Column: Extra hard
Door Timo_ op 08-11-2006 om 11:37
|
Bron: Gamed
|
Elke gamer heeft wel eens een spel gespeeld waarin hij of zij het moest opnemen tegen onverslaanbare bazen en tegelijkertijd rekening moest houden met diverse andere levensbedreigende factoren. Vandaag de dag kom je op het digitale slachtveld echter zelden in deze bloedstollende en frustrerende situaties terecht. Dit is in het verleden daarentegen wel eens heel anders geweest.
In de jaren tachtig en wellicht nog in het begin van de jaren negentig was ruwweg 75% van de beschikbare spellen beduidend moeilijker dan tegenwoordig. Bedrijven als EA brengen, naar mijn mening, spellen uit die in zijn totaliteit geen enkele uitdaging vormen voor de gamer. Laat ik meteen duidelijk maken dat dit niet voor iedereen een probleem hoeft te zijn en dat ik me misschien wel een beetje aanstel. Maar om heel eerlijk te zijn erger ik me steeds meer aan de moeilijkheidsgraad, of eigenlijk het ontbreken hiervan, bij het spelen van het grootste gedeelte van de hedendaagse spellen.
Toen de NES werd geïntroduceerd was ik, met wat financiële steun van mijn ouders, er als de kippen bij en was ik weken of maanden bezig om één game helemaal onder de knie te krijgen. Spellen als Mega Man, Turtles, Contra en Battletoads waren zo belachelijk moeilijk dat ik de controller wel tegen de muur kapot kon gooien.Iets wat daadwerkelijk meerdere keren is gebeurd. Het was nodig om deze spellen helemaal onder de knie te krijgen omdat je anders nooit het eind van de tunnel zou zien. Door het repeteren van alle levels kreeg je het spel pas na een lange investering eindelijk onder de knie. Mijn punt is echter dat dergelijke uitdagingen sinds de komst van de PlayStation voor het overgrote deel eigenlijk zijn uitgestorven en dat de Saturn wellicht het laatste bolwerk voor en van de hardcore gamer is geweest. In dit hele proces spelen opslagmogelijkheden zoals geheugenkaarten en harde schijven natuurlijk een belangrijke rol maar het zou onverstandig zijn het gehele fenomeen hier aan toe te wijzen. De mogelijkheid om je voortgang op te slaan zorgt er immers niet voor dat spellen aanzienlijk makkelijker zijn, maar toch helpt het je wel makkelijker het eind te bereiken. Er zijn genoeg spellen op de markt die ondanks hun vele opslagpunten wel degelijk een uitdaging vormen. Maar ik neem aan dat iedereen het met mij eens is, dat spellen in vergelijking met het verleden gemakkelijker zijn geworden. Vooral naarmate onze opslagmogelijkheden vaker werden gebruikt.
Ninja Gaiden Black
Zoals ik hierboven al heb aangegeven zijn opslagmogelijkheden niet de enige reden tot paniek want ook de verandering van de markt speelt hierin een belangrijke rol. Terwijl in de vroegere jaren het gamen vooral bestemd was voor fanatiekere hobbyisten, is in de loop van de jaren de doelgroep een stuk breder en wellicht jonger geworden. De populariteit en verkoopcijfers van titels als Wario Ware en Singstar spreken boekdelen en geven duidelijk een verschuiving van de markt aan. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat de huidige mogelijkheden van de media een verschuiving hebben voortgebracht in de instelling van veel gamers. Het is vandaag de dag absoluut overbodig om langer dan een paar uur vast te zitten en de meeste gamers beseffen dit maar al te goed. Met een paar klikken op de muis beschik je binnen de kortste keren over een complete walkthrough van het spel en hierdoor loop je binnen een paar minuten vrolijk rond in het volgende level. Een ideale oplossing wat in schril contrast staat met de paar tips en trucs die je vroeger uit een tijdschrift moest vissen.
Een andere belangrijke factor die niet vergeten mag worden, is dat het gamen zich voor een groot deel heeft verplaatst naar het online gedeelte. Bij veel spellen is het simpelweg onnodig dat de singleplayer opties een uitdagende ervaring opleveren omdat het spel voornamelijk voor de multiplayermode is ontwikkeld. Hier wordt de uitdaging verplaatst naar het spelen tegen menselijke tegenstander wat voor het overgrote deel nooit kan tippen aan de AI. Maar ondanks al deze feiten verandert er niets aan het feit dat er genoeg spellen op de markt zijn die zich niet lenen voor een ideale multiplayerervaring.
Het is belangrijk dat we niet in deze negatieve spiraal blijven hangen want gelukkig zijn er een paar spellen die de eer aan zichzelf houden. Een spel als Ninja Gaiden heeft een paar jaar geleden menig gamer weten te verbazen met zijn belachelijke moeilijkheidsgraad en met Ninja Gaiden Black heeft Tecmo het alleen maar moeilijker weten te maken. Ook Capcom maakt het haar fans niet gemakkelijk met titels als Viewtiful Joe en enkele bazen uit Devil May Cry 3. Andere spellen die ons met haar intensieve moeilijkheid blijven verbazen zijn Virtua Fighter, Ikaruga en Gradius. Stuk voor stuk spellen die het beste te bieden hebben in hun genre.
Het onmogelijke Ikaruga
Natuurlijk snap ik heel goed dat de meeste gamers soms lekker willen ontspannen of voor een paar minuten even tegen elkaar willen spelen. Maar zorg er als ontwikkelaar in ieder geval voor dat extra moeilijkheidsgraden optioneel zijn. Op deze manier kunnen gamers die zich willen wagen aan het onmogelijke, het in ieder geval proberen. Want een moeilijk spel helemaal op eigen kracht uitspelen, geeft natuurlijk een ontzettende kick. Persoonlijk ben ik het helemaal zat om een bijrol te spelen in een interactieve film die door middel van een paar simpele knoppencombinatie uit te spelen is. Gelukkig is er met de komst van de Xbox 360 een positieve verandering bijgekomen. De introductie van het achievements systeem is een geniale zet van Microsoft omdat het de lat bij sommige spellen erg hoog legt. Zowel Ghost Recon en Dead Rising hebben beide ontzettend moeilijke achievements die niet alleen veel tijd maar tevens veel vaardigheid vergen. Het feit blijft echter dat krankzinnig moeilijke spellen en spelopties steeds zeldzamer worden en als ik naar de toekomst kijk, kunnen alleen Virtua Fighter 5, Ninja Gaiden 2 en wellicht Heavenly Sword mij nog enige hoop geven.
Klik hier om deze discussie voort te zetten in het forum.
|
|
|
|
12:20 Dengeki scoort Ridge Racer 7 hoog
07:56 Harrison heeft geen problemen met Blu-Ray problemen
|
Reacties (29) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (84.245.6.xxx)
op 05-11-2006 om 17:14
|
Goed column. Jammer genoeg kunnen veel mensen simpelweg niet tegen hun verlies. Een tijd geleden ging ik om met iemand die bijna zijn controller de tv ingooide omdat hij niet verder kwam bij een spel als Metroid Prime. Aan ninja gaiden wilde hij zich niet eens wagen, terwijl dat toch een prachtig spel is.
|
|
Wickey de Viking
op 08-11-2006 om 11:58
[Niv: 33 / Exp: 1662]
|
Zet het eerste deel van WH40K - Dawn of War maar eens op hard...
That's damned rock hard that is...
|
|
ApoC
op 08-11-2006 om 12:09
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
@Gast dan ben je mentaal ook nie helemaal honderd
|
|
Devilly
op 08-11-2006 om 12:35
[Niv: 275 / Exp: 13756]
|
Het zou inderdaad beter zijn als er meer opties zijn m.b.t. de moeilijkheidsgraad.
Wat vonden jullie trouwens van God Mode bij God of War? Moeilijk of makkelijk (dan weet ik hoe slecht/goed ik ben  )?
|
|
Limmepie
op 08-11-2006 om 12:36
[Niv: 21 / Exp: 1043]
|
he een colomn
|
|
sonytje
op 08-11-2006 om 12:45
[Niv: 11 / Exp: 526]
|
zeer goede column, al vind ik de introductie van het saven toch echt wel broodnodig, ik zie niemand een game als god of war uitspelen zonder ook maar 1x te stoppen :p.
@devilly
volgens mij ben jij heel goed in god of war, mij lukt het maar niet om tegen al die kratossen te vechten in de god mode, daar kom ik echt niet voorbij
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 08-11-2006 om 12:56
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Amen brother!
En God mode is trouwens ordinair moeilijk!
Je moet echt wel alle trucjes weten om het spel daarop uit te spelen.
|
|
link0007
op 08-11-2006 om 13:28
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
het laatste level bij battlefield 2 moeilijk.
:p en ninja giaden ging erg stroef maar je hebt gelijk de meeste games speel je zonder al te veel moeite uit .
|
|
Sn34ky
op 08-11-2006 om 13:35
[Niv: 29 / Exp: 1464]
|
@ Link 007 Bedoel jij modern combat? Daar zit ik dus dik, dik, dik DIK vast! Ik moet eerst 2 rocket launch platforms uitschakelen en daarna nog naar een groter gebouw achter in het level. Die moet ik dan uitkammen, maar hoe hard ik ook probeer.. Het lukt me gewoon niet voordat de tijd om is.
Als een game te moeilijk word kan ik ook niet tegen mijn verlies (vaak gehad bij DOA4). Als het maar niet te moeilijk is speel ik alles wel
Gewijzigd door Sn34ky op 08-11-2006 om 13:36
|
|
crono
op 08-11-2006 om 13:35
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Spelen doe je voor je plezier,als je iets moeilijk wil ga lekker hard trainen met te zware gewichten of op t boere land werke zonder hulpmiddelen!!!!
|
|
Gast (145.99.192.xxx)
op 08-11-2006 om 13:38
|
De grootste teleurstelling qua moeilijkheid de laatste tijd was toch wel new super mario bros, echt zo makkelijk, minder dan een week spelen en ik had alles uitgespeeld(en dan heb ik niet eens echt intensief gespeeld)
al denk ik dat de moeilijkheidsgraad ook wat mee te maken heeft dat we vroeger jonger waren en het gewoon slechter konden.
|
|
Gast (62.163.222.xxx)
op 08-11-2006 om 15:04
|
Ik vind het verlagen van moeilijkheids graad juist een positieve ontwikkeling, het moet alleen niet makkelijker.
Maar wat dacht je van verschillende moeilijkheidsgraad? Of dat je halverwege het spel kan veranderen van moeilijkheidsgraad?
Ik heb bijvoorbeeld geen zin omdat het spel zo moeilijk is hetzelfde level 500 keer opnieuw te doen voordat ik het haal (denk aan een oude SNES game). Ik speel een spel om me te vermaken niet om me te irriteren! ;)
|
|
Master Killer
op 08-11-2006 om 15:08
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Waarom zie ik mijn smilies niet als ik gast ben?
Is dat tegen spam gasten?
|
|
Nelus
op 08-11-2006 om 15:08
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Ik vind dat ze bij elk spel een moeilijkheids graad moeten opstellen waar op het spel ECHT moeilijk is zoals bij God of War (kwam nog niet eens bij het 3e level op God mode) en bij andere spellen moeten ze het ook doen vind ik.
|
|
Gast (212.187.75.xxx)
op 08-11-2006 om 15:10
|
mijn neefje is ook een sukkeltje hij is helemaal trots op zijn goldeneye(10 euro) en dan komt hij bij zo'n level en dan kapt hij me spele omda hij bij zun vriendje had gesien da die moeilijk was en hij niet tege sun verlies kan :( :? |( :X
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 08-11-2006 om 15:22
[Niv: 751 / Exp: 37556]
|
@ Master Killer: Ja
|
|
Gast (82.94.102.xxx)
op 08-11-2006 om 15:55
|
Wat zit iedereen te zeuren dat God of war moeilijk was? wil niet op schepen of zo, maar het de game in een ruk uitgespeeld. en op de zelfde dag nog terug gebracht naar de winkel en gewisseld voor een andere game. (was nog soort boos over de korte gameplay) en dit was op de moeilijkstestaan!
over de collumn, goed kijk die je er op hebt. maar het verlagen is al eerder ingevoerd dan bij de PS1 juist toen er in games eindes kwamen is de eerste stap in het verlagen van de moeilijheid in een game begonen. echte moeilijke games hebben geen eind omdat de computer altijd wint. het verschil zit er ook in dat je vroeger de game in een keer moest uitspellen (met enkel 3 levens). probeer het maar eens. kies een willekeurige game bijv MGS2 en speel hem uit zonder savegames en maar 3 contineus. wedden dat je het maar net red om deel 2 van het speel te komen.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 08-11-2006 om 16:19
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Is God Mode wel gelijk beschikbaar dan?
|
|
Gast (83.118.41.xxx)
op 08-11-2006 om 16:52
|
Nee, dat is ie niet.
|
|
Nelus
op 08-11-2006 om 17:02
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Inderdaad, hij is niet eens gelijk beschikbaar dus niet zeiken over dat hij kort en makkelijk was. Op God mode is het allemaal niet meer zo makkelijk.
|
|
Timo_
op 08-11-2006 om 17:25
[Niv: 41 / Exp: 2060]
|
Die is inderdaad niet beschikbaar aan het begin. Persoonlijk heb ik alle mogelijke moeilijkheidsgraden van God of War. Aan het eind is het goed pittig maar een heerlijk gevoel ^^
|
|
wackyprofessor
op 08-11-2006 om 19:27
[Niv: 224 / Exp: 11181]
|
Bij mij moet het een beetje ertussen in zitten en nog een 'hard' mode bij, wanneer je een game als GRAW mastert is het wel gezellig om op hard te gaan.^^ Maarjah laatste tijd worden games iets wat makkelijker, soms komen ook pittige maar dat alles wat makkelijker wordt komt doordat gamen de laatste jaren een steeds bredere doelgroep aanspreekt die niet 'hardcore' is.. Helaas net als dat 'Underground' feeling toen je vroeger speelde.Toen werd het anders bekeken nu zie ik sommige opa's wel een Brain Training op de DS doen,, of al die andere Touch generation troep van Ninty..
|
|
Cubic X
op 08-11-2006 om 20:05
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
khaat moeilijke games, op dat punt ben ik geen echte gamer, soms twijfel ik aan me zelf of ik wel gamer genoemd mag worden.
Gamen is leuk, maar keb BIJNA nooit een game uitgespeeld(zelda games wel, meestal wel met hulp van internet  ) maar als ik naar 5-6 pogingen nog steeds vast zit in een spel dan gaat het spel weg, en om dan nooit meer aangeraakt te worden.
Zelda games vindt ik ook gewoon absurd moeilijk, ik heb het geduld er ook zeker niet voor, ik wil niet 10 uur oefenen om verder te komen, nee, na 10 uur moet het spel 100% uitgespeeld zijn, dat vindt ik dan.
De meeste gamers zijn het daar niet mee eens, maar ik ben gewoon een ongeduldig mens, en ik oefen nooit in games, lukt het na 5-6 poging nog niet, dan gaat het spel zoals al eerder gezegd weg.
Daarom gah ik ook geen uitgebreide games zoals Oblivion, Zelda TW of Ninja Gaiden spelen, duren veel te lang en veel te moeilijk.
|
|
cfreak24
op 08-11-2006 om 20:16
[Niv: 43 / Exp: 2130]
|
ik hou totaal niet van moelijke games.
irriteer me er echt te erg aan 
oke een game hoeft niet te makkelijk zijn want dan is er ook geen knal meer aan.
het moet gewoon een game die er precies tussen in zit en genoeg te bieden heeft. als ik een game echt vet vindt speel ik het later meestal nog wel voor een 2e keer uit op een moeilijkere graad.
|
|
link0007
op 08-11-2006 om 21:54
[Niv: 65 / Exp: 3259]
|
Sn34ky op 08-11-2006 om 13:35 [Niv: 11 / Exp: 567]
@ Link 007 Bedoel jij modern combat? Daar zit ik dus dik, dik, dik DIK vast! Ik moet eerst 2 rocket launch platforms uitschakelen en daarna nog naar een groter gebouw achter in het level. Die moet ik dan uitkammen, maar hoe hard ik ook probeer.. Het lukt me gewoon niet voordat de tijd om is.
hehe, ik heb het uiteindelijk wel gehaalt (zonder hulp)... gewoon een goed patroon uitwerken
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|