Review: Super Paper Mario
Door Gideon op 22-09-2007 om 10:08
|
Bron: Gamed
|
Dat Mario van alle markten thuis is moge duidelijk zijn. De sporttitels zijn doorgaands prima te doen, de platform games behoren tot de absolute top in het genre, de feestjes worden steeds minder en dan hebben we uiteraard de RPG’s nog. Deze zijn altijd alternatief, maar stuk voor stuk wel van hoge kwaliteit. Met Super Paper Mario gooit Nintendo de gameplay uit de Paper Mario serie gedeeltelijk overboord: een goede zet?
Naast de krachten die uniek zijn per karakter zijn er ook enkele universele. Deze komen naar voren in de vorm van zogenaamde “Pixls”. Gaandeweg het avontuur zul je er steeds meer bij krijgen. Zo is er een Pixl die, wanneer je met de WiiMote naar het beeld wijst, je een omschrijving geeft van datgene wat je aanwijst. Tevens zijn er Pixls waarmee je bijv. bommen kunt leggen of voorwerpen kunt oppakken. Het moge duidelijk zijn dat deze figuurtjes de assistenten uit de vorige delen vervangen hebben. Helaas zijn de ontwerpen van de Pixls inspiratieloos en simpel, waardoor je zelden het idee hebt met meer te maken te hebben dan een willekeurig item dat je bij je draagt. Super Paper Mario wordt gespeeld met alleen de WiiMote; de Nunchuck kun je in de la laten liggen. Door de controller een kwartslag te draaien (de zogenaamde ‘NES-houding’) kun je springen met de 2-knop en lopen met de D-pad. Nadeel hiervan is dat het bewegen in 3D heel af en toe wat lastig is, vooral bij het diagonaal springen. De bewegingssensor wordt benut: wanneer op een vijand wordt gesprongen dien je op het goede tijdstip met de WiiMote te schudden voor stijlpunten, die weer extra ervaringspunten opleveren. Ook bij het gebruik van items zul je zo af en toe een speciale beweging moeten nabootsen.

Super Paper Mario is op grafisch gebied een game met twee gezichten. Aan de ene kant hebben we de strak ogende 2D werelden die tot de verbeelding spreken en aan de andere kant de karig ogende 3D omgevingen. In 2D ziet alles er erg mooi uit en de manier waarop de game truukjes uithaalt met het papieren uiterlijk blijft ontzettend leuk. Natuurlijk hebben we dit al gezien in het tweede deel en, in mindere mate, het eerste deel, maar Intelligent Systems overtreft zichzelf ditmaal weer eens. Met oog voor detail is de wereld vormgegeven en de manier waarop visuele grappen worden uitgehaald is subtiel en daardoor juist zo sterk. De karakters die we kennen uit het Mario-universum hebben er in 2D nog nooit zo mooi uitgezien: dit valt vooral op wanneer de game inzoomt en de kleuren nog duidelijk tot hun recht komen. Helaas is men niet in staat gebleken om de die nieuwe karakters net zo goed te ontwerpen: deze zijn, net zoals de Pixls, saai en eentonig. Intelligent System heeft duidelijk voor een soort ontwerp gekozen, maar persoonlijk had ik dit liever anders gezien en het botst ook met de doorgaans organische ontwerpen die we kennen uit een Mario game. Het geluid in de game is prima in orde. De welbekende deuntjes zijn wederom geremixed, maar het blijft een feest van herkenning, wat bij velen een nostalgisch gevoel zal opwekken. De game kent, op enkele (hilarische) kreetjes van Mario na, geen voice-acting. Schijnbaar vond men het wel nodig om de vele teksten van geluid te voorzien, wat gebeurd is in de vorm van een reeks irritante piepjes: stop hiermee! Het is werkelijk een aanslag op je gehoor.

Super Paper Mario is een waardige Paper Mario titel die de humor uit de serie naar een hoger niveau tilt. De unieke 2D/3D gameplay garandeert een lading aan nieuwe puzzels die ook voor de gameveteranen onder ons verfrissend zullen zijn. De game is niet al te moeilijk, maar nergens is dit storend en door de lange speelduur is dit misschien maar goed ook. Grafisch doet de game veel goed, maar helaas ook enkele dingen fout en hetzelfde kan gesteld worden over de geluidseffecten en muziek in de game. Gelukkig zijn de goede punten dominanter aanwezig. Door de vele sidequests (bijv. het verzamelen van kaarten met beschrijvingen van de vele karakters die de game rijk is of het vinden van alle recepten) kan de gameplay zeker met 25% verlengd worden, en zelfs zonder dit ben je er zeker 20 tot 30 uur zoet mee. Met Super Paper Mario heeft Nintendo bewezen dat ze, naast platform en sporttitels, ook nog steeds hele toffe Mario RPG’s kunnen maken.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
90 |
Sound |
80 |
Graphics |
80 |
Replay |
80 |
Een platform/RPG waar de Wii-bezitter geen miskoop mee doet.
|
85 |
|
|
|
10:13 Dark Cloud personage in White Knight Story
10:04 Open Home beta in 2007
|
Reacties (13) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (62.163.198.xxx)
op 22-09-2007 om 11:33
|
Mooi geschreven.
|
|
mercy0001
op 22-09-2007 om 12:03
[Niv: 157 / Exp: 7862]
|
leuk hoeveel kost hij
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 22-09-2007 om 12:23
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Normale adviesprijs, kijk op verkoopsites zou ik zeggen.
|
|
svcreapy
op 22-09-2007 om 13:14
[Niv: 13 / Exp: 636]
|
ziet er erg leuk uit ik was al van plan om hem te kopen. maar 1 ding begrijp ik niet ze gaven een 6.5 voor scarface (okey de graphics zijn van een ps1) maar de gameplay enzo vint ik geweldig
I'm Tony Montana you Mother *****
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 22-09-2007 om 13:24
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
Enkel gameplay maakt geen game svcreapy, je geeft zelf al aan dat de graphics ondermaats zijn, dat drukt al op een cijfer.
|
|
Joris
op 22-09-2007 om 13:59
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Ik gaf op Gamed overigens een 8 voor Scarface.
|
|
Zuigertje
op 22-09-2007 om 14:04
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
khad high hopes voor dit spel, door dit spel heb ik de Wii gekocht (ipv te w8en totdat SSBB er is).
Maar de gameplay is echt sloooooww. Vergeleken met de voorgaande delen is deze toch echt te langzaam, nooit echt een moment geweest dat ik echt in het spel wordt getrokken, en te veel backtracking (wat altijd boring is).
kgeef dit spel niet meer dan een 7.5
|
|
Gast (84.31.28.xxx)
op 22-09-2007 om 16:01
|
backtracking?.......
Kwil niet vervelend zijn maar de levels zijn zo ontworpen dat backtracking bijna niet voorkomt...
Soms moet je idd een stuk terug om iets af te leveren ofzo, maar er zijn altijd shortcuts terug in de vorm van wordt 3D en val gewoon naar beneden.
Ennuh... de gameplay is sneller dan de andere paper marios maar nog steeds sloom voor een platformer ja. Tis dan ook een nieuwe genre! Platform RPG!
Mooi spel, dat op sommige punten zeker een 10/10 verdient, maar dit helaas niet op allen doet. 8.5 is een mooi cijfer.
|
|
madmaniac
op 22-09-2007 om 20:13
[Niv: 65 / Exp: 3265]
|
deze ga ik zeker wel halen binnenkort. Een goede score overigens, terecht denk ik wel
|
|
Gast (84.26.138.xxx)
op 22-09-2007 om 20:13
|
En ik gaf op IG een 7.1 aan Scarface als ik me niet vergis.
|
|
NL|MegaMika
op 23-09-2007 om 11:11
[Niv: 134 / Exp: 6703]
|
Had hier hoge verwachtigen van, maar de game is me vooralsnog veel te langzaam (wereld 2-nogwat momenteel). Had liever gezien dat Nintendo hier meer een plarformer van had gemaakt dan al die RPG-elementen en ellenlange teksten. Die nieuwe badguys zijn trouwens lelijk, ongeïnspireerd en Nintendo-onwaardig.
|
|
Gast (82.151.46.xxx)
op 23-09-2007 om 17:48
|
Ik wou maar dat ik geld had voor dit spel...
|
|
Gast (84.31.35.xxx)
op 04-01-2008 om 18:37
|
ik vind het een geweldige game! ben er al een tijdje mee bezig en vind die 2D 3D wissel erg goed.
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|