Het eerste deel van Alone in the Dark wordt nog steeds als het beste van de serie beschouwd. Best vervelend voor de makers van de andere delen aangezien het origineel zo’n zestien jaar oud is. Je zou bijna zeggen dat Atari daarom maar besloot het grof geschut erbij te pakken. De nieuwste aflevering van de reeks belooft heel veel spectaculairs – zowel op grafisch als op gameplaygebied.
Tot dus ver de gameplay, hoe zit het met de presentatie hoor ik jullie al brommen. Nou, AitD oogt spectaculair. Zo zal je panisch in een taxi wegscheuren terwijl achter je flatgebouwen bezwijken door een ondergronds monster, via een touw die aan een helikopter vastzit, omhoog klimmen terwijl je intussen het puin moet ontwijken en tenslotte storten er verdiepingen voor je ogen in elkaar – terwijl jij er middenin zit. En allemaal met een onheilspellend Bulgaars koortje op de achtergrond.
En Alone in the Dark is groot. Voor deze game heeft Atari het complete Central Park nagemaakt - tot de ijsverkoopstandjes toe - en volgens de makers kan je er uren in dwalen. Eigenlijk vrij opvallend voor een survival horror, waar developers toch liever kiezen voor claustrofobische gangenstelsels. Voor degenen die overigens geen zin hebben in grote boswandelingen, niet getreurd. Aangezien Atari ook verantwoordelijk was voor het uitstekende Test Drive Unlimited barst het van de auto's in AitD.

Daarnaast belooft Atari buitengewone slimme en agressieve tegenstanders. Veel zagen we er nog niet van uit de beelden, maar de makers verzekeren ons dat deze gasten ons kunnen zien, horen én ruiken. Als dat nog niet genoeg is, zoeken de zombies, monsters en ander gespuis de kortste weg richting onze strot. Desnoods gaan ze dwars door een raam heen. Hopelijk komt Atari deze belofte ook na, want dit klinkt erg spannend.
Verder zal het verhaal van Alone in the Dark een episodestructuur bevatten zoals die uit Lost, 24 en Prison Break. Daarnaast kunnen gamers die op een bepaald punt vastzitten, dat gedeelte zelfs overslaan om zo toch nog door te spelen. Om het einde te bereiken moet echter wel een bepaald percentage zijn uitgespeeld. Wij zouden het zonde vinden, want een game speel je toch niet in gedeeltes uit – dit klinkt meer als valsspelen.

Rest ons enkel de vraag: gaat dit allemaal goed komen? Intelligente puzzels en vette actie is geen makkelijke combinatie – alleen de echte grote jongens is dit gelukt. Neemt Atari niet iets teveel op zijn bord? Anderzijds moeten ze toch van die schaduw van het origineel af, dus waarom niet gelijk goed doen? De physics engine belooft in ieder geval veel goeds en het oogt geweldig. Komt er aanstaande juni een geweldige horrorgame uit? Wij duimen.
|