Review: Resistance: Fall of Man
Door Joni Philips op 28-03-2007 om 16:29
|
Bron: Gamed
|
De launchgame van de PlayStation 3 was zonder twijfel Resistance: Fall of Man. Deze game moest doen voor de PS3 wat Call of Duty 2 en Perfect Dark Zero deden voor de Xbox 360, maar is Resistance: Fall of Man wel zo indrukwekkend als iedereen hoopte?
In het spel kruipen we in de huid van Nathan Hale, hij is deel van een Amerikaans leger dat Engeland moet bevrijden. Engeland, en de rest van Europa, is namelijk veroverd door Chimera, een buitenaards ras dat in korte tijd gehele continenten kan veroveren. In de eerste missie van de game loopt het echter al mis, de hele Amerikaanse invasiemacht wordt verslagen, enkel Hale overleeft het op mysterieuze wijze. Dit is het begin van een spannend verhaal waarvan je het einde niet wil missen. Het verhaal wordt neergezet in een serie van flashbacks met zwart-wit beelden, alle missies zijn dan ook deel van deze flashbacks.
Dit wordt allemaal verteld uit het perspectief van Parker, een Britse soldate, waardoor we nooit volledig het verhaal van Hale te horen krijgen. Hiermee wordt het mysterie in het spel gehouden en blijft er ruimte voor een Resistance 2. Het verhaal wordt nog eens ondersteund door een creepy sfeertje, lange stiltes worden afgewisseld met geluiden van monsters in de verte en geluidseffecten. Loop bijvoorbeeld tegen een kast en het maakt geluid. Naarmate je verder raakt in de game begint dit geluid echt een invloed te krijgen op je zenuwen. De graphics, het geluid en het verhaal werken allemaal mee aan het opbouwen van een overtuigende sfeer.

De omgevingen in de gebouwen van de Chimera doen denken aan Metroid Prime, maar dan in een bruin laagje. De liften en tunnels zouden recht uit die game kunnen komen. Je hebt ook redelijk snel het gevoel dat je bepaalde omgevingen al gezien hebt, dat heeft echter eerder te maken met het bruine kleurtje dan de omgevingen zelf. Het lijkt alsof men een pot bruingrijs over alle omgevingen heeft gestort. Desondanks zitten er enkele pareltjes tussen zoals de levels in Londen en Manchester. Parkeerborden, dode soldaten en telefooncellen zijn details die de steden tot leven brengen. In deze omgevingen zul je dan ook de meeste tijd willen besteden.
Het is enkel spijtig dat men op artificiële wijze de gebieden verkleint. Je komt overal wegblokkades en gesloten deuren tegen, op deze wijze creëert men een lineair pad door de game en hoef je bijna nooit te kiezen welke richting je zal nemen. Qua detail is Resistance: Fall of Man zeker niet de beste game die op dit moment verkrijgbaar is, met momenten zie je dat het potentieel er is, maar deze momenten vliegen snel voorbij. Men heeft gekozen voor kwantiteit, er gebeurt wel altijd iets op je scherm. Het spel heeft ook geavanceerde physics. Glas dat breekt door de kogels van de Chimera en dode lichamen die worden weggeslingerd en daar blijven liggen (in tegenstelling tot veel andere games, waar de lijken na 10 seconden zijn verdwenen). Deze physics geven je het gevoel in een echte oorlog te zitten.
Het geluid versterkt dat gevoel zeker, de wapens klinken fantastisch en elk wapen heeft zijn eigen typerende geluid. De geluidseffecten, kogels die metaal raken, Chimera die ergens tegenlopen, ... klinken ook allemaal net echt. De voice-acting zit ook goed, hoewel de Britten (zelfs wanneer ze bijna verslagen worden) altijd zeer hoopvol klinken over hun overwinning. De stemmen van Cartwright en Parker zullen je wel lang bijblijven. De Chimera klinken voorspelbaar, maar nog wel bedreigend. Veel muziek zul je niet horen, deze wordt maar sporadisch ingezet om de echt belangrijke momenten te ondersteunen.

De singleplayer van de game kun je uitspelen in tien uur en dan heb je het ook wel gezien. Je kunt wel teruggaan om vaardigheidspunten te verdienen.(Dit doe je door specifieke acties uit te voeren zoals het vernietigen van twaalf wagens in een bepaald level of een level uitspelen binnen zoveel minuten.) Hiermee speel je echter alleen wat cheats en dergelijke extra's vrij, de kans is klein dat je daarvoor nog eens het spel doorloopt, zeker omdat er absoluut geen aanduiding is van wat je moet doen. Ook de drie (later vier) verschillende moeilijkheidsgraden bieden niet genoeg verschil om de game nog eens opnieuw door te spelen, eens je de AI van de vijanden begrijpt, is zelfs de hoogste moeilijkheidsgraad geen probleem. Het feit dat je gezondheid regelmatig (deels) wordt bijgevuld helpt natuurlijk ook om gemakkelijk het einde te bereiken.
De besturing zelf is ook redelijk eenvoudig, met de linker analoge stick beweeg je Hale en met de rechter de camera. Schieten doe je met de R1 en de L1 schouderknop, dit opzet voelt perfect aan. De rest van de knoppen wordt gebruikt voor minder dringende functies. De bewegingssensor van de Sixaxis wordt ook gebruikt, als een vijand op je springt, kun je deze van je afschudden door de controller eens flink door elkaar te schudden. Speciaal is het niet, maar het past perfect bij de situatie. Resistance beschikt ook over een zeer vriendelijk savesysteem. Als je in het midden van een level moet vertrekken, kun je in het pauzemenu kiezen om te stoppen en dat slaat de game op bij het laatste checkpoint. Als je dan terugkomt, kun je direct bij dat controlepunt opnieuw beginnen.
|
Pagina:
1
|
2
|
Beoordeling
Gameplay |
80 |
Sound |
90 |
Graphics |
85 |
Replay |
85 |
De game zal nog steeds heel wat mensen plezieren, vooral online.
|
84 |
|
|
|
16:44 Filmpje voor The Lord of the Rings
16:29 Game Informer met puntjes
|
Reacties (38) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
BigT
op 29-03-2007 om 08:33
[Niv: 14 / Exp: 724]
|
Zit nu in het 3de level, dus niet zo heel ver en tot nu toe zou ik de game iets van een 87 geven, maar die score kan nog veranderen.
Dit is wel mijn eerste next-gen FPS die ik speel, kan dus niet vergelijken met andere FPS zoals op de 360.
|
|
Weazel
op 29-03-2007 om 11:50
[Niv: 59 / Exp: 2952]
|
Zo zo een 87...waar zitten de verschillen van jou dan in vergelijking tot de score van GAMED?
Gameplay 81?
Sound 91?
graphics 86?
Een beetje slap.
|
|
Gast (217.123.27.xxx)
op 29-03-2007 om 12:30
|
ik heb deze game ook en de singel player is echt super goed.vette graphics(HD TV)goede gameplay want je hebt echt het gevoel dat je midden in een oorlog bent beland waardoor je constant op het puntje van je stoel zit.en een online multiplayer om van te smullen.kortom een musthave voor iedere first p shooter.kopen die game want resistance gaat vele maanden mee,en dan doel ik vooral op de online 40 man tegelijk multiplayer. :P
|
|
Gast (84.84.40.xxx)
op 29-03-2007 om 16:53
|
'De singleplayer van de game kun je uitspelen in tien uur en dan heb je het ook wel gezien. '
Ik vind Gears of War geen slecht spel hoor maar ik vind de game veel minpunten bevatten.
Gears of War heeft een nog kortere speelduur. Gears of War heeft geen orginele wapens, terwijl dat belangrijk is voor een shooter. Gears of War blijft niet lang boeien, die kolos wordt tot 3 keer toe in het spel gegooid. De voertuigen spelen kut in Gears of War. En Gears of War Heeft Kill.Switch van Namco gebruikt als inspiratie bron maar daar wordt niks in gezegd in de review. Terwijl hier wordt gezegd dat Resistance wat elementen heeft genomen van Halo etc. En in Gears of War kan je maar met 8 online! Resistance met 4 keer zo veel.
De review van Gears of War werd een 9.6. Waarom geven jullie in godsnaam een 8.4 aan Resistance. Alsof de game met alles onderdoet, sterker nog, op veel punten doet Resistance het beter. Misschien kwam dat wel door de hype en de grafhics. Ik zal er voortaan rekening mee houden dat deze site toch niet zo betrouwbaar is dan ik eigelijk had gedacht. Dan kunnen jullie wel gaan zeiken met straks 20 reacties maar het zijn gewoon feiten die ik op een rijtje zet.
Sorry van mijn lange bericht (ik heb toch niks te doen) en ik haat die klote fanboy gedrach hierzo.
|
|
Limitbreaker
op 29-03-2007 om 16:56
[Niv: 30 / Exp: 1475]
|
@Hugo:
En dat zegt iemand met een Gears of War logo... Als er 1 game grauw is, dan is die het wel  .
Maakt niet dat GoW een slechte game is (integendeel), maar dit is dan dus wel een vrij wazig argument om te geven.
Sfeervol is Resistance zeker wel, en online is het helemaal chaos (vele malen leuker dan GoW IMHO)!
|
|
Nelus
op 29-03-2007 om 17:02
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ja die multiplayer lijkt me idd veel leuker dan GoW, want bij GoW, ik weet niet, het heeft ''het'' niet
|
|
Lord of Battle
op 29-03-2007 om 17:44
[Niv: 2 / Exp: 123]
|
ben momenteel bezig met deze game, het is een aardige game maar net geen topper, wapens zijn wel leuk verzonnen, sommige levels zijn zeer de moeite waard en verhaal is redelijk aardig, heb ook al flink wat online gespeeld en dat is echt wel super met 40 man in een map! maar mooiste is dat er in de toekomst nog betere games zullen verschijnen dan resistance omdat developers dan de ps3 beter on der de knie hebben, en de speelduur van resistance is alvast langer dan gow
|
|
Weazel
op 29-03-2007 om 18:39
[Niv: 59 / Exp: 2952]
|
@gast 848440xxx
GoW heeft toch wel DE zaag!
Verder geef ik je in veel gelijk (wel meer mensen zo te zien)
|
|
Gast (81.164.246.xxx)
op 02-04-2007 om 12:36
|
Ik begrijp niet wat iedereen zo goed vond aan GoW een redelijk verhaal, maar het is ook heel de tijd cover zoeken, grauwe levels...Resistance vond ik ook wel gaaf, heb ik bijna uitgespeeld op normaal *D
|
|
Gast (87.209.10.xxx)
op 09-04-2007 om 02:57
|
:D toffe game! Ik vindt dit het beste spel tot nu toe. *D
|
|
Gast (87.210.67.xxx)
op 11-04-2007 om 17:51
|
Resistance gaat zeker een topper worden OMG wat is dat een doop spel
|
|
Gast (84.85.103.xxx)
op 21-06-2008 om 09:50
|
saaie game :r :r
|
|
Gast (80.127.4.xxx)
op 26-04-2009 om 13:40
|
als je niet klassement spellen speelt krijg je dan trouwens wel xp?
of niet? :9 :P
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|