Review: Evil Days of Luckless John
Door Cor op 07-08-2007 om 11:15
|
Bron: Gamed
|
Evil Days of Luckless John is een adventuregame gemaakt door de kleine Tsjechische ontwikkelaar Centauri Production. De game neemt je mee naar de jaren '30 van de vorige eeuw, waar al snel duidelijk wordt waar de bijnaam van Johnny Majer vandaan komt.
John heeft inderdaad weinig geluk. Wanneer we hem voor het eerst ontmoeten werkt hij als een verkoper die langs de deuren gaat, waar hij telkens afgewezen wordt. Als de notaris langskomt en zegt dat hij het goedlopende casino van zijn oom heeft geërfd lijken zijn kansen ten goede te keren, maar helaas: het casino wordt door de maffia overgenomen en de corrupte sheriff gooit John de cel in. Nadat je uit de gevangenis ontsnapt, zet je alles op alles om je casino terug te krijgen.
De game is voornamelijk een adventuregame. Je bestuurt hem echter niet als een point & click adventure, in plaats daarvan bestuur je je karakter vanuit 3e persoon met toetsenbord en muis, zoals bijvoorbeeld in Dreamfall. De besturing is even wennen. Vooruit, achteruit en strafen doe je met het toetsenbord en draaien met de muis, maar omdat de camera voor het grootste deel van de game gefixeerd is, voelt dit aan het begin wat onwennig aan. Als je het eenmaal onder de knie hebt, kun je je makkelijk door de wereld, of eigenlijk het wereldje, heen werken. Wereldje, want vaak zijn er maar weinig gebieden beschikbaar waar je heen kunt gaan. Dit zorgt er meteen voor dat de puzzels nooit al te lastig worden. In de meeste gebieden zijn er sowieso al weinig puzzels om op te lossen, en daarbij bevinden de benodigde objecten zich doorgaans in aaneensluitende ruimtes. Zo moet je bijvoorbeeld op een bepaald moment een schakelaar over halen die onder stroom staat. Met je blote vingers is deze niet aan te raken, maar in de volgende kamer ligt om onverklaarbare redenen een rubberen handschoen. Het vergt niet veel verbeeldingskracht om te besluiten hoe je dit moet oplossen. De vraagstukken die je moet oplossen zitten wel logisch in elkaar, maar doordat het antwoord meestal zo in het zicht ligt vormt de game eigenlijk nooit een uitdaging.
Zoals ik al eerder schreef is de game voornamelijk een adventuregame. De ontwikkelaar heeft er namelijk ook extra elementen aan toegevoegd. Zo zul je enkele keren moeten racen, in een first person modus op de maffia schieten en kleine stukjes moeten platformen. Het is een leuk idee om de gameplay op deze manier interessant te houden, het is dan ook jammer dat eigenlijk geen van deze modi al te goed zijn uitgewerkt. Allemaal steken ze wat simplistisch in elkaar, maar dat is op zich geen probleem, je kunt ook geen volledige shooter of racegame verwachten in een adventure. Nee, het probleem zit hem telkens voornamelijk in de besturing. Bij de stukjes waar je moet platformen gaat de camera gelukkig achter John staan, wat er meteen voor zorgt dat de besturing prettiger werkt, vooral het draaien met de muis is zo stukken logischer. Jammer genoeg heb je niet meer opties dan lopen, rennen of springen, dus deze stukjes worden nogal snel saai. Bij het autorijden krijg je er snel last van dat de weglegging en besturing van de verschillende auto’s schommelt tussen twee uitersten. De ene auto stuurt te snel en zorgt ervoor dat je verkeerd om op de weg komt te staan, de andere is veel te log zodat je voor elke bocht flink moet afremmen. Eigenlijk rijdt de tractor nog het lekkerst, maar dat komt voornamelijk doordat deze zo langzaam gaat.
Het leukste naast het avontuurgedeelte zijn nog wel de stukjes waar je moet schieten. Achterop een rijdende wagen maffiosi van achtervolgende motoren schieten of koeien op een ranch beschermen van coyotes. Het zorgt voor een plezierige afwisseling, en deze werkt wel lekker op een klein detailtje na: de muissnelheid is nergens in te stellen en staat standaard nogal traag. Dit betekent dat je om rond te draaien nogal vaak de muis moet optillen. Zittend achterop de rijdende wagen wordt het na een tijdje vervelend omdat de maffiosi telkens vanuit een andere hoek komen en je vaak om je as heen moet draaien.
De grafische stijl is leuk, maar ook apart. Van een game die op een cd staat kun je tegenwoordig niet echte technische hoogstandjes meer verwachten, maar toch is het gelukt om een leuke grafische sfeer neer te zetten. De omgevingen en karakters zijn heel cartoonig, sommige mensen zijn praktisch karikaturen. Zelfs in donkere gebieden blijft het altijd iets kleurrijks en vrolijks hebben. De omgevingen zijn spijtig genoeg nogal beperkt waardoor je niet snel iets compleet nieuws te zien krijgt.
De muziek is prettig en past goed bij de jaren '30 sfeer, maar het is jammer dat de soundtrack erg beperkt is. Dit betekent dat je vaak dezelfde muziek gaat horen. De stemmen zelf hebben wat weg van de graphics, in de zin dat zij ook karikaturen van de werkelijkheid zijn. Don Macaroni praat met een schorre stem die je meteen doet denken aan Don Corleone uit de Godfather, en ook de overige stemmen zul je in het echt niet snel tegenkomen. Het effect gaat helaas verloren door de desinteresse die uit de meeste stemmen klinkt. De hoofdpersoon doet het gelukkig wat beter en naar hem valt dan ook wel te luisteren, maar sommige van de overige stemacteurs hebben er niet echt hun best voor gedaan, iets wat je overduidelijk hoort in de uitspraak.
Met Evil Days of Luckless John heeft men een moedige poging gedaan om op een leuke manier meerdere genres te verbinden. Het eindproduct heeft een goede sfeer met zijn cartoonachtige omgevingen en personages, maar jammer genoeg bereikt de gameplay nooit echte diepgang. De puzzels zijn simpel, waardoor je de game binnen tien uur kunt uitspelen, en ook de stukjes waarin je niet aan het adventuren bent zijn simplistisch en hebben daarbij een niet al te goed werkende besturing. Deze matige afwerking zorgt ervoor dat de game uiteindelijk niet erg hoog scoort.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
56 |
Sound |
52 |
Graphics |
65 |
Replay |
55 |
Deze adventuregame probeert iets teveel hooi op zijn vork te nemen.
|
57 |
|
|
|
14:27 PAL packshot voor Table Tennis
11:03 'Vergeet Shenmue maar'
|
Reacties (2) |
|
Pagina:
1
|
|
MaartenL
(Redacteur)
op 07-08-2007 om 11:48
[Niv: 472 / Exp: 23598]
|
Ziet er niet onaardig uit. Maar het spel lijkt me toch niet de volle prijs waard. Sowieso koop ik al bijster weinig adventuregames meer.
Vroeger speelde ik dit type game enorm veel, toen waren er kleppers zoals Full Throttle, Discworld, Simon the Sorcerer, Monkey Island, Indiana Jones, Guilty, Beneath a Steel Sky (<- PRACHTGAME!) en zo kan ik nog wel een tijdje door gaan...
I miss the good old days!
(Eerlijk gezegd dacht ik trouwens dat dit stukje een column was over de slechte dagen van John Romero, dewelke na Daikatana precies van de aardbol verdwenen is  )
|
|
Ikkyu
op 07-08-2007 om 13:33
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
@Sasuke : mmmmmm.... Full Throttle
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|