste Rockstar San Diego franchise. De franchise begon op de PlayStation 2 met Midnight Club: Street Racing, een Europese en Amerikaanse launchgame. Sindsdien kreeg Midnight Club drie vervolgen met een vierde en vijfde vervolg reeds in ontwikkeling. Op 12 september verschijnt Midnight Club: Los Angeles op de PlayStation 3 en de Xbox 360, en de Midnight Club: LA Remix op de PlayStation Portable. LA Remix is een aangepaste versie van Midnight Club: Los Angeles die ontwikkeld wordt door Rockstar London. Over dit spel heeft Rockstar overigens maar weinig verteld. In deze preview concentreren we ons dus op Midnight Club: Los Angeles, een spel dat loopt de RAGE Engine. De engine werd eerder gebruikt voor Grand Theft Auto IV en Rockstar Presents Table Tennis.

Midnight Club speelt zich ditmaal enkel en alleen af in Los Angeles. Dit Los Angeles is echter groter dan de drie steden in de vorige Midnight Club samen. De stad is een 90% replica van de echte stad, men heeft echter veranderingen aangebracht om de spelervaring te verbeteren. Je kunt het grootste deel van de stad dus herkennen indien je Los Angeles kent. De radar uit Grand Theft Auto IV is ook aanwezig in dit spel, op deze manier is het spel ook geschikt indien je Los Angeles niet kent. Rockstar San Diego heeft tijdens het ontwikkelen goed gekeken naar de collega's bij Rockstar North, men heeft geprobeerd de laadschermen te minimaliseren. Binnen enkele maanden ontdekken we of dit bij Midnight Club even goed gelukt is als bij Grand Theft Auto IV.
Ook de menuschermen wil Rockstar San Diego minimaliseren. Dit valt direct op aan het opzet van het spel. In de game kun je vrij rondrijden in de stad op zoek naar een tegenstander. Je moet simpelweg met je lichten knipperen om iemand uit te dagen voor een race. Het is niet verplicht om zelf een tegenstander te zoeken, je kunt ook de GPS opzetten. Hierbij zit je eigenlijk amper of niet in menu's. Daarna moet je samen met de tegenstanders naar de startplek rijden. Je kunt dan door de stad tegen de tegenstanders racen waarbij de stad wordt bevolkt door andere wagens en motoren. De drukte van het verkeer hangt af van het tijdstip, 's nachts kom je amper iemand tegen, maar overdag zijn de banen goed bevolkt.

Overdag is de kans op een ongeluk dus ook groter. De speler moet dan ook geregeld afwijken van het vaste parkoers om een ongeluk te vermijden. De kans op een ongeluk is groter in druk verkeer, maar ook in slecht weer is het gevaarlijk om te racen. De game heeft nu een dynamisch weersysteem dat een invloed moet hebben op de wegligging van de wagen. De kans op een ongeluk wordt dus groter. Je kunt gelukkig je wagen niet meer total loss rijden. Na elke race moet hij echter wel hersteld worden, je kunt hiervoor naar een garage rijden om hem professioneel te laten herstellen of je kunt de Quick Fix optie gebruiken waarbij oude onderdelen gebruikt worden om de wagen te herstellen. Op deze manier wordt je prachtige design echter niet hersteld.
In de game moet je niet langer elke race winnen, je verdient altijd reputatiepunten zodat je verder komt in het spel. Je verdient ook geld, de combinatie van beide laat je toe nieuwe voertuigen te kopen. De staat van je wagen heeft ook een invloed op het aantal reputatiepunten. Het is ook veel leuker om te racen in een prachtige auto aangezien je hem langs verschillende kanten te zien krijgt. De camerahoek zal dynamisch evolueren tijdens het racen, in een bocht zal de camera de wagen beter volgen om het spannender te maken. Op de rechte stukken heb je volledige controle over de camera, je kunt bijvoorbeeld uit de wagen zelf meekijken op de race waarbij elke wagen een eigen interieur heeft. Ook online is wagen best volledig hersteld zodat je kunt opscheppen met je design. Eind 2008 zullen we weten of de game leuk genoeg is om dit te doen.
|