Geen Nintendo handheld of console zonder Mario Kart en dus moet ook de Wii er binnenkort aan geloven. In de laatste Iwata Ask leren we iets meer over de titel.
- De bedoeling was dat Mario Kart DS ook al leaderboards en downloadable ghosts kreeg, door tijdsdruk is dit echter niet door gegaan.
- In de Wii versie zijn er maatregelen genomen tegen mensen die online uit de game stappen terwijl deze nog in gang is. [Hoewel er geen bevestiging is lijkt het ons dat de CPU de race uit zal rijden - Red.]
- Hoewel er al eerder over gesproken was kwam het idee voor de Wii Wheel eind 2006. In totaal werden er zo'n dertig prototypes gemaakt voordat de definitieve versie bekend werd. Eén van de belangrijkste beslissingen was het gewicht van het stuur, wanneer deze te zwaar is zullen mensen er minder plezier aan beleven.
- Online kun je zien welke besturing iemand gebruikt, mocht iemand lang het Wii Wheel gebruiken dan zal dit icoontje uiteindelijk goud worden.
- Voor de Mii stemmen hebben vier mannen en vier vrouwen stemmen ingesproken. Nintendo vond het sowieso nodig dat iedereen die zijn stem aan de game verleende ook het spel speelde zodat ze beter wisten hoe ze het in moesten spreken.
- Eén van de vrouwelijke Mii stemmen gaf aan wel een rijbewijs te hebben, maar amper te rijden omdat ze er niet goed in is. Omdat ze Mario Kart Wii echter goed te besturen vond wist Nintendo dat het goed zat.
- Omdat Hideki Konno (Software Development Department) groot fan is van BMX werd besloten om ook motoren in de game te verwerken. De game werd volgens hem hierdoor meer 'extreme'. Het idee hiervoor bestond al sinds de GameCube versie, maar binnen Mario Kart DS was dit minder goed te doen.
- Mii's kunnen als speelbaar karakter pas later in de game gekozen worden, wanneer meteen vanaf de start alleen maar Mii's op de baan staan verliest de game zijn identiteit en hadden ze het beter Mii Kart kunnen noemen.
- Om niet simpelweg te zetten 'je hebt de 80.000e tijd op deze track neergezet' is er een tijdslijn waar je je Mii op terug kunt zien, volgens Nintendo geeft dit een stuk meer voldoening.

De standen zijn niet alleen over de hele wereld, maar bijvoorbeeld ook nationaal of uit je vriendenlijst te bekijken.
- Wanneer je een race wil joinen die nog in gang is kun je eerst als toeschouwer naar de race kijken.
- Gedurende matchmaking zie je een wereldbol met daarop de Mii waarvan deze afkomstig is.
- Je hoeft de game niet op te starten om te kijken of vrienden aan het racen zijn, hiervoor kun je simpelweg naar het Mario Kart Wii channel.
- Ghost Data kan eveneens naar het Mario Kart Wii channel gezonden worden, zo kun je bijvoorbeeld tegen 's werelds snelste ghost rijden om te kijken hoe deze het deed. Om te voorkomen dat je alleen maar tegen ghosts rijdt die hard wegscheuren kun je ook ghosts met tijden downloaden die dichter bij je eigen tijd liggen.
- Nieuw zijn de Ghost Battles, te vergelijken met de 100-Man Brawl in Super Smash Bros. Brawl. Ghost Data wordt random naar je toegezonden en vervolgens rijdt je tegen een Ghost die een zelfde niveau als jij heeft.
- Op sommige courses is de kart beter, op andere juist weer de motor. Laatstgenoemde kan bijvoorbeeld wheelies maken voor meer snelheid, maar deze kan niet tegelijkertijd sturen. Voor lange stukken is dit handig, voor een track met veel bochten is een kart weer sneller.
De gehele 'Iwata Asks' kan hier worden nagelezen.
|