Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
15 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
12 Juni 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juni 2024 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juni 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
F1 2024
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Gamed Gamekalender Juni 2024
Tales of Kenzera: Zau
Review:

Grand Theft Auto IV


Door Roderick op 03-05-2008 om 15:23
Bron: Gamed

Eén van de grootste namen in de games industrie is onlangs met een nieuw deel in de winkelrekken verschenen: Grand Theft Auto IV is dan eindelijk daar en PlayStation 3 en Xbox 360 eigenaars kunnen inmiddels helemaal verdwalen in Amerika’s "nieuwste" stad: Liberty City. Is Grand Theft Auto IV alles waar we al die jaren van droomden? Lees snel verder.

Roman heeft namelijk grote problemen met enkele schuldeisers, en dat zijn niet bepaald banken met een vriendelijk imago. Vanaf dit moment kun je als speler aanschouwen hoe hilarisch, emotioneel, sarcastisch, overdreven en ronduit indrukwekkend alle personages zijn. Elke interactie tussen Niko en andere personages is werkelijk feilloos ingesproken, wat alle personages meteen geloofwaardig maakt, zelfs zo geloofwaardig dat je lacht om de personen waar Niko ook om kan lachen en dat je meevoelt met de keuzes die Niko moet maken in zijn nieuwe woonplaats. Het briljante in de conversaties is niet alleen hoe ze zijn ingesproken, maar ook wat er ingesproken is: rechttoe rechtaan missies geven is iets van het verleden, in Grand Theft Auto IV leer je een boel over elk personage door ze te horen praten over van alles en nog wat, zinnige en onzinnige dingen. Het praten met de personages blijft tientallen uren leuk en dat is wat Grand Theft Auto IV echt enorm bijzonder maakt.

Waar de interactie in veel games dus vooral focust op een opdracht en de manier waarop je deze uitvoert gaat het in Grand Theft Auto IV dus ook om heel andere dingen. Natuurlijk is dat in het leven van een normale mens ook zo en dat is in GTA IV uitstekend toegepast. In de game is het niet de bedoeling dat je missie na missie speelt, maar ook een actieve rol hebt in je eigen sociale leven en dat van anderen. Dit sociale aspect is het meest revolutionare aan Grand Theft Auto IV en het zorgt voor een werkelijk briljante manier van verslaving. Als je missie na missie speelt zullen je vooral de eerder genoemde minpunten opvallen: wat moet ik toch veel rijden, het schieten werkt niet helemaal perfect, en ga zo maar door. Dit komt omdat je gedreven bent om missie na missie te spelen. Volg je een bepaalde flow die de game overduidelijk aan je presenteert, dan heb je een extreem diepe ervaring. Wat verduidelijking hiervan is misschien wel handig.


In de game kom je verschillende personages tegen waarmee je een sociale interactie kunt hebben. De eerste persoon waar je dat mee kunt is je neef Roman. Voor Roman kun je missies doen (om hem uit te schulden te helpen), maar zo leer je Roman niet kennen, en hij zal niet veel gezelligheid halen aan jouw komst in Liberty City. Tussen de missies door kun je besluiten (zoals de game ook subtiel van je wenst: missie opgevolgd door sociale activiteiten opgevolgd door missie(s) et cetera) om met Roman te gaan eten, drinken, darten, poolen, bowlen et cetera. Je kunt dus zelf ook echt gaan darten en bowlen, maar dit is niet waar het sociale deel om gaat. Tijdens de afspraken die je hebt met de personages leer je hoe de personages naar Niko kijken, naar de stad Liberty City, naar Amerika, naar het leven als crimineel, naar vrouwen en ga zo maar door. Op deze manier leer je veel meer over de motieven van Niko en de andere personages, waardoor het leven in Liberty City zoveel meer is dan voor de zoveelste schurk een andere schurk koud te maken. Deze verdieping en ‘flow’ van de game is het belangrijkste onderdeel in Grand Theft Auto IV.

Om interactie natuurlijk te maken is daarvoor de mobiele telefoon en het internet toegevoegd. Met de mobiele telefoon kun je afspraken met je vrienden en opdrachtgevers maken en kun je deze afspraken beheren, zodat je geen dubbele afspraken maakt en iedereen blij is. Op het internet kun je mailen met je vrienden, online daten en de laatste gebeurtenissen in Liberty City volgen. Contact met vrouwen is voor Niko dus ook mogelijk en dat geeft zijn personage een hele andere kant dan die van trouwe crimineel. Op deze manier is dus concreet gemaakt dat Liberty City veel meer is dan een paar schurken die elkaar het leven zuur willen maken. Een groot deel van de belangrijke humor zit in GTA IV dus ook in het sociale deel, het internet en de mobiele telefoon.

Zoals gezegd kent de game een uitstekende voice acting. Sterker nog: het heeft de beste voice acting die ooit in een game te horen is geweest. De nadruk bij de rest van het geluid ligt natuurlijk vooral op de radiostations. In het vierde GTA deel zitten ontzettend veel radiostations dus voor ieder wat wils. De absurde humor is eveneens aanwezig op stations, al is deze iets meer subtiel dan bijvoorbeeld in Vice City. Ook geldt dat niet alle stations een grote dosis humor kennen: bij The Journey, Electroshock en Liberty City Hard Core gaat het vooral om de muziek. Het nieuws zal je informeren over de belangrijkste gebeurtenissen, waar je meer dan eens zelf onderdeel van uit maakt. Dat is natuurlijk ontzettend tof om terug te horen. Opnieuw zijn de radiostations met uitstekende muziek, absurde humor en leuke cultuurreferenties een indrukwekkende aanvulling op de Grand Theft Auto IV ervaring.


De grootste toevoeging in Grand Theft Auto IV is het multiplayer onderdeel: in verschillende modi kunnen maximaal zestien spelers de hele stad onveilig maken. Niet alleen zullen zestien spelers aanwezig zijn, maar ook het hele stadsleven zal gewoon doorgaan, wat voor complete chaos zorgt. De verschillende modi zijn verdeeld tussen het traditionele Deathmatch en de frissere modi waarbij teamwerk nodig is. Voor meer info over de multiplayer kun je hier kijken. De multiplayer zorgt voor een grote herspeelbaarheid, waarbij de Rockstar Social Club een belangrijke rol vervult.

Met briljante voice acting, interesante personages, meeslepende interactie, emotionele conversaties en een diep sociaal systeem is Grand Theft Auto IV een enorme topper geworden. Wat betreft gameplay zijn er echter kleine steekjes laten vallen: het rijden went niet en het coversysteem is niet optimaal. Eveneens reageert het personage in kleine omgevingen niet goed op commando’s en zijn de missies vrij repetitief. Door je echter aan de ‘flow’ van de game te houden zullen de sociale relaties die Niko heeft de game extreem verslavend en interessant houden. Ben je na dertig tot vijftig uur klaar met het verhaal, dan is er altijd nog de multiplayer modus waar je helemaal mee los kunt gaan. Grand Theft Auto IV is een must voor elke PlayStation 3 en Xbox 360 bezitter: de grote hoeveelheid mogelijkheden, de indrukwekkende techniek en de sociale interactie maken GTA IV groot kanshebber op de Game of the Year titel.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   100
Graphics   90
Replay   100

Briljante game met kleine schoonheidsfoutjes.
95


16:18  Boom Blox kan multiplatform gaan
15:03  GTA IV compleet uitgespeeld in 17 minuten?
 Reacties (51)
 Pagina: 1 | 2 | 3
Lawliet op 03-05-2008 om 15:26 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Eindelijk, een eerlijke cijfer van GTA IV

Gast (24.132.252.xxx) op 03-05-2008 om 15:32
slecht cijfer. Lager als bioshock? Laat me niet lachen. Had minstens een 98 verdiend.

0.1 minpunt voor de slechte besturing van de auto's en het schieten nog steed.
en 0.1 punt eraf voor de texture pop up.

Als mgs4 straks een hoger cijfer krijgt is gamed never nooit meer serieus te nemen :r , een 2e gamespot :r

Roderick op 03-05-2008 om 15:35 [Niv: 417 / Exp: 20866]
BioShock kreeg ook een 95, en die twee games ga ik niet met elkaar vergelijken: heel ander genre.

Repetitief missiedesign, niet optimaal coveren, niet optimaal rijden, zijn toch foutjes die te maken hebben met 90% van je tijd met de game.

Salsa85 op 03-05-2008 om 15:35 [Niv: 82 / Exp: 4118]
als mgs lager krijgt is gamed niet meer serieus te nemen

Ik vind het een passend cijfer iig

Kingsora op 03-05-2008 om 15:36 [Niv: 70 / Exp: 3475]
Misschien gaat MGS4 wel beter zijn als GTA IV en zoja dan krijgt die misschien ook wel zijn verdiende hogere cijfer, ik snap niet dat je al een oordeel hebt klaar liggen van een game die je nog niet hebt gespeeld.

En sinds wanneer is 95 weinig..

irq10 op 03-05-2008 om 15:38 [Niv: 59 / Exp: 2956]
Hele goede cijfer en een nette review !



MarcianoNL op 03-05-2008 om 15:40 [Niv: 217 / Exp: 10864]
ik heb zelf al geen problemen meer met het autorijden en het gaat nu wel lekker maar toch vond ik het oude autorijden iets fijner.
Mooie cijfer en een uitstekende review

Kurosaki01 op 03-05-2008 om 15:45 [Niv: 154 / Exp: 7711]
Goed cijfer.

Gast (81.245.219.xxx) op 03-05-2008 om 15:51
Eerlijke cijfer. ;)

Gast (213.10.76.xxx) op 03-05-2008 om 15:52
er zitten wel een paar grafmissies tussen zoals snow storm, alleen maar knallen XD

im2 op 03-05-2008 om 15:55 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Normaal gezien werken jullie toch niet met gemiddelde cijfers? Of is het gewoon toevallig...

Gideon op 03-05-2008 om 15:57 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Toeval, we werken in principe niet met gemiddelden nee

Roderick op 03-05-2008 om 15:59 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Toevallig Het was moeilijk om hier een goed cijfer aan te hangen, maar ik denk dat op lange termijn veel mensen t wel met me eens zullen zijn Gelukkig zijn er nu al veel positieve reacties: een 95 is natuurlijk nog steeds een prachtcijfer, heb in 4 jaar Gamed nog maar 5 keer een cijfer 95 of hoger gegeven.

Gast (80.56.206.xxx) op 03-05-2008 om 16:08
de pc versie zou nog een 10 kunnen gaan scoren als
alle kleine foutjes eruit gehaald zijn.
Ik kan in ieder geval niet wachten!!!
Was eerst van plan een ps3 te halen icm gta maar
ik wacht liever nu ik het gezien en gespeeld heb.
Verbeteringen vind ik te minimaal om van console
gameplay te genieten vooral het autorijden, het niet met muis kunnen schieten en de vele kartelrandjes vallen mij tegen.

Jrav op 03-05-2008 om 16:10 [Niv: 31 / Exp: 1534]
@Roderick
Ik heb nog maar drie uurtjes gespeeld maar die flow waar je het over hebt werkt inderdaad goed. Na de spanning van een missie even een potje poolen is relaxed, maar waar ik bang voor ben is dat dat gauw gaat vervelen. Een paar keer bowlen of poolen is leuk maar vast niet voor lang. Am i right of weten ze dat sociale gebeuren toch interessant te houden doorheen de game?

Roderick op 03-05-2008 om 16:16 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Het sociale is niet zozeer het poolen of het darten, maar vooral het gesprek wat je in de auto vaak hebt met de persoon waar je even wat mee gaat doen: die zal zijn leven met je delen, zijn motieven om te doen wat hij/zij doet en ook zijn kijk naar jou presenteren, dat is interessant.

BengaBenga op 03-05-2008 om 16:32 [Niv: 27 / Exp: 1337]
Top review!
Eindelijk een review die niet meegaat in de hype en punten aftrekt voor de negatieve zaken.

Geweldige game, verdient dit topcijfer, maar geen 10.

Gast (82.171.139.xxx) op 03-05-2008 om 17:09
eerlijk want als er minpuntjes zijn kost het punte:P en bij gta werd het door de vingers gezien :9

Goof op 03-05-2008 om 19:04 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Ik ben al blij dat er uiteindelijk niet de volle score aan gta 4 wordt toegekend en 95 lijkt mij een eerlijk cijfer, want het spel is niet helemaal perfect en ik vind het dom dat deze enkele kleine minpuntjes niet in de scores van andere reviews van gta 4 worden verwerkt. Geen enkel spel is bovendien perfect en 95 is een goede score.

Gewijzigd door Goof op 03-05-2008 om 19:14

Ikkyu op 03-05-2008 om 19:12 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Schitterende review. Heel erg goed dat je ook de minpunten vermeld en niet alleen maar opgaat in de reusachtige hype !! ronduit mijn complimenten hiervoor !!
En het eindcijfer ... dat lijkt mij een heel mooi & eerlijk eindcijfer te zijn.

Gast (62.45.239.xxx) op 03-05-2008 om 19:28
repitief en grahpics niet optimaal, verdient zeker een 96.

Anyway, goed cijfer.

Nelus op 03-05-2008 om 19:35 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Bedankt Roderick, dit is precies wat ik ook wilde zeggen. Ik vind het grootste nadeel de repetitieve missies. Voor de rest geen negatieve puntjes...


alhoewel parachutespringen wel leuk was geweest.

Paul_jambers op 03-05-2008 om 19:54 [Niv: 68 / Exp: 3394]
het rijden went niet waarom niet?
bij het begin botste ik tegen alles wat er stond liep en reed nu cross ik door die stad alsof ik niet anders gewend ben

in het geval van motors is het een ander verhaal

Stammetje91 op 03-05-2008 om 19:58 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Heb hem eindelijk! Grafisch valt ie me eigenlijk wel tegen, maar de gameplay is gewoon weer ouderwets lekker.

Gast (24.132.252.xxx) op 03-05-2008 om 20:25
maar bishock heeft als je zelf weet ,geen multiplayer. Niet dat dta nodig is ,maar daardoor alleen al kan ie never nooit even hoog cijfer krijgen als gta 4. Maarja daar had je va nte voren maar over na moeten denken ,nu sta je voor schut met je 95 voor bioshock. Daarom moeten reviewers gewoo neen bepaalde schaal aanhouden en nadenken al van te voren in welek range ze ongeveer hu ncijfer gana plaatsen. doe je dat niet dan krijg je dus van die domme scheve verhoudingen als nu. Een game van plus minus 8 uurtjes ,die zo liniair is als de pest krijgt een even hoog cijfer van een game die voor de zelfde prijs een misschien wel 6 keer zo hoge inhoud heeft of meer en die beter en dieper is uitgewerkt dan dat standaard shootertje.

Gewoon een objectieve schaal aanhouden als je dat doet ,dan kun je dus idd wel al van te voren zeggen welk cijfer bij een mgs 4 zal krijgen. Die kan van mij nu iig al niet meer boven de 90 uitkomen. Of het moet wel heel iets bijzonders doen en dna krijgt ie hoogsten een 92 ofzo ,komt simpel door de schaal die gamed voor zichzelf heeft gecreert en om je oudere reviews niet als helemaal totalecrap eruti te gaan laten zien zal je dit dus wel moeten doen. Daarom meot je oppassen zomaar snel in een generatie belachelijke hoge cijfers te geven. Daar moet je altijd op terug komen. En moet je je fanboyisme oo kaan de kant kunnen schuivne bij games als bijv uncharted en ratched die veel te hoge cijfers kregen voor wat ze aanboden. Alleen grafisch zat et goed ,dat nog neit eens grafisch waren ze redelijk. Niks té nieuws oinder de zon maar toch op basis van fanboyisme voor de studio's die die 2 games heeft gemaakt kregen ze hoge cijfers. niet doen dus ,hou je aan je eigen persoonlijke schaal en pas die toe. Op die manier kan je cijfer zelfs nog over 10 jaar ergens op slaan en neit bi jde volgende grote game al totale bullshit zijn. Enigste manier waaro pdeze 95 dus ergens op kan slaan is als je nu met terug werke kracht bioshock een 80 - 85 geeft. Zonde ,dan sta je best voor shut. Moest je maar vooruit denken, zoals ik doe. _O_

 Pagina: 1 | 2 | 3

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Grand Theft Auto IV
Type:
Game
Releasedatum:
29-04-2008
Ontwikkelaar:
Rockstar North
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media