Review: Grand Theft Auto IV
Door Roderick op 03-05-2008 om 15:23
|
Bron: Gamed
|
Eén van de grootste namen in de games industrie is onlangs met een nieuw deel in de winkelrekken verschenen: Grand Theft Auto IV is dan eindelijk daar en PlayStation 3 en Xbox 360 eigenaars kunnen inmiddels helemaal verdwalen in Amerika’s "nieuwste" stad: Liberty City. Is Grand Theft Auto IV alles waar we al die jaren van droomden? Lees snel verder.
Roman heeft namelijk grote problemen met enkele schuldeisers, en dat zijn niet bepaald banken met een vriendelijk imago. Vanaf dit moment kun je als speler aanschouwen hoe hilarisch, emotioneel, sarcastisch, overdreven en ronduit indrukwekkend alle personages zijn. Elke interactie tussen Niko en andere personages is werkelijk feilloos ingesproken, wat alle personages meteen geloofwaardig maakt, zelfs zo geloofwaardig dat je lacht om de personen waar Niko ook om kan lachen en dat je meevoelt met de keuzes die Niko moet maken in zijn nieuwe woonplaats. Het briljante in de conversaties is niet alleen hoe ze zijn ingesproken, maar ook wat er ingesproken is: rechttoe rechtaan missies geven is iets van het verleden, in Grand Theft Auto IV leer je een boel over elk personage door ze te horen praten over van alles en nog wat, zinnige en onzinnige dingen. Het praten met de personages blijft tientallen uren leuk en dat is wat Grand Theft Auto IV echt enorm bijzonder maakt.
Waar de interactie in veel games dus vooral focust op een opdracht en de manier waarop je deze uitvoert gaat het in Grand Theft Auto IV dus ook om heel andere dingen. Natuurlijk is dat in het leven van een normale mens ook zo en dat is in GTA IV uitstekend toegepast. In de game is het niet de bedoeling dat je missie na missie speelt, maar ook een actieve rol hebt in je eigen sociale leven en dat van anderen. Dit sociale aspect is het meest revolutionare aan Grand Theft Auto IV en het zorgt voor een werkelijk briljante manier van verslaving. Als je missie na missie speelt zullen je vooral de eerder genoemde minpunten opvallen: wat moet ik toch veel rijden, het schieten werkt niet helemaal perfect, en ga zo maar door. Dit komt omdat je gedreven bent om missie na missie te spelen. Volg je een bepaalde flow die de game overduidelijk aan je presenteert, dan heb je een extreem diepe ervaring. Wat verduidelijking hiervan is misschien wel handig.

In de game kom je verschillende personages tegen waarmee je een sociale interactie kunt hebben. De eerste persoon waar je dat mee kunt is je neef Roman. Voor Roman kun je missies doen (om hem uit te schulden te helpen), maar zo leer je Roman niet kennen, en hij zal niet veel gezelligheid halen aan jouw komst in Liberty City. Tussen de missies door kun je besluiten (zoals de game ook subtiel van je wenst: missie opgevolgd door sociale activiteiten opgevolgd door missie(s) et cetera) om met Roman te gaan eten, drinken, darten, poolen, bowlen et cetera. Je kunt dus zelf ook echt gaan darten en bowlen, maar dit is niet waar het sociale deel om gaat. Tijdens de afspraken die je hebt met de personages leer je hoe de personages naar Niko kijken, naar de stad Liberty City, naar Amerika, naar het leven als crimineel, naar vrouwen en ga zo maar door. Op deze manier leer je veel meer over de motieven van Niko en de andere personages, waardoor het leven in Liberty City zoveel meer is dan voor de zoveelste schurk een andere schurk koud te maken. Deze verdieping en ‘flow’ van de game is het belangrijkste onderdeel in Grand Theft Auto IV.
Om interactie natuurlijk te maken is daarvoor de mobiele telefoon en het internet toegevoegd. Met de mobiele telefoon kun je afspraken met je vrienden en opdrachtgevers maken en kun je deze afspraken beheren, zodat je geen dubbele afspraken maakt en iedereen blij is. Op het internet kun je mailen met je vrienden, online daten en de laatste gebeurtenissen in Liberty City volgen. Contact met vrouwen is voor Niko dus ook mogelijk en dat geeft zijn personage een hele andere kant dan die van trouwe crimineel. Op deze manier is dus concreet gemaakt dat Liberty City veel meer is dan een paar schurken die elkaar het leven zuur willen maken. Een groot deel van de belangrijke humor zit in GTA IV dus ook in het sociale deel, het internet en de mobiele telefoon.
Zoals gezegd kent de game een uitstekende voice acting. Sterker nog: het heeft de beste voice acting die ooit in een game te horen is geweest. De nadruk bij de rest van het geluid ligt natuurlijk vooral op de radiostations. In het vierde GTA deel zitten ontzettend veel radiostations dus voor ieder wat wils. De absurde humor is eveneens aanwezig op stations, al is deze iets meer subtiel dan bijvoorbeeld in Vice City. Ook geldt dat niet alle stations een grote dosis humor kennen: bij The Journey, Electroshock en Liberty City Hard Core gaat het vooral om de muziek. Het nieuws zal je informeren over de belangrijkste gebeurtenissen, waar je meer dan eens zelf onderdeel van uit maakt. Dat is natuurlijk ontzettend tof om terug te horen. Opnieuw zijn de radiostations met uitstekende muziek, absurde humor en leuke cultuurreferenties een indrukwekkende aanvulling op de Grand Theft Auto IV ervaring.

De grootste toevoeging in Grand Theft Auto IV is het multiplayer onderdeel: in verschillende modi kunnen maximaal zestien spelers de hele stad onveilig maken. Niet alleen zullen zestien spelers aanwezig zijn, maar ook het hele stadsleven zal gewoon doorgaan, wat voor complete chaos zorgt. De verschillende modi zijn verdeeld tussen het traditionele Deathmatch en de frissere modi waarbij teamwerk nodig is. Voor meer info over de multiplayer kun je hier kijken. De multiplayer zorgt voor een grote herspeelbaarheid, waarbij de Rockstar Social Club een belangrijke rol vervult.
Met briljante voice acting, interesante personages, meeslepende interactie, emotionele conversaties en een diep sociaal systeem is Grand Theft Auto IV een enorme topper geworden. Wat betreft gameplay zijn er echter kleine steekjes laten vallen: het rijden went niet en het coversysteem is niet optimaal. Eveneens reageert het personage in kleine omgevingen niet goed op commando’s en zijn de missies vrij repetitief. Door je echter aan de ‘flow’ van de game te houden zullen de sociale relaties die Niko heeft de game extreem verslavend en interessant houden. Ben je na dertig tot vijftig uur klaar met het verhaal, dan is er altijd nog de multiplayer modus waar je helemaal mee los kunt gaan. Grand Theft Auto IV is een must voor elke PlayStation 3 en Xbox 360 bezitter: de grote hoeveelheid mogelijkheden, de indrukwekkende techniek en de sociale interactie maken GTA IV groot kanshebber op de Game of the Year titel.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
100 |
Graphics |
90 |
Replay |
100 |
Briljante game met kleine schoonheidsfoutjes.
|
95 |
|
|
|
16:18 Boom Blox kan multiplatform gaan
15:03 GTA IV compleet uitgespeeld in 17 minuten?
|
Reacties (51) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
patrick123
op 24-05-2008 om 18:51
[Niv: 0 / Exp: 5]
|
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|