Bioshock speelt zich af in de jaren zestig en actie staat centraal. Het spel moet een open structuur gaan kennen. De speler kan hierdoor het spel in elke gewenste richting sturen.
De ontwikkelaar belooft een spel waarin het aan de speler licht welk pad hij bewandelt en welke beslissingen hij maakt. De nadruk van het spel ligt op een tweetal punten. Ten eerste is dit overleving, maar gelukkig krijg je hierin hulp van het tweede punt; de wapens. Zo kan de speler zelf nieuwe objecten en wapens produceren. In welke vorm dat precies is weten we helaas nog niet. Het spel staat voor de Xbox 360 en de PC gepland.
Bioshock moet volgens de makers het First Person shooter genre nieuw leven in blazen, net zoals Gran Turismo dat deed in het racing genre en GTA dat deed in het actiegenre. Er is voor een onderwaterstad gekozen omdat een ruimtelijke setting of veel andere settings al meermalen gedaan waren.
De vijanden in de game passen zich aan naar het gedrag van de speler en zullen elkaar beschermen. De makers willen tevens dat de speler het gevoel krijgt door te hebben wat de vijanden motiveert om zich te gedragen zoals ze doen. Kunstmatige intelligentie gaat een grote rol spelen in Bioshock, ookal is deze niet zozeer superrealistisch, het doel is vooral het inleven in de vijand en de beweegredenen begrijpen.
|