Rockstars meest controversiële game is terug van weggeweest. Het origineel kreeg in Duitsland, Australië en Nieuw-Zeeland een verbod, werd – onterecht – met een Engelse moordzaak in verband gebracht en deed heel wat ouderorganisaties op haar grond vesten schudden. Manhunt 2, voor PSP, PS2 en de Wii, gaat gegarandeerd veel negatieve media-aandacht krijgen. Toch maken we ons liever druk over iets anders.
Gelukkig kan de ex-gedetineerde beter knokken dan zijn collega uit de eerste Manhunt, maar uiteindelijk leg je wel snel het loodje. De game draait nog steeds om de stealth kills waarin je sterkere tegenstanders bruut naar het hiernamaals begeleidt. Het systeem is hetzelfde als in het origineel: besluip je tegenstander van achteren, wacht tot het vizier van grijs naar geel naar rood springt en druk dan op de actieknop. De kleuren staan voor de grofheid van de moord, met rood als het meest sadistisch.
Uiteraard hebben we daarvoor de nodige wapens tot onze beschikking. Oude vrienden zoals het gebroken glas, de plastic zak en de shotgun maken hun terugkeer, waarvan de laatste nu ook een stealth-kill heeft. Ram bijvoorbeeld een tegenstander met de achterkant van het schietijzer tegen de grond en blaas vervolgens zijn hersens in het tapijt. Nieuwkomers zijn de naald en de pen, waarbij de Wii-versie verder een scheermes, traangas en een gebroken fles cadeau krijgt. Tot dus ver het kindvriendelijke imago van Nintendo.

Dat is echter niet alles. In Manhunt 2 kan Lamb ook van de omgeving gebruik maken om tegenstander een kopje kleiner te maken. Deze plekken worden aangegeven met de actieknop waar je de tegenstander naar toe moet lokken. Voorbeelden zijn een toiletbril herhaaldelijk tegen het hoofd van de vijand beuken, een receptionist wurgen met een telefoonkoord om vervolgens de hoorn in zijn gezicht te rammen en iemand hardhandig introduceren met een stoppenkast.
Met de diepgang van de gameplay elementen lijkt het dus goed te zitten. Helaas weten we nog weinig over de A.I. van de tegenstander en hoe de velden zijn ingedeeld. Wel zal er weer een Silent Hill achtig sfeertje rond Manhunt 2 dwalen. Met andere woorden: veel enge geluiden, zieke vijanden en de nodige smerige psychologische spelletjes met de hoofdpersoon. Of dat allemaal tot een boeiendere game zal leiden dan het origineel is even afwachten.

Manhunt 2 klinkt zeker dieper te gaan worden dan het origineel. Meer spelen met schaduw en geluid, meer sluipmogelijkheden en de introductie van de ‘enviromental kills’, geven dit spel zeker wat meer variatie. Of dit echter geldt voor de levels en de tegenstander zelf kunnen we nog niet zeggen. Het is te hopen dat Rockstar deze elementen voldoende aandacht geeft, anders moeten wij ook deze game in een plastic zak laten stikken.
|