Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Metroid Prime 3: Corruption


Door Gideon op 02-11-2007 om 00:06
Bron: Gamed

Het verhaal rondom Metroid is een verhaal apart en dan heb ik het vooral over de ontwikkeling van de serie. Wat ooit begon op de NES als een kruising tussen Mario en Zelda en een vleugje Aliens, groeide uit tot 2D perfectie op de Super Nintendo. Ineens werd het stil, zeer stil rondom de serie en hoorden we er jaren niets van. Nintendo schakelde Retro Studios in om Samus en consorten nieuw leven in te blazen en negen jaar na Super Metroid zorgde Nintendo wederom voor een revolutie in de game-industrie.

Metroid Prime op de Nintendo GameCube lag in maart 2003 in de Europese winkels en werd alom geroemd in de pers. Een heel nieuw genre werd in het leven geroepen, speciaal voor deze game, namelijk de 'First Person Adventure'. Op de planeet Tallon IV nam je het op tegen de Space Pirates, Ridley en uiteindelijk Metroid Prime. Commercieel gezien was de game een behoorlijk succes en Retro ging meteen aan de slag met een tweede deel, nadat bekend werd dat Prime onderdeel van een trilogie zou zijn. Amper anderhalf jaar later zag Metroid Prime 2: Echoes het levenslicht. Hoewel het wederom een uitstekende game was, werd het niveau uit het eerste deel bij lange na niet gehaald en bleek het spel weinig nieuws te bieden. Ditmaal ging je met Samus op bezoek bij de Ing en Luminoth op de planeet Aether. Wederom moest je het tegen Metroid Prime opnemen, ditmaal in de vorm van Dark Samus. De verkoopcijfers van Echoes bleken echter flink tegen te vallen, maar waren wel zodanig goed dat een derde deel verantwoord bleef. En dus ging Retro Studios wederom aan de slag.

Metroid Prime 3: Corruption begint vlak na het tweede deel. Samus Aran wordt opgeroepen op een schip van de Galactic Federation om een virus te verwijderen van één van de supercomputers. Samen met nog drie bounty hunters gaat ze deze klus aan, want een beetje virus heeft natuurlijk minstens vier krachtige oorlogsmachines nodig om het te verwijderen. Helaas voor onze heldin wordt vrijwel meteen na binnenkomst het schip aangevallen door Space Pirates, wat een tactiek blijkt om de verdediging van de Galactic Federation op een nabij gelegen planeet uit te schakelen. Wanneer de verdediging plat ligt wordt een gigantische komeet op de planeet afgestuurd, waardoor deze geïnfecteerd raakt met Phazon. Al snel blijkt dat er meerdere planeten zijn die te maken hebben gekregen met deze kometen.

Het verhaal in Corruption is uitgebreider dan in de eerste twee delen en wordt ook met meer pracht en praal verteld. In tegenstelling tot (vooral) het eerste deel en in mindere mate het tweede deel wordt de gameplay regelmatig onderbroken voor tussenfilmpjes, waarbij de karakters voor het eerst in de serie ook voice-acting hebben. Uiteraard kan het verhaal nog steeds worden uitgebreid, mocht je dat willen. Door de omgevingen te ‘scannen’ met je helm kun je extra informatie opvragen over wezens en objecten, alsmede de geschiedenis van de planeten die je aandoet ontdekken. De manier waarop het avontuur zich ontvouwd lijkt wel wat op de methode die ook gebruikt werd in Metroid Fusion voor de Game Boy Advance. Door de goede voice-acting en de mooie tussenfilmpjes heeft Retro Studios ervoor gezorgd dat het verhaal meer naar de voorgrond treedt en dat is de game absoluut ten goede gekomen.


De gameplay in Corruption is in de basis nog gewoon hetzelfde als bij zijn voorgangers, al zijn er wel enkele verandering doorgevoerd. De meest opvallende is natuurlijk de besturing, die op de Wii is aangepast aan de WiiMote. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het werkt perfect. Richten doe je door ook werkelijk met de WiiMote te richten. Hierdoor kun je veel preciezer schieten en ik garandeer je dat je na het spelen van deze game niet meer terug wilt naar de ‘ouderwetse’ besturing. De angst bestond bij vele fans van de serie dat de game zich teveel zou richten op het hersenloos knallen, maar dit is absoluut niet het geval. De lock-on functie bestaat namelijk nog steeds en deze combinatie brengt veel nieuwe mogelijkheden met zich mee. Door te locken op je vijanden kun je er makkelijk en snel omheen manoeuvreren, terwijl je wel op andere zwakke plekken van kunt richten en schieten. De game biedt je drie verschillende mogelijkheden wat betreft de afstelling van de WiiMote. Hierdoor kun je zelf bepalen wat jij het lekkerst vind spelen. Enige nadeel aan deze manier van besturen is de draaitijd: het duurt vaak net even te lang om volledig om je eigen as te draaien.

Tijdens de actie zul je ook regelmatig gebruik moeten maken van de Nunchuk, aangezien deze fungeert als je grapplebeam. Heeft een vijand een schild vast? Geen probleem! Je maakt een beweging naar voren met de Nunchuk en op het scherm schiet Samus haar grapplebeam af. Wanneer je de Nunchuk weer terugtrekt, zal op het scherm hetzelfde gebeuren, waardoor de tegenstander het schild kwijt is. Dit klinkt misschien als een geinige gimmick, maar in werkelijkheid voegt het een extra dimensie aan de spelervaring toe. Door zelf de actie uit te voeren, in plaats van op een knop te drukken, zit je veel meer in de game. Ook de puzzels, die van Metroid-waardig hoog niveau zijn, gebruiken vaak de speciale functies van de Wii. Zo zul je regelmatig een deur tegenkomen waarbij je eerste een sleutel uit de muur moet trekken, deze een kwartslag moet draaien en weer terug moet stoten. Uiteraard gebeurt dit allemaal door de beweging zelf met je WiiMote te maken. Dit zijn enkele voorbeelden, maar de game zit er vol mee. Deze interactie maakt dat Metroid Prime 3 ten opzichte van zijn voorgangers een stuk frisser voelt.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   96
Sound   93
Graphics   90
Replay   75

Het beste deel uit de trilogie.
92


07:44  Op naar Elder Scrolls online?
00:06  Nieuwe plaatjes Disgaea 3
 Reacties (32)
 Pagina: 1 | 2
Cain op 02-11-2007 om 18:11 [Niv: 147 / Exp: 7344]
"Ik vond Veteran niet makkelijker dan Prime 1 of 2 en die zijn beide bovengemiddeld moeilijk."

Volgens mij heb ik dan wat gemist bij deeltje 2. Deel 1 was op Hard wel pittig, deel 2 ben ik doorheen gevlogen.
Het maakt mij ook niet al teveel uit. Zolang de actie maar goed is. Gears of War vloog ik ook doorheen maar dat spel is zo vet dat ik het daarna gewoon nog een keer speel,.. en dan nog een keer.

@NL|MegaMika,
20% van 90 is 18. Dan geef jij het dus tussen de 72 en 108.

Gewijzigd door Cain op 02-11-2007 om 18:14

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-11-2007 om 18:41 [Niv: 751 / Exp: 37556]
Hij bedoelt dat hij op twintig procent van de game zit en het tot nut oe een 90 geeft, ook al heb ik het idee dat je dit zelf ook al door had

Gast (83.86.19.xxx) op 02-11-2007 om 19:33
Viel mij juist op dat die besturing zo lekker speelt, dat toen ik Halo 3 erna weer eens speelde, ik me ergerde aan die knudde dual-stick controls. Echt, ik wou dat alle fps's met een Wii-Mote gespeeld konden worden!

Metroid 3 is qua design en art heel goed uitgewerkt, en ziet er geweldig goed uit. Duidelijk een next-gen game, al was het alleen al om die controls. Speel hem nu meteen op Veteran, en gelukkig ga ik nog wel eens de pijp uit zodat het een uitdaging vormt. Met recht een goed cijfer! _O_

Bats op 02-11-2007 om 21:01 [Niv: 32 / Exp: 1584]
@ Cain

zo heb ik F.E.A.R. 5 keer uitgespeeld

Gast (77.251.247.xxx) op 03-11-2007 om 16:00
uber game _O_

Gast (62.163.145.xxx) op 03-11-2007 om 17:49
iedereen die deze game speelt gaat hem vet vinden alle mensen die hier zomaar praten hebben het gewoon niet gespeeld en weten niks van metroid anders zou je niet eens durven om commentaar te leveren

Gast (86.88.41.xxx) op 03-11-2007 om 19:29
Gast (212.187.6.xxx): Ik denk dat de reviewer van deze game zelf wel kan bepalen of hij/zij iets mooi vind of niet. Dat jij het niet mooi vind is jou probleem, maar ga dan niet je mening opdringen bij anderen, daar zit niemand op te wachten..

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Metroid Prime 3: Corruption
Type:
Game
Releasedatum:
26-10-2007
Ontwikkelaar:
Retro Studios
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media