Review: The Darkness
Door Joni Philips op 20-08-2007 om 00:20
|
Bron: Gamed
|
De Zweedse studio Starbreeze kennen we vooral van The Chronicles of Riddick, maar aan het begin van de zomer kwamen ze met The Darkness voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Eerder namen we de Xbox 360 versie onder de loep en vandaag bekijken we de PlayStation 3 variant.
In de game kruipen we in de huid van Jackie Estacado, een lid van de maffia die een bijzondere gave heeft. Hij kan namelijk een kracht genaamd The Darkness manifesteren, deze kracht laat hem toe om bijvoorbeeld het hart van een vijand op te eten. Deze kracht heeft hij geërfd van zijn overleden vader, daarnaast heeft hij ook een hoge positie binnen de maffia van hem geërfd. Zijn oom Paulie is hier echter niet blij mee en op zijn verjaardag probeert Paulie hem te vermoorden. De aanslag op zijn leven mislukt echter en Jackie wil wraak nemen. Dat is de start van een spannend verhaal met lekkere actie.
De actie is op elk moment in de game hetzelfde, de vijanden worden niet sterker en je hebt in het begin al de meeste krachten en wapens. De meeste wapens zul je echter amper gebruiken omdat de Darklings, je Darkness krachten, zo krachtig zijn. Deze krachten kun je echter niet constant gebruiken, je kunt ze alleen in de schaduw gebruiken. Als er geen schaduw in een omgeving is, kun je de lichtbronnen uitschakelen. Eens je dit gedaan hebt, kun je aan de slag met je Darklings. Hoewel er maar vier Darklings zijn, is er genoeg variëteit: met elke Darkling zijn er namelijk de nodige mogelijkheden zoals je hier kunt lezen. Deze maken de game een pak interessanter dan de meeste andere FPS games.

Op andere gebieden is de game helaas niet zo interessant, zo is de gameplay nogal lineair. Je wordt namelijk altijd in een bepaalde richting gestuurd met een redelijk rechtlijnige opdracht. De mogelijkheid om je omgevingen vrij te verkennen, is aanwezig, maar heeft weinig nut. Op deze manier kun je voornamelijk artworks vrijspelen en maar weinigen gaan er echter plezier uithalen om dit te doen. De game is ook iets te gemakkelijk ondanks het feit dat de AI het zeer goed doet, zo werken vijanden samen om je te omsingelen en maken ze goed gebruik van de omgeving. Deze lager dan verwachte moeilijkheidsgraad komt door het feit dat je gezondheid snel regenereert door je tegen een muur te zetten zoals in The Getaway.
Qua geluid is de game een echte topper, zeker op het gebied van de stemmen. Onder andere Dwight Schultz (Murdock uit The A-Team) en Kirk Acevedo (Band of Brothers) spelen een hoofdrol binnen de game en zij zetten een sterke sfeer neer. Deze stemmen worden begeleid door heftige rockmuziek op de spannende momenten en door een rustig muziekje op de momenten dat je even kalm kunt rondlopen. Dit zorgt voor een lekker gevoel tijdens het spelen. De sfeer wordt ook versterkt door de graphics, het Manhattan van The Darkness is prachtig, de latere omgevingen in de game blinken echter niet uit qua leveldesign. Op alle andere gebieden is de presentatie ook prachtig en je wordt echter ondergedompeld in de onderwereld van Manhattan.

Zoals eerder gezegd nam Gamed de Xbox 360 versie al onder handen, de review van die versie kun je hier lezen. Grote verschillen tussen de twee versies zijn niet aanwezig, de achievements uit de Xbox 360 versie zijn zelfs aanwezig in deze PlayStation 3 variant. Ze hebben wel een andere naam en hebben niet hetzelfde nut als op de Xbox 360. Technisch gezien zijn er ook verschillen, de PS3 versie heeft betere kleuren, maar heeft aan de andere kant meer framedrops. Welke versie je kiest, heeft dus weinig belang, er is geen versie duidelijk beter dan de andere.
The Darkness is een subtopper met een zeer intense singleplayer, deze singleplayerervaring is echter te snel voorbij en de multiplayer heeft geen toegevoegde waarde. In tegenstelling tot in andere FPS heeft de game weinig zwakke momenten omdat je vijanden altijd hetzelfde niveau hebben en dit zorgt ervoor dat je je altijd amuseert. Desondanks schiet de game op sommige vlakken tekort om een topper te worden, zo is de game te lineair van aard en zijn de latere levels niet (artistiek) mooi genoeg om echt te scoren. Vermaken zul je je echter zeker doen met de game.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
85 |
Sound |
90 |
Graphics |
80 |
Replay |
70 |
The Darkness is een intense subtopper.
|
85 |
|
|
|
00:35 Enkele nieuwe GTA IV details
22:57 [Upd.] Mass Effect gewoon in november
|
Reacties (18) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (84.198.142.xxx)
op 20-08-2007 om 01:15
|
wat op zo'n platform MEER framedrops ?? jullie hebben nog 1 minpunt vergeten RUMBLE .En wat de kleuren betreft de color's kunnen ingesteld worden op 360 .kan die game wel op 1 bleuray lol
@ dranbies
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-08-2007 om 01:17
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
De PlayStation 3 heeft geen rumble ondersteuning, moeten we dat dan bij elke review als minpunt gaan vermelden? Onzin natuurlijk. Daarnaast hebben we het over het kleurenpalet in de game zelf, dit is niet aan te passen met je instellingen.
PS: Doe wat aan je spelling, het is vrijwel niet te ontcijferen.
|
|
Gast (84.198.142.xxx)
op 20-08-2007 om 01:20
|
voor een hollader wel en rumble is een groot minpunt mijn spelling is goed genoeg op andere site's alleen hier niet Rene de playfan
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-08-2007 om 01:24
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Dat het op andere sites goed genoeg is geloof ik meteen, onze standaard ligt echter iets hoger. Probeer gewoon wat meer aandacht aan je postings te besteden, vaak is amper duidelijk waar je het over hebt.
Daarnaast zeg ik niet dat het ontbreken van een rumble geen gemis is voor de PlayStation 3, ik zeg alleen dat je het niet in elke game als minpunt aan kan halen, zo zou je ook onder elke Xbox 360 en PS3 game als minpunt kunnen zetten dat het geen motion sensing controls heeft, of onder iedere Xbox 360 / Wii game dat het geen Sixaxis ondersteuning heeft.
Gewijzigd door Rene Groen op 20-08-2007 om 01:25
|
|
Gast (84.198.142.xxx)
op 20-08-2007 om 01:29
|
ok ga daar ;) volledig mee eens!! met je maar heb ik geen beetje gelijk?
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 20-08-2007 om 01:31
[Niv: 751 / Exp: 37552]
|
Je doelt op de rumble? Natuurlijk, het geeft een meerwaarde in veel games en zoals gezegd vind ik het persoonlijk ook een gemis op de PlayStation 3, persoonlijk hoop ik dan ook dat we deze in vernieuwde controllers alsnog gaan zien.
|
|
Gast (84.198.142.xxx)
op 20-08-2007 om 01:40
|
zo moet het tegenover gamers gaan je mening geven en word het hier niet getollereert ok voor me maar voor mij is 360 alles .even goede frinds Rene
want weet dat je ook dikwijls 360 verdedigt ,sorry
|
|
Zuigertje
op 20-08-2007 om 03:38
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
Het is een goed spel, maar de replayability = 0,0.
Na 8 uur heb je het uitgespeeld, en daarna stop je het trug de kast in om vervolgens stof te verzamelen.
Kzou dit spel eerder een 7,5 geven. Leuk voor een dag of 2-3. Meer niet.
|
|
crono
op 20-08-2007 om 08:44
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Wat ik merkte is dat deze game er op de 360 een stuk beter uitzag dan op de ps3 en ik heb beide op 1 lcd staan,ik mijn 360 game erin gedaan en een vriend zijn ps3 gameen dan gewoon vergelijken,je ziet duidelijk verschil,hierbij is de ps3 ook nog eens via hdmi aangesloten dus beter kan niet.Ik vind t nog steeds jammer om te zien dat de multie platformgames er nog steed beter uitzien op een 360 dan een ps3,of beter gezegd alle games.Hopenlijk ziet rachet and clank er goed uit zonder kartels en grote pixels.
|
|
Gast (84.24.118.xxx)
op 20-08-2007 om 09:02
|
echt vreemd, ik kan the darkness niet spelen op 't internet omdat ik een nat type 3 heb. weet iemand hoe ik dit kan veranderen?
|
|
Devilly
op 20-08-2007 om 09:47
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
@ crono: ik denk dat je je over R&C geen zorgen hoeft te maken. Jij hebt vast ook al genoeg screens en gameplayvideo's gezien en je weet dus ook dat het spel er fantastisch uitziet.
|
|
crono
op 20-08-2007 om 11:53
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
@Devilly
Inderdaad genoeg gezien,maarja sony en filmpjes,eerts zien dan geloven. Maar dan nog rachet en clank is gewoon leuk.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 20-08-2007 om 11:55
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
De meeste filmpjes die je gezien hebt zijn afkomstig van IGN, GameSpot en GameTrailers die via demo's gameplaymovies hebben gemaakt.
|
|
Gast (84.84.40.xxx)
op 20-08-2007 om 13:57
|
@crono
een aantal multi-platform games zien er beter uit op de PS3 zoals dirt en ghost recon
|
|
Zuigertje
op 20-08-2007 om 14:32
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
@ gast:
oblivion ook, maar is dirt al uit voor de ps3?
|
|
Limitbreaker
op 20-08-2007 om 15:08
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
@Crono:
Ben ik dus niet met je eens.
Heb ze zelf ook allebei tegelijk draaiend gehad op beide systemen (demo's), maar de PS3 versie is toch echt veel levendiger en minder flets.
Ok, de AA in de 360 versie is beter, en dat motion-blur is aanwezig (wat ik irritant vind). Maar toch besloot ik de game op de PS3 te kopen.
De framedrops zijn gewoon te wijten aan de luiheid van de dev. De hardware moet dit makkelijk kunnen voorkomen.
Kijk maar naar bijv. DIRT. Deze ziet er betrekkelijk beter uit op PS3, en loopt stabieler (de demo dan  ).
|
|
Master Killer
op 20-08-2007 om 16:23
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
@ Gast (84.24.118.xxx).
Je kan The Darkness niet op internet spelen. Omdat jij een Nat type 3 hebt. Dit betekent dat jij online gaat met je Xbox 360/PS3 door middel van een router. Je moet de router poort forwarden. Ga naar www.portforward.com
Het kan ook zijn dat nadat je je router hebt geportforward deze nog steeds niet werkt omdat sommige routers dit niet kunnen. Zoals D-Link en ASUS. Deze blijven altijd TYPE 2.
Nat type 3 betekent dat je NAT op Strict staat en je alleen verbinding kan maken met mensen die hun NAT op OPEN hebben. Nat Type 2 is MODERATE en kan verbinding maken met andere mensen die hun NAT op MODERATE of OPEN hebben staan. De kans dat jij dus in een game komt met een Type 3 is kleiner dan met een Type 2.
Je zal merken dat je bij game als Gears of War eelder in een game komt omdat je alleen verbinding maakt met de host. Dan een game als Call of Duty 3 en Shadowrun. Omdat je verbinding maakt met elke speler. Als er dus bij een game er ook maar 1 persoon zit die niet een OPEN NAT heeft kun je er niet een.
Bij Gears hoef je alleen verbinding te maken met de host en heb je 33% meer kans op een host met zijn NAT op OPEN.
Het beste is nog om je ethernet kabel die je in je router hebt zitten direct in je modem te doen. Zodat je router er niet tussen zit. Het is dan alleen mogelijk om met 1 apparaat tegelijk online te zijn.
Of een nieuwe router kopen. Ik raad je aan een Robotics router te kopen die niet ouder is dan 3 jaar. Deze zijn plug & Play. En Staat je NAT meteen op open en de firewall in de router laat lekker alles door
|
|
Jord-O
op 17-05-2011 om 00:16
[Niv: 153 / Exp: 7628]
|
OMG! this is SO 2007!
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|