In 1998 eindigde CareerSoft de vijfdelige RPG serie Langrisser. Een jaar later kwam CareerSoft met een nieuwe RPG serie, namelijk Growlanser. De serie kent ondertussen zeven delen, waarvan één op de PlayStation en zes op de PlayStation 2.
Tot nu toe verscheen geen enkele Growlanser in Europa, maar Rising Star wil dat in juni veranderen. Op 13 juni komt Growlanser: Heritage of War uit op de PlayStation 2. Heritage of War is het zesde deel in de serie, maar je moet de voorlopers niet gespeeld hebben om het verhaal te volgen. De game speelt zich af op een afgelegen continent waar de vrede wordt bewaard door de Peace Maintenance Brigade. Na 28 jaar kan deze brigade zijn werk echter niet meer aan, ze zijn namelijk te oud. Tegelijk wordt het continent getroffen door een hongersnood. Hierdoor breekt een burgeroorlog uit. Tegelijk worden de steden aangevallen door rare monsters, Screapers. Het is tijd voor een nieuwe generatie van de Peace Maintenance Brigade om de wereld te redden.

Eén van de personages waarmee je speelt is de wees Haschen, die na een aanval op zijn stad een operatie moet ondergaan. Tijdens deze operatie krijgt hij een nieuwe vaardigheid, Ultrasonic Aura, waarmee hij Screapers kan opsporen. Hij moet echter wel op tijd zijn medicatie innemen zodat hij niet sterft. Hij is lid van de Peace Maintenance Brigade, je speelt echter niet alleen als leden van de Brigade. Tijdens de vijf hoofdstukken van de game krijg je telkens een nieuwe kant van het verhaal voorgeschoteld. Het is enkel afwachten of dit geen negatief heeft op jouw binding met de personages. Je brengt namelijk weinig tijd met hen door en je raakt ze toch snel kwijt. CareerSoft moet dus van goede huize komen om dit succesvol uit te bouwen.
In de game loop je natuurlijk rond door allerlei steden en andere omgevingen waarin je vijanden ontmoet. Een gevecht begint dan in de omgeving waar je rondloopt, je verandert dus niet van scherm. Je kunt ook kiezen om missies te doen waar je dan vijanden tegenkomt. Tijdens een gevecht kun je aanvallen en magie of knacks (vaardigheden) gebruiken. Deze actie neemt een bepaalde tijd in, waarna hij opnieuw kan gebruikt worden. De gevechten verlopen in reële tijd waarbij je enkel jouw personage controleert. De andere vallen aan op basis van de instellingen in het pauzemenu. Dit kun je naar hartenlust veranderen om een gevecht bij te sturen. Een nadeel is het feit dat tijdens een gevecht jouw objectief kan veranderen. Dit moet je ontdekken door regelmatig het pauzemenu te bestuderen.

Na het winnen van een gevecht verdien je ervaringspunten en platen om te plaatsen op een speciaal bord. Deze platen worden gebruikt om nieuwe vaardigheden en magie te leren gebruiken. Jouw bord heeft een beperkte grootte, je kunt telkens dus maar een beperkt aantal vaardigheden gebruiken. Deze platen kunnen pas later in de game verwijderd worden. Je moet ook rekening houden met de richtingen die worden aangegeven op de platen. Anders kun je ze niet verbinden. Het lijkt een origineel systeem, maar het klinkt ook ingewikkeld en dat kan een belangrijk probleem worden voor de game. Voorlopig lijkt Growlanser: Heritage of War niet in dezelfde categorie als Final Fantasy X of Dragon Quest VIII te vallen. Hopelijk kan Growlanser ons verrassen want nu lijkt het niets.
|