Review: Prey
Door Roderick op 19-07-2006 om 01:22
|
Bron: Gamed
|
Na vele jaren van ontwikkeling kunnen we nu eindelijk genieten van Prey. Een game die in de topdagen van Duke Nukem hoge ogen wist te gooien door de portal technieken. De Doom 3 engine bracht Prey tot een realiseerbaar project. Wat krijgt de gamer na afloop van dit verhaal?
Dat Prey indruk maakt is al vanaf moment één duidelijk. Dankzij de portal-techniek, waarbij het mogelijk is door teleports te lopen en in een compleet ander deel van het level te lopen krijgen we een frisse kijk op het begrip leveldesign. Naast dit is er de wall-walk, waarbij het mogelijk is op muren en op het plafond te lopen. Lekker de zwaartekracht ontkennen met zijn allen. Dit ontkennen kan ook nog eens door het gebruik van zwaartekracht platformen, die de hele zwaartekracht compleet over de kop gooien en je het level eens van een andere kant ziet. Prey zit vol met deze geintjes.
Waarom zo'n raar begin van een recensie zul je misschien denken. Dit doe ik omdat je tijdens het spelen ook vooral de dingen die ik in de vorige alinea heb gemeld meteen zult opmerken. Positief is die eerste indruk zeker, want het lopen op muren, op de kop schieten naar vijanden en het abrupt veranderen van de zwaartekracht zullen zeker de eerste keer de nodige ohs en ahs krijgen. Een probleem dat de makers snel krijgen komt voort uit de duur van deze verrassende elementen. Een tweede probleem is zeker dat de makers goed door moeten hebben wat de speler wil.
Prey leent zich namelijk perfect voor puzzels waar je even voor achter je hoofd moet krabben. Laat dit potentieel totaal niet benut worden door de makers. Puzzels zijn simpel en extreem voor de hand liggend. Een enkel voorbeeld kan geen kwaad: zie je geen mogelijkheid om verder te komen in de game, dan zijn er twee dingen waar je gelijk aan denkt. Allereerst kijk je naar boven, of je misschien de zwaartekracht niet kunt veranderen. Daarna heb je nog de Spirit Walk optie, die je door krachtvelden kan helpen. Deze Spirit Walk houdt in dat je in geestgedaante door het level loopt, met alle voordelen en nadelen van dien. Deze opties, naast het portal systeem en alle andere graviteitsgrapjes, lenen zich goed voor puzzels die bestaan uit meerdere stappen alvorens je tot een oplossing komt. Helaas gebeurt dit niet en wals je dankzij de makkelijke puzzles zo door de levels.
Wat ik al eerder heb gezegd is dat je als maker op moet passen dat deze leuke opties niet gewoon gaan worden na verloop van tijd. Nu heeft Prey daar lichtelijk last van. Een portal wordt al snel een gewone doorgang of deur. Toch blijft het spelen met de zwaartekracht leuk en vooral het neermaaien van vijanden vanuit een bijzondere hoek zorgt elke keer op nieuw voor een glimlach. Tevens zijn er nog de momenten dat je lekker met de zwaartekracht speelt en even de oriëntatie kwijtraakt door het draaien van het scherm. De opties in Prey hebben een hoge 'gimmick' factor, maar dit maakt de game totaal niet minder leuk. Los van deze 'gimmicks' moet wel gezegd worden dat deze shooter vrij standaard is. Vijanden komen uit voorspelbare hoeken en reageren zoals we het al een aantal jaar kennen. De moeilijkheidsgraad ligt dan ook niet erg hoog, mede oorzaak hiervan is dat je eigenlijk niet dood kunt. In plaats van dood gaan en opnieuw spelen beland je in een zielenwereld waar je wat zieltjes neermaait voor leven en spirit en zo weer op het punt waar je dood bent gegaan, belandt. Ook het verhaal lijkt erg standaard: je wordt ontvoerd door buitenaardse wezens, je vriendinnetje ook. Je gaat natuurlijk proberen je vriendinnetje te redden, ook al betekent dit dat je tegenover honderden gewapende aliens komt te staan. Tijdens de game kom je erachter dat er een hoger doel aan je is besteed.
De makers weten de innoverende gameplay elementen leuk te houden. Achter deze opmerking schuilt wel een addertje, Prey is namelijk uit te spelen in vijf tot zeven uur. Geen wonder dus dat het leuk blijft, je krijgt de tijd niet om eraan te wennen. Persoonlijk heb ik niet zoveel moeite met games van 10-15 uur, een prima lengte voor een game die tegenwoordig al veertig tot zestig euro moet kosten. Prey kost voor de PC 45 euro en voor de Xbox 360 60 euro, nu kan ik niet zeggen dat de single player dit bedrag waard is. De game is leuk om één enkele keer uit te spelen, maar daarna ken je de verrassingen, puzzels en geintjes wel door en door. De multiplayer geeft Prey gelukkig flink wat meerwaarde. Dezelfde leuke zwaartekrachtspeeltjes vind je gewoon in de multiplayer terug, inclusief flink hectische actie. Helaas haalt de multiplayer het niveau van Quake niet, daarvoor zijn de wapens en levels in Quake toch te goed.
Grafisch gezien gaat Prey weer een stuk verder dan enginebroertjes Doom 3 en Quake 4. Het goede gebruik van shaders en lichteffecten maakt dit een game om van te smullen. Verschillende organische buitenaardse elementen zijn zelfs ronduit ranzig te noemen. Het leveldesign is bovendien erg strak en de vijanden zien er gedetailleerd uit. Het mooiste van dit alles is dat het allemaal ook prima loopt op een wat minder sterke PC. De Doom 3 engine geeft de mid-end users nog genoeg om van te genieten. Dit kan allemaal bij een uitstekende framerate, op elke PC met een beetje videokaart moet deze game gemakkelijk vloeibaar lopen. Het geluid is degelijk, met als bijzonder puntje de kreten van Tommy, de hoofdpersoon, die het soms niet helemaal ziet zitten.
Uiteindelijk is Prey een game geworden die vooral aan het begin blijft verrassen en vermaken. Het begin eindigt ook snel als je weet dat de game slechts vijf tot zeven uur duurt. Een gerechtvaardigde aankoop kan ik dit niet helemaal noemen, al biedt de multiplayer een stuk meer speelplezier. Grafisch in orde, geluid in orde, gameplay dik in orde, maar een matige replay van de single player mode zorgt ervoor dat Prey geen topper is. De game smaakt naar meer en dat wil je ook, meteen. Een vervolg zullen we misschien zien, al had ik liever gezien dat men het in al die jaren in één keer goed hadden gedaan met het hele pakketje.
|
|
Beoordeling
Gameplay |
75 |
Sound |
80 |
Graphics |
80 |
Replay |
65 |
Fun, maar veel te kort.
|
75 |
|
|
|
07:35 Meer beelden Legend of the River King DS
00:09 Hoobastank en Gwen Stefani sieren Lumines 2
|
Reacties (13) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (130.89.162.xxx)
op 19-07-2006 om 11:19
|
Zozo, ik had veel hoger verwacht... mja, ik had ook alleen maar de demo gezien :)
|
|
Gast (81.207.13.xxx)
op 19-07-2006 om 12:24
|
dat is wel iets te laag, maar wel leuke review
|
|
Tecnomic NL
op 19-07-2006 om 12:57
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Nou nou of de MP veel meer speelplezier bied weet ik niet zo hoor, de lag in de MP mode is nogal tergend.
|
|
Roderick
op 19-07-2006 om 13:09
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ik heb getest voor de PC, dus daar niet zo'n last mee. Dannog, de MP in bijvoorbeeld Quake 4 is veel beter.
|
|
Master Killer
op 19-07-2006 om 15:36
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Mooi geschreven review. Ik had eigenlijk meer verwacht van deze game als ze er zo lang mee bezig waren  En na de demo te spelen
MP, ik eerst denken aan Metroid Prime, daarna Mario Party. Lees ik de zin nog eens, oja Multplayer is dat zo moeilijk om niet voluit te schrijven?
|
|
Gast (201.216.13.xxx)
op 19-07-2006 om 17:41
|
Hehe, MP is bijna altijd multiplayer behalve als het ook gaat over een spel zoals Metroid Prime of Mario Party.
Ik had zelf ook wel meer verwacht van Prey, Ik vind het een heel origineel spel.
|
|
Gast (80.61.118.xxx)
op 19-07-2006 om 18:01
|
Dit spel verdient minstens een 8,5
|
|
Roderick
op 19-07-2006 om 18:02
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Speel hem eerst maar eens uit en lees deze review alvorens je tot zo'n conclusie komt.
|
|
Master Killer
op 19-07-2006 om 18:30
[Niv: 87 / Exp: 4361]
|
Ik had zelf ook minimaal een 8,5 verwacht. Toen het spel nog niet uit was, was de media al enthousiast over deze titel vooral dat op muren lopen en die portals... Viel dus toch zeer zwaar tegenmaar een 75....
|
|
Roderick
op 19-07-2006 om 23:00
[Niv: 417 / Exp: 20866]
|
Ja dat ie enigszins tegenvalt als je kijkt naar de hype is misschien ook niet zo verwonderlijk.
|
|
Joker
op 19-07-2006 om 23:23
[Niv: 67 / Exp: 3369]
|
Toch tegenvallend, maar hopelijk zien anderen nu ook in dat wat vernieuwing geen kwaad kan.
|
|
Digital Knight
op 21-07-2006 om 22:36
[Niv: 12 / Exp: 600]
|
Ik vind de review wel on the spot eigenlijk.
Het is zeker geen slechte game, heb er toch best wel een paar uurtjes lol mee gehad, maar het is wel ontzettend kort.
En in sommige opzichten matig uitgewerkt.
Ik zelf had bijvoorbeeld hele andere spirit gaven willen zien, die je dan ook echt moest trainen, en niet zoals hier, 1 keer door een grot lopen en je kan het.
|
|
cfreak24
op 23-07-2006 om 14:17
[Niv: 43 / Exp: 2130]
|
beetje laag cijfer vindt ik
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|