Review: God of War: Chains of Olympus
Door Rene Groen op 06-04-2008 om 16:46
|
Bron: Gamed
|
Na twee PlayStation 2 delen leek een derde deel op de PlayStation 3 het logische vervolg, voordat we echter verder gaan in het verhaal duiken we eerst het verleden in op de PlayStation Portable.
Ontwikkelaar Ready At Dawn weet wel hoe ze met een PlayStation Portable om moeten gaan getuige Daxter, de game die ze in 2006 naar de handheld brachten. De game was kwalitatief zeer sterk en dus was iedereen benieuwd of ze dit met God of War konden herhalen.
Chains of Olympus plaatst zich tien jaar voor het eerste deel alwaar Kratos geplaagd wordt door nachtmerries. Om aan deze nachtmerries te ontkomen dient hij opdrachten van de Goden te vervullen, uiteraard in de grimmige stijl die we uit de PlayStation 2 delen kennen. Hoewel het verhaal een goede introductie geeft op de latere delen is het ietwat teleurstellend dat deze met name in het laatste gedeelte van de game dit verhaal in een stroomversnelling terechtkomt. Voordat het zover is begint het spel in Attica, alwaar Kratos de stad moet verdedigen tegen het Perzische leger. Via een simpele tutorial leer je meteen waar iedere knop voor staat, hierbij wordt je weliswaar meteen in de actie gegooid, maar zelfs nieuwkomers zullen zich meteen thuis voelen in de game. Voor deze PlayStation Portable uitgave zijn de controls ietwat aangepast, de handheld kent immers geen tweede analoge stick en extra schouderknoppen, maar dit is zo goed gedaan dat je totaal geen kritiek zult hebben op de veranderingen. Ik durf zelfs te zeggen dat de controle op de PlayStation Portable beter aanvoelt dan op de PlayStation 2, mede door de aanpassingen is de magie nu makkelijker te gebruiken en geeft het een nog meer voldaan gevoel.

Het verhaal is nog steeds voor zo’n tachtig procent gebaseerd op vette actie, de overige twintig procent zal worden ingevuld met het kijken naar tussenfilmpjes en het oplossen van kleine puzzels. Deze puzzels vormen een perfecte afwisseling op de actie en voelen nooit geforceerd aan omdat de ontwikkelaar vond dat de gamer niet alleen maar aan bloedvergieten blootgesteld hoeft te worden. De puzzels zijn vaak binnen een kleine ruimte opgezet en passen goed binnen de locaties, waarbij ze een goede uitdaging vormen zonder tot frustratie te leiden.
Zoals gezegd heeft de ontwikkelaar ook Daxter op haar c.v. staan, met God of War: Chains of Olympus weten ze hun eigen lat echter nog hoger te leggen. Ze spreken de volledige 333Mhz van de PSP aan, simpel gezegd wil dit zeggen dat ze alle toeters en bellen van de handheld aan kunnen spreken. Het spel voelt hierdoor niet aan als een tussendoortje tot God of War III, maar als een volwaardig avontuur die de grafische kwaliteit van de PlayStation 2 delen weet te benaderen. Het spel loopt daarnaast ook nog eens vloeiend met vrijwel geen laadtijden, de enkele animatiefout die je in het avontuur tegenkomt willen we het dan ook maar wat graag vergeven. De audio in de game weet de ervaring compleet te maken, de soundtrack, ingesproken stemmen en actie in beeld weten de juiste snaar te raken en doen niet onder voor de eerder aangehaalde PlayStation 2 titels.

Als handheldgame is de indeling van God of War iets anders dan op de consoles. De savepunten liggen dit keer dichter bij elkaar zodat het spel zich goed leent om even op te pakken wanneer je in de bus zit of om een andere reden korter de tijd hebt om een groot deel door te spelen. Nu vind ik deze keuze zeer begrijpelijk, het is echter jammer dat het spel in zijn geheel ook een stuk korter is uitgevallen. Toen ik het spel uitgespeeld had kwam ik net over de vijf uur en dat is helaas korter dan waar ik op gehoopt had. Gelukkig is de hele ervaring zo indrukwekkend dat je het maar wat graag nog een keer doet, mede door de nodige unlockables die erbij inbegrepen zijn. Een ander klein minpuntje die ik niet onbenoemd wil laten is dat de game op het einde ietwat in herhaling valt als het gaat om de omgevingen.
Laat je door deze twee kleine minpuntjes echter niet misleiden wanneer je een aanschaf mocht overwegen, God of War: Chains of Olmypus is de mooiste PSP ervaring die je, sinds de komst van de handheld, mee zal maken. Zowel de graphics als de audio zijn van een niveau die we nog niet eerder op de handheld hebben gezien en door meer inzicht in het verhaal te geven is het wachten op God of War III nog moeilijker geworden.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
95 |
Sound |
97 |
Graphics |
99 |
Replay |
75 |
Hoewel ietwat kort is GOW: Chains of Olympus de meest indrukwekkende game voor de PSP.
|
90 |
|
|
|
07:45 Mass Effect
16:26 Chronicles of Spellborn met site en screens
|
Reacties (34) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
prangstar
op 06-04-2008 om 19:50
[Niv: 99 / Exp: 4926]
|
oké allereerst heb ik weinig kritiek op de review van Rene,
Ik zou echter nog wel wat willen toevoegen.
Ten eerste dat Kratos er nog nooit zo mooi heeft uitgezien.
Ten tweede staat er niet in de review dat er ook de bekende challenges inzitten die je allen stuk voor stuk extreem op de proef stellen,
en die zich te goed lenen voor onderweg.
Dan speel je ook de God mode vrij. Die je weer een veel betere ervaring geeft,
omdat er dan echt tactiek bij komt kijken.
Verder nog een vraag aan Rene of je ook hebt als je een boss verslagen hebt dat je begint te schreeuwen? WROOOOOOOAAAAGGHH!!
God of War Rules
Gewijzigd door prangstar op 06-04-2008 om 19:53
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 06-04-2008 om 21:02
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@Lawliet, dat hangt af van de game, voor een game als deze kan de lengte me weinig spelen. Ik heb er zo'n fun mee dat ik het meerdere malen doorspeel.
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 06-04-2008 om 21:36
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
@ prangstar: ik heb niet geschreeuwd, maar dat kan komen omdat ik 's nachts met oordopjes speelde en de rest van het huis me het niet in dank af zou nemen. Het had echter zomaar gekunt, de voldoening om een baas af te maken is erg groot
|
|
R@ptor-NL
op 06-04-2008 om 22:02
[Niv: 1 / Exp: 41]
|
Echt een supergame! En ideaal dat die wat korter is, aangezien een kleine een hoop tijd van het gamen afneemt
|
|
Stammetje91
op 06-04-2008 om 22:09
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Maar een langere speelduur houd je langer bezig zonder dat je het zou moeten replayen.
|
|
Gast (62.163.24.xxx)
op 07-04-2008 om 12:39
|
overhyped ,zou het hoogstens een 80 geven :r
|
|
Jord-O
op 07-04-2008 om 16:41
[Niv: 153 / Exp: 7628]
|
Ik vind dit echt een verschrikkelijk mooi en leuk spel voor de psp!
GEWELDIG!!!!!!!!!!
|
|
Gast (213.124.173.xxx)
op 08-04-2008 om 13:50
|
alweer uitgespeeld }>
|
|
Gast (62.195.192.xxx)
op 29-04-2008 om 11:54
|
www.xwempin.come2me.nl :) :D *D 8)
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|