 |
|
Nieuws: DFC denkt niet meer dat PS3 laatste wordt
Door Joni Philips op 02-07-2007 om 11:52
|
Bron: GamesIndustry
|
Vorig jaar bracht analistenbureau DFC Intelligence het bericht "Could Sony go from First to Worst?" en één jaar later staat Sony op de derde plaats met hun PlayStation 3. Nu gelooft men bij DFC echter niet meer dat Sony laatste wordt. Zij geloven dat Sony waarschijnlijk niet laatste zal eindigen.
DFC geeft toe dat ze geen kristallen bol hebben om de toekomst te voorspellen, maar ze voorspellen de toekomst op basis van gelijkenissen met het verleden en de verwachte veranderingen in de toekomst. Ze zeggen gewoon een bureau te zijn dat voorspelt hoe de markt evolueert als bepaalde bedrijven rekening houden met bepaalde factoren een bepaald product op de markt brengen. Wanneer je voorspellingen doet op de videogamemarkt moet je rekening houden met enkele factoren.
Enkele van die factoren zijn: merknaam, huidige marktpositie, gedrag van klanten in het verleden, huidig software-aanbod, diversiteit, third-party steun, exclusieve games, toppers, prijs, verwachte prijsdalingen, hardware, extra features, de Wow-factor. Daarnaast moeten deze factoren ook bekeken worden bij de concurrentie om uiteindelijk tot een goede voorspelling te komen. Nog een belangrijke factor is de verrassingsfactor, hoe groot is de kans dat men met een grote verrassende aankondiging komt die alles verandert.
Het probleem van de PlayStation 3 bij de launch was het prijskaartje gecombineerd met een beperkt aantal titels. De concurrentie aan de andere kant had aantrekkelijke nieuwe producten met een veel lagere prijs en meer software. De Wii had een buzz, een goede merknaam, een goede prijs en de grootste Nintendo franchises in de eerste zes maanden. Met het gebruik van bovenstaande factoren was het ondenkbaar dat de Wii de eerste maanden niet zou winnen. De matrix verandert echter constant.
Momenteel is Nintendo zeer populair, maar in termen van marktwaarde is Sony niet enkel aan het strijden met SCE, maar met Sony Corp. Dit is het Sony dat zich mengt in elk belangrijk electronicaproduct voor consumenten, maar ook in de filmarkt, de muziekmarkt, televisie en andere entertainmentgebieden. In de huidige markt die wordt voorgedreven door hypes is langetermijnstrategie onbelangrijk geworden voor de media en voor investeerders als het product nu al niet ongelofelijk goed verkoopt. Het feit dat Nintendo twee populaire producten in huis heeft zorgt ervoor dat Nintendo in de ogen van de investeerders even waardevol is als Sony Corp.
Volgens Jack Tretton, CEO van SCEA, is het vergelijken van Nintendo met Sony hetzelfde als Nike vergelijken met Sony. Sony en Nintendo zijn twee zeer verschillende bedrijven met compleet verschillende producten en een andere strategie. Volgens DFC kiest Sony in de game-industrie altijd voor een trage start zoals de schildpad in het verhaal van de Schildpas en de Haas. Met de eerste twee PlayStation consoles heeft Sony bewezen dat ze hun beloftes waarmaken ("Sony pretty much put their money where their mouth was.") en dat is een belangrijke factor in de analyse van een nieuw Sony systeem zoals de PlayStation 3.
Je moet kijken naar het concept van een tienjarige visie. Daarom zei DFC vorig jaar dat $600 een goede prijs is voor de launch, maar niet voor Kerstmis 2007. Of beter gezegd, toen voorspelde men al dat de console niet snel zou starten en dat de console een prijsdaling in 2007 nodig heeft om het momentum te versterken. Daarnaast is het ook gewoon moeilijk om een product te beoordelen op zijn eerste maanden als het product tien jaar moet meegaan. Historisch gezien is Sony altijd al een trage starter geweest, maar hun gestaag tempo heeft hen altijd geholpen op lange termijn.
The challenge Sony faces is that competition in the video game market is not sitting still and for this generation Microsoft and Nintendo have clearly turned up the heat. There is no winning by default in this market. The Nintendo Wii took advantage of every opportunity to try and build a starting base for long-term success. However, the good news for Sony is that the same can not be said for the other major competitor, Microsoft and the Xbox 360.
Als je kijkt naar de langetermijnstrategie dan kun je Sony en Microsoft wel vergelijken. Microsoft is, nog meer dan Sony, bereid om geld te verliezen om een goed marktaandeel op te bouwen. De Xbox 360 was het systeem dat het meeste kon profiteren van de trage start van de PlayStation 3, maar het grootste non-event van het laatste jaar was dat de Xbox 360 maar weinig heeft gedaan om zijn eerste plaats te verdedigen. Microsoft heeft hun doel van tien miljoen verscheepte consoles tegen eind 2006 wel gehaald, maar als je in januari 2007 een winkel binnenloopt en grote stapels consoles ziet staan, weet je genoeg.
Gears of War was een grote hit, maar aan de andere kant is Gears of War het type titel dat de bestaande basis van de Xbox 360 aanspreekt, namelijk de mensen die op Halo 3 wachtenn en geen nieuwe mensen lokt. Daarnaast heeft Microsoft de Xbox 360 Elite uitgebracht. Door de hogere prijs van deze console heeft Microsoft ervoor gezorgd dat de PlayStation 3 prijs toch niet zo hoog leek.
In realiteit is de nieuwe generatie pas gestart, als elke consolemaker doet wat hij wil doen, dan zal tegen de zomer van 2008 geen enkele console meer dan 40% van de markt bezitten. En dan zijn we nog maar 20% ver in de nieuwe generatie. DFC denkt echter wel dat geen enkele console de dominantie van de PlayStation 1 of 2 zal behalen omdat de markt zo divers is geworden. Consumenten zijn bereid geworden om meerdere consoles te kopen voor verschillende doelen. Uitzoeken wie eerste of tweede zal worden wordt steeds onbelangrijker, developers en publishers moeten gewoon onderzoeken hoe ze hun games goed moeten verdelen over de verschillende consoles. Spijtig genoeg zijn, historisch gezien, de videogamebedrijven hier niet goed in.
Platformstrategie hangt af van het product en de timing. Als je een grote FPS wil uitbrengen, moet je voor de Xbox 360 gaan. Het feit dat de verkopen van de consoles vertragen is niet belangrijk. De PlayStation 3 verkoopt momenteel traag, maar een belangrijke prijsdaling en een grotere software bibliotheek kunnen ervoor zorgen dat de situatie binnen een jaar compleet anders is. Aan de andere kant, niet elke grote franchise zal verkopen op de Wii. De Wii is een goed systeem, maar het heeft zijn beperkingen en een unieke aantrekkingskracht. Dit kan een probleem worden voor al de trage publishers die nu massaal kiezen voor de Wii. Tegen de tijd dat hun games verschijnen, kan de opwinding al voorbij zijn.
Het is dit soort problemen dat de grote namen binnen de game-industrie 's nachts wakker houdt. De game-industrie krijgt met momenten evenveel aandacht als Paris Hilton, maar het vinden van een winstgevende niche wordt steeds moeilijker. Het maken van overhaaste beslissingen op basis van hype en de nieuwste verkoopscijfers kan gevaarlijk zijn. Er moet nog veel onthuld worden, zeker nu E3 twee maanden later komt, moeten we nog veel nieuwe aankondigingen krijgen in de tweede helft van het jaar.
|
|
|
|
11:58 Oplossing Manhunt rating probleem?
11:49 Games gaan entertainment-industrie domineren
|
Reacties (8) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (82.171.59.xxx)
op 02-07-2007 om 11:58
|
Eh...
|
|
Gast (86.94.216.xxx)
op 02-07-2007 om 12:19
|
Jezus, Wat een lap tekst zeg :)
|
|
rolf
op 02-07-2007 om 12:37
[Niv: 101 / Exp: 5058]
|
ps3 gaat eerste worden, het is de beste hardware, en met de software gaat het ook wel lukken, de prijs maakt geen reet uit, die zakt vanzelf wel.
|
|
Gast (86.83.251.xxx)
op 02-07-2007 om 12:57
|
Kortom "In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst" & "Wij houden rekening met verschillende factoren maar uiteindelijk weten wij (DFC) het eigenlijk ook niet"
|
|
im2
op 02-07-2007 om 12:58
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
Ik verwacht ook dat geen enkele console meer dan 40% marktaandeel zal hebben(en dat is goed voor mij  )
|
|
soepkoe
op 02-07-2007 om 13:10
[Niv: 18 / Exp: 882]
|
@im2duvi:
geen console die 40% haalt? dat lijkt me toch niet het geval. zo close is de strijd op dit moment niet. 40% voor de winnaar is dan wel een heel klein percentage (te weten dat gelijke verdeling 33% is...)
wie hoeveel en dergelijke? is heel lastig. we kunnen nu nog niet kijken naar wat er bijvoorbeeld op de e3 aangekondigd wordt...
verhouding op dit moment volgens nexgenwars.com (bij benadering): 50 xbox360
35 wii
15 ps3
|
|
Gast (85.148.116.xxx)
op 02-07-2007 om 16:15
|
burkapapa
|
|
koekiemonster
op 02-07-2007 om 17:04
[Niv: 13 / Exp: 656]
|
klinkt meer als een ps3 verdeigingsstuk, dan iets goeds onderbouwd
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|