Enkele jaren geleden brak er een hype aan rond het tunen van standaardwagens om met deze ‘gepimpte’ bakken te racen op plekken waar dat beslist niet mocht. Deze hype houdt lang vol en ontwikkelaars van games kunnen daar makkelijk op inspelen. De laatste aanwinst in het ‘autotuner’ genre is Juiced 2.
Need for Speed Underground was de eerste grote game die handig inspeelde op de hype en daarmee een behoorlijk succes was. De game draaide helemaal om het tunen van ‘normale’ wagens en het (alleen ’s nachts, want het blijft natuurlijk illegaal) racen met deze wagens. De game bood verschillende opties als het gaat om tunen waarbij vooral het visuele aspect voorop lag. In verschillende soorten races kon de speler het tegen de ‘heersers van de straat’ opnemen om dat uiteindelijk zelf te worden. Deel twee in die serie bracht een frisse update, maar was weinig bijzonders. Juiced ging ook mee in de tuning hype, maar deed het net even anders. Zo was het wel mogelijk om overdag te racen, was het meer arcade en probeerde men de nadruk te leggen op online racen. Helaas was de game weinig bijzonder in alles dat het deed.
In de review van de Xbox 360 versie zag ik al dat het tweede deel eigenlijk hetzelfde probeerde te doen als het eerste deel: de innovatie op online gebied werd doorgezet en daar kon het tweede deel dan ook lichtelijk van profiteren. De rest van de game stek niet echt boven het maaiveld uit door een vrij standaard presentatie, gameplay en uitstraling. Een gemiste kans voor het team achter Juiced 2 aangezien de grote concurrent Need for Speed ook moeite heeft een strakke gameplay te koppelen aan de vernieuwingen die ze plannen. Jammer genoeg gaat er bij de PC versie nog meer fout dan bij de consoleversies van Juiced.
Want wat zien we op het doosje van de PC versie staan? De game is amper speelbaar op een normale PC. De game is waarschijnlijk rechtstreeks geport van de Xbox 360 versie zonder enige optimalisatie en dat leidt ertoe dat Juiced 2 op de PC flinke systeemeisen heeft. Deze eisen zijn nergens voor nodig want de game ziet er totaal niet spetterend uit. Als een game de systeemeisen deelt van de grafische PC toppers van dit jaar is er iets stevig misgegaan met de optimalisatie. Op mijn PC ging het hele verhaal even niet door en een bezoek aan een echte PC gamer was een vereiste. Gelukkig is het daar altijd gezellig, anders had ik een probleem.

Bij het recenseren van de Xbox 360 versie kwam ik tot de conclusie dat de besturing tussen de twee hoofdmodes (Drift en Race) erg verschilde. De Race events kennen een zeer lichte besturing waardoor het allemaal heel arcade aanvoelt. Het aansluiten van een stuurtje op deze game was dan ook geen succes als het gaat om de Race modus. Kijken we naar de Drift modus, waarvan ik bij de Xbox 360 versie beschreef dat deze wel het gewicht van de wagen weergaf en waarbij het doseren van gas erg belangrijk was, dan zien we dat een stuurtje wél erg handig kan zijn. Met een toetsenbord gaat het doseren van gas namelijk net niet zo lekker als bij de analoge sticks van de Xbox 360 controller. Dit komt het plezier in de Drift mode bij de PC versie allesbehalve ten goede.
Tussen de races is het mogelijk om je wagen te tunen. Onder de motorkap kan er simpelweg in verschillende stages voor een upgrade worden gekozen waardoor de wagen sneller wordt. Dit is zeer oppervlakkig, hoewel de game wel de keuze biedt uit tig verschillende merken voor alle onderdelen (waarbij je het verschil totaal niet merkt). Op visueel gebied is de auto te voorzien van dikkere bumpers, spoilers, velgen en ga zo maar door. Ook kun je de wagens bestickeren en van allerlei gekke kleuren voorzien. Dit gaat lekker op de PC: een muis biedt behoorlijk uitkomst bij het plaatsen van decals en dergelijke en het resultaat is dat er een mooiere auto gemaakt kan worden. Het visuele aanpassen van de wagen is uitgebreid en biedt snel een leuk resultaat. Naar mate je verder komt in de game zul je steeds meer mogelijkheden hebben tot het verbeteren van de wagen, dus verwacht niet dat je er meteen alles mee kunt doen. Dit element zorgt er grotendeels voor dat het leuk blijft om door te spelen.
Uiteindelijk is Juiced 2 op de PC nog net even minder dan op de consoles: de systeemeisen laten een behoorlijke groep mainstream PC gamers buiten en de besturing vereist eigenlijk een controller zoals we gewend zijn op de consoles. Verder blijft overeind dat Juiced 2 een erg standaard arcade racer is die nergens in uitblinkt, wat als resultaat heeft dat de game deze keer met een kleine zeven naar huis gaat.
|