 |
|
Nieuws: Eidos in de problemen
Door Joni Philips op 14-01-2008 om 16:37
|
Bron: NeoGAF
|
Het concern SCi Eidos stond gedurende 2007 te koop, maar begin 2008 liet het bestuur weten dat het bedrijf niet meer te koop stond en dat Tomb Raider uitgesteld werd tot eind 2008.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de waarde van de aandelen in elkaar gezakt is. Times Online meldt nu dat de positie van CEO Jane Cavanagh onhoudbaar is. Investeerders eisen het ontslag van Cavanagh, de voorzitter en de CFO. De krant meldt ook dat het bedrijf €40 miljoen heeft geleend zodat het bedrijf genoeg cash heeft om het einde van het jaar te halen. Het bedrijf zit duidelijk in de problemen, een overname of een drastische nieuwe strategie lijken nodig om Eidos te redden.
|
|
|
|
16:37 Packshot en screens Twisted Metal: Head-On
16:25 Thompson wil geen Buzz! op school
|
Reacties (16) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 14-01-2008 om 16:42
|
Yes! Weg ermee. Na perfect vrijwel al hun ooit fantastische franchises compleet te hebben verneukt keer op keer per deel (bijv tombraider) is het tijd om gewoon het afgebroken strijdbijltje erbij neer te leggen. Ik heb mijn respect al jaren geleden verloren en ik hoop dat ze zo snel mogelijk tot een faillisement komen en gewoon vakantie nemen op antarctica en nooit meer terug komen. Als ik in een developer erg teleurgesteld in ben van alle developers, dan is het deze wel.
|
|
marino
op 14-01-2008 om 17:03
[Niv: 90 / Exp: 4520]
|
hoe komt het eigenlijk dat er veel developers failliet gaan de laatste tijd?
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 14-01-2008 om 17:16
|
waarom? Nou heel simpel. De nieuwe generatie games kosten veel meer om te ontwikkelen. We praten nu over 10 tot zelfs projecten van 100+ miljoen dollar.
Wie gaat dat financieren? In deze maar vooral de volgende generatie in PS4 tijdperk, zal het nog veel erger worden en zullen alleen de besten het overleven. De rest gaat fuseren of uitsterven. Waarom denk je dat je al die fusies ziet. Men wil zo weinig mogelijk kans lopen om failliet te gaan.
Nee. Je zult dit meer en meer gaan zien Marino.
Maar daarom wordt de handheld markt ook steeds populairder. De developers zie het "next gen" tempo niet meer aankunnen, gaan zich verlagen tot handheld games. En niet negatief bedoeld. Het is nou eenmaal een feit. Handheldgames is nu ook big business omdat het relatief goedkoop te maken is en met een beetje populariteit veel mee te verdienen. Eidos maar genoeg anderen zullen deze generatie sterven en dat is maar goed ook, want hun hebben het aan hun zelf te danken en bewijzen keer op keer dat hun niet meer geknipt zijn om met de besten mee te doen.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 14-01-2008 om 17:36
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Ja, heeft veel te maken met stijgende ontwikkelkosten, maar het is tevens een kwaal van alle tijden. In 2004 ofzo zat Eidos nog in financiele problemen en werd het overgenomen door SCi. Dat had niets met next-gen kosten te maken.
|
|
skink79
op 14-01-2008 om 17:43
[Niv: 39 / Exp: 1945]
|
OMG...the once mighty Eidos has fallen
in de jaren '90 was Eidos nog een van de grootste publisher met Tombraider, Deus EX, Commandos en Championship Manager (en nog een reeks Psone titels die ik vast ben vergeten) dat toendertijd zo goed verkocht...
wie had ooit kunnen voorspellen?
en inderdaad zoals gast 194 t zegt, zal er meer bedrijven sneuvelen in de loop der tijd...
gelukkig kunnen kleine developers tegenwoordig nog spellen voor handhelds en LIVE/PSS maken
|
|
Gast (84.197.110.xxx)
op 14-01-2008 om 18:01
|
skink79, hoop dat echt niet, ik wil echt niet dat kleine ontwikkelaars alleen downloadable games gaan maken, daardoor gaan we orginele games missen
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 14-01-2008 om 18:19
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Jammer
Als het zo verder gaat zitten we uiteindelijk nog vast met Sony, Microsoft en Nintendo...
|
|
Gast (86.91.82.xxx)
op 14-01-2008 om 18:24
|
jammer
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 14-01-2008 om 19:38
|
" Joni Philips (Eindredacteur) op 14-01-2008 om 17:36 [Niv: 523 / Exp: 26157]
Ja, heeft veel te maken met stijgende ontwikkelkosten, maar het is tevens een kwaal van alle tijden. In 2004 ofzo zat Eidos nog in financiele problemen en werd het overgenomen door SCi. Dat had niets met next-gen kosten te maken.
"
True. Maar om nog even in te haken op de kwaal van alle tijden. Dat klopt, maar dat heb ik ook in mijn argument ingerekent. Vroeger waren de kosten veel kleiner, maar je zat ook in veel kleinere teams en de games waren veel sneller om te ontwikkelen. Toen was die kwaal er al. Nu is de kwaal er ook alleen dan in het kwadraad. Nu kunnen verliezen in de miljoenen en tientallen miljoenen lopen. De risico om sneller failliet te gaan, worden steeds groter. Al helemaal als je doelgroep even groot blijft in vergelijkenis met 1 of 2 generaties terug, terwijl de ontwikkelkosten met een factor 10 of meer zijn vergroot.
Als je te veel middelmatige games maakt, dan zul je moeilijk boven water blijven. That simple. Sommigen willen dan na een reeks van matige titels echt alles op alles zetten op 1 goede grote millionseller te maken. Dat is dan een vorm van hoop om niet in onzekerheid te leven. Als dat dan faalt... dan ja. Je kunt gokken wat er gebeurd:)
|
|
Gast (83.117.136.xxx)
op 14-01-2008 om 21:06
|
helemaal gelijk Sasuke
|
|
Gast (83.81.12.xxx)
op 14-01-2008 om 21:28
|
Ik denk dat het hun eigen schuld is grotendeels, ze markten totaal verkeerd, en alles dat ze uitbrangen is bijna altijd de dear uit getrapt... letterlijk, de Hele Tomb Raider reeks is de deur uitgegooid vervoor dat de game uberhaubt klaar was... Chronicles, Angel of Darkness, Legend en Anniversary de laatste vier games die de deur uit zijn getrapt, en AOD liet zien wat er gebeurt als de game !ver! van klaar is, Legend was gewoon een kut game, te krot en veels te veel eruit geknipt in de laatste paar maanden, en Anniversary... niet eens waardig genoeg om op te noemen... :r
|
|
im2
op 14-01-2008 om 21:33
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Onlangs was er nog het nieuws dat Kane & Lynch 1 miljoen copy's haalde dus daar kan het niet aan liggen toch
|
|
Gast (86.92.244.xxx)
op 14-01-2008 om 21:55
|
Net goed
|
|
skink79
op 14-01-2008 om 22:07
[Niv: 39 / Exp: 1945]
|
@ gezer
ik hoop het ook niet...maar als de trend nu zo doorgaat blijven echt alleen de grote developers over...Kijk maar naar de Gamed discussies elke dag: wat een slechte gfx, wat lelijke textures, tearing etc etc daarna de conclusie: wat een k*t spel! en dat op basis van een paar simple screenshots, het boeit totaal niet meer of het spel wel / niet leuk is.
Alleen de developers met een miljoenenbudget zullen de komende generaties nog overleven...
Maar met behulp van downloadable games en handheld games kunnen kleine developers zich nog onderscheiden van de rest
and thank god dat er nu nog de rage is van casual gaming
@gast 83.81.12
als je puur naar een bedrijf kijkt dat financiele problemen heeft, kan ik wel begrijpen dat zij de tomb raider franchise uit zit te melken. het was immers de enige grote naam die zij nog hadden.
maar ja...nu hebben ze naast hunzelf ook de hele franchise verkloot
|
|
Gast (194.169.216.xxx)
op 14-01-2008 om 23:44
|
Im2divu.
Wat ik net ook al aangaf. Kane en lynch is een van hun grotere projecten. Grotere projecten kosten veel meer geld en dus moeten er meer mensen zijn om de developmentkosten eruit te halen voordat ze winst maken. 1 miljoen is wellicht niet genoeg ben ik bang. Misschien ook wel. Maar dat is nog niet eens het belangrijkste punt. Als een game faalt. Big deal. Maar als je er 10+ laat falen. dat is pas echt een probleem. Dat is bij atari ook hetgene wat hun echt nekt. Atari heeft een schuld van 120 miljoen of zo. Hoe denk je dat dat komt. Niet omdat ze zulke perfecte games maken hoor(sarcasm).
|
|
Gast (81.83.110.xxx)
op 15-01-2008 om 20:56
|
hmmm lastig mss moete ze een game op wat jonger publiek richten en dan als ze wat cash hebbe met een nieuwe hitman komen(de fans smachte ernaar)
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|