Eens in de zoveel jaar komt er een titel uit in de Zelda-serie en elke keer zijn de verwachtingen weer hoog gespannen. Niet geheel onterecht overigens, want als Nintendo haar beste teams aan het werk zet, dan mag je ook heel wat verwachten.
In de laatste impressie werd het al beloofd; voor de uiteindelijk review komen we nog met één uitgebreide preview. We proberen zo min mogelijk spoilers te vermelden, maar mocht je echt niets willen weten, dan is het gewoon beter om deze preview niet te lezen en te wachten tot The Legend of Zelda: Twilight Princess in de winkels ligt.
De vergelijking met Ocarina of Time is al meerdere malen gemaakt en het zal dan ook geen verrassing zijn als blijkt dat Link als gewone jongen in een klein dorpje woont in een uithoek van Hyrule. Dit dorpje, genaamd Ordon Village, doet denken aan ieder ander dorpje waarin je begint in een Zelda-titel; rustig, prachtig gelegen en vol met allerlei niet ter zake doende dingen. Een prima locatie dus om de besturing onder de knie te krijgen (al kunnen we je verzekeren dat je hier ongeveer 35 seconden mee bezig zult zijn…) en om allerlei leuke klusjes op te knappen en kleine puzzeltjes op te lossen. Het leven was nog nooit zo goed…
Helaas blijft dat nooit lang zo in een game; laten we wel wezen, er moet af en toe ook nog iets of iemand gered worden. In Twilight Princess is dit uiteraard niet anders en al snel zal je op reis gaan om wederom Hyrule van de ondergang te redden. Kan dat land dan nooit eens voor zichzelf zorgen? Gelukkig niet, want Twilight Princess beloofd, in tegenstelling tot eerder afleveringen in deze langlopende serie, een spannend en diepgaand verhaal te bieden. Dit uit zich in eerste instantie al in het mysterieuze karakter genaamd Midna. Dit schaduwwezen heeft zo haar eigen redenen om Link te helpen tijdens zijn avontuur; wat en waarom, daar kom je tijdens het spelen vanzelf achter.
Hyrule en al zijn inwoners worden bedreigd door de Twilight. Dit is een soort schaduw die zich als een epidemie over het land verspreid en alles opslokt. Eenmaal in de Twilight ziet alles er anders uit; grimmig en tegelijk ontzettend mooi. De eerste keer dat Link deze alternatieve wereld betreedt wordt hij verandert in een wolf en ontmoet hij de eerder genoemde Midna. Met het zwarte wezentje op zijn rug weet Link te ontsnappen en iemand te ontmoeten die hem het lot van Hyrule voorlegt. Het verhaal in Twilight Princess belooft voor een Zelda-game, donkerder en grimmiger dan ooit te worden. Aan jou om tegen het kwaad ten strijde te trekken.
De Wii biedt een uniek besturingssysteem wat ook in Twilight Princess is geïmplementeerd. Zo zul je als Link niet meer met je zwaard slaan door op een knop te drukken, maar door met de WiiMote te zwaaien. Ook het bijv. het vissen of het werpen van de boomerang en het richten van de boog gaat allemaal met de WiiMote. Wil je meer weten over de exacte besturing, lees dan absoluut hier eens onze hands-on door. In deze preview wil ik het beperken tot vermelding van het feit dat Twilight Princess op de Wii prima bestuurd. Geen lamme armen, of een niet werkende besturing.
Zoals gezegd zal Link tijdens het reizen naar de Twilight veranderen in een wolf. In deze vorm zul je geen items meer kunnen gebruiken, echter zijn er wel andere vaardigheden die tot je beschikking komen. Zo kan de wolf graven in de grond en zijn speciale sense-functie gebruiken. In de Twilight zijn namelijk ook andere karakters aanwezig, die je alleen kunt vinden met deze speciale sense. Tevens zul je als wolf objecten kunnen vinden die voor Link in zijn ‘normale’ vorm verborgen zouden blijven en ook aan de neus van de wolf is gedacht; je kunt nu bijv. het geurspoor van karakters volgen. Midna, het eerder genoemde zwarte figuurtje, reist met de wolf meer op zijn rug. Zij heeft vrijwel dezelfde functie als Navi in Ocarina of Time: het geven van zinvolle en zinloze informatie. In welke categorie het valt ligt geheel aan de speler. Daarnaast kan ze Link teleporteren en een zogenaamd schild gebruiken waarmee de vijanden in de Twilight binnen no-time het loodje leggen.
|