Nadat je eerder al hands-on features kon lezen van Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction en Uncharted: Drake’s Fortune is het nu tijd voor een PlayStation Network game in de vorm van Pain.
Dit keer geen groots verhaal, geen achtergrond van diverse karakters en geen zoektocht naar het onmogelijke, maar een vermakelijke game die bijzonder weinig uitleg nodig heeft. Pain draait namelijk om een tweetal zaken: een karakter en een grote katapult. Als speler is het de bedoeling om de speler in de katapult te plaatsen en deze af te vuren in de richting die de speler zelf wenst. Bijzonder simpel, maar tegelijkertijd ook zeer vermakelijk. Hoewel het spel meerdere modi kent konden wij maar aan de slag met één van deze modi. Een stad lag aan onze voeten en wij konden de speler met een flinke uithaal in deze stad werpen. De stad werd gekenmerkt door verschillende winkeltjes, rondlopende mensen en bijzonder veel detail die in een cartoonstijl is weergegeven.
Een welgemikt schot kan leiden tot opvallende situaties
Het leuke van Pain is dat vrijwel alles kapot kan, en dat is dan ook een zeer belangrijk element in de game. Het spel berekent je katapultslinger namelijk door in punten, en hoe meer dingen je raakt, hoe meer punten je krijgt. Deze punten kunnen weer doorwerken als je het karakter bijvoorbeeld eerst een stenen beeld van een dak af laat werpen, volledig op een explosieve doos werpt en daarna ook nog eens door een trein mee laat slopen. Aangezien het karakter in zijn gooi nog bij te sturen is maakt het de game ook na de katapultworp nog leuk. Juist omdat de punten zo’n grote rol spelen in het spel lijkt het ideaal te zijn om online scores te vergelijken en samen met vrienden een wedstrijd te doen wie de hoogste score weet te behalen.

De singleplayer van het spel zal een tweetal modi kennen, te weten Paindemonium (alwaar je vrij kunt blijven richten en schieten) en Challange (waarin je opdrachten moet vervullen). Ook in multiplayer moet het spel goed tot zijn recht komen, hier zijn namelijk diverse modi te vinden die het speelplezier nog langer vast moeten houden. Wat te denken van een bowling variant (waarbij andere spelers je dwars kunnen zitten door objecten naar je toe te gooien) of het blijven richten op een object om zo steeds de score van je tegenstander te verbeteren? Dit alles zal in het begin in één level worden aangeboden (te weten de eerder beschreven stad) maar krijgt na diens verschijning meer content in de vorm van downloadable content. Hierbij moet je denken aan extra karakters, levels en uitdadingen. De ontwikkelaar heeft zelfs aangegeven dat er user-created content toegepast zal gaan worden, helaas konden we hiermee nog niet aan de slag.
|