De komende twaalf maanden staat ons een reeks hele mooie First Person Shooters te wachten. Crysis, Half-Life 2 Episode 2 en Portal, Unreal Tournament III, Haze en nog vele anderen. 2K lost echter het eerste schot met Bioshock én The Darkness. Vandaag aandacht voor de laatste game.
"Wacht even! Je gaat iets te snel. Nee. Wacht nou! Ga eerst die deur in. Ja. Die deur. Goed… Ho! Niet zo snel! Ho! HO! Iets naar achteren. NAAR ACHTEREN! Links. Nee. LINKS! Ja. Daar. Pak dat item maar. Jezus, het is altijd hetzelfde met die journalisten." Het leven van een 2K medewerker gaat niet over rozen. Probeer zelf maar eens overenthousiaste gamesreporters bij te sturen. En aan ons hadden ze de handen vol. Wij mochten vrijdagochtend langskomen en gingen helemaal los.
Niet verwonderlijk, want The Darkness begint gelijk goed. Het spel is net een paar seconden bezig en we zitten middenin een spetterende achtervolging met de politie. Terwijl hoofdpersoon Jackie Estacado rustig zijn shotgun aan het laden is, proberen zijn criminele trawanten wanhopig de smeris af te schudden. Tevergeefs. Terwijl de wouten aan alle kanten van het scherm voorbij stuiteren, eindigt de wagen ondersteboven in een pakhuis.

Jackie moet zich gelijk een weg door gewapende bouwvakkers banen. Zijn shotgun is weg, dus trekt hij maar twee revolvers. Het eerste wat opvalt is dat de vuurwapens zich aan de omgeving aanpassen. Staat Estacado te dicht bij een muur dan wijzen de lopen omhoog. Loopt hij naar een balkon dan wijzen de pistolen naar de grond beneden. De pistolen kunnen zelfs in een gat in de deur of om de hoek worden gestoken.
Volgens 2K hebben de makers, Starbreeze Studio’s, dit gedaan omdat het nogal dom staat om elkaar op vijf centimeter afstand met gestrekte armen te beschieten. Realistisch gezien zou je enkel missen. Daardoor ontstond ook het idee van de ‘execution kills’. Druk de L en de R schouderknoppen tegelijk in en je krijgt een (van de veertig) close-up executies die gemakkelijk zijn uit te voeren. En ze zien er heel fraai uit. De leukste was schieten op de knieschijven om vervolgens het hoofd van een vijand op een kogel te trakteren.

Zodra Estacado een bomaanslag van zijn oom Paulie overleeft komen zijn Darkness krachten tot leven. De stem van de laatste wordt overigens gedaan door voormalig Faith No More zanger, Mike Patton, en ze hadden geen betere kunnen vinden. Patton krijst, gromt en brult als een bezetene. 2K beweert dat ze het geluid wat Mike produceerde niet vervormd hebben. Gezien zijn reputatie bij FNM en vooral Naked City twijfel ik daar niet aan.
Nadat The Darkness zich aan je heeft voorgesteld – door zo’n zes maffioso bruut om het leven te brengen - begint de game pas echt. In onze preview stonden we er al uitgebreid bij stil. Kort komt er het op neer dat er twee slangachtige hoofden in het scherm verschijnen, die harten van duistere mensen vreten waardoor je meer krachten krijgt. Verder ben je minder kwetsbaar voor kogels, kan je kleine duiveltjes genaamd Darklings (er zijn vier soorten) oproepen en nog veel meer duistere zaken.
|