Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

Videogame Industrie: Programmeurs


Door Joni Philips op 25-07-2006 om 00:11
Bron: Gamed

De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.


Wij gaan nu elke week één tak van dit proces bekijken, we zijn begonnen bij de bedrijven, namelijk developers en publishers. Nu gaan we de functies binnen een developer zelf bekijken, dit zijn in grote lijnen vijf categorieën. Dit zijn testers, programmeurs, producers, artiesten en designers. Ditmaal is het de beurt aan de programmeurs, zonder wie er nooit en game zou bestaan.

Een programmeur is iemand die goed overweg kan met het schrijven van code in de meest uiteenlopende programmeertalen met als belangrijkste C en C++, en zich meestal specialiseert in een bepaalde tak van het programmeren. Op dat gebied heeft de game-industrie een gigantische verandering ondergaan, want in de jaren '80 werden games nog door een vijftal programmeurs gemaakt, zelfs af en toe zonder de hulp van designers en artiesten. Zo programmeerde Shigeru Miyamoto, die naast ontwerpen van games ook wat van programmeren kende, de game Donkey Kong in zijn eentje.

Vandaag de dag is dat echter niet meer mogelijk voor grote releases. De huidige games zijn namelijk zo ingewikkeld dat er meestal een tiental verschillende soorten programmeurs nodig zijn voor de ontwikkeling van één spel, zo kan de ene ervaren zijn met het coderen van de AI, terwijl een ander zich eerder concentreert op gameplayelementen. Een goede programmeur is echter bekend met meerdere elementen van programmeren zodat hij, indien nodig, kan bijspringen bij iemand anders als het bij zijn deel goed gaat. Op voorhand is het namelijk moeilijk inschatten waar zich het meeste problemen zullen voordoen. Al deze programmeurs moeten in goede banen geleid worden door een 'Lead Programmer', de hoofdprogrammeur die contact heeft met de producer van de game.

Een eerste soort programmeurs zorgt voor de realistische navolging van de wetten van de fysica. In RTSen, RPGs en Turn Based Strategy games zijn deze duidelijk minder belangrijk, maar bij sportgames, vechtgames, shooters en actiegames worden zij wel belangrijk. Gamers hechten er namelijk steeds meer belang aan dat bijvoorbeeld een kogelinslag realistisch is en dat de geraakte persoon daarbij geen meters wegvliegt. Zij gebruiken meestal een hele serie van motion captures die bij bepaalde situaties worden aangeroepen in plaats van de CPU het werk te laten doen om hem te sparen. Als dit niet goed geprogrammeerd is, valt het al snel op dat de programmeurs hier een kortere weg hebben verkozen boven de realistische berekening op het moment dat de actie plaatsvindt.

Ook AI programmeurs hebben een variabel belang. In een puzzelgame of een Turn Based RPG zijn er weinig AI elementen, maar bij andere genres, zoals RTS, kan tot 60-70% van het ontwikkelteam uit AI programmeurs bestaan. Zonder goede AI zouden deze games nooit een degelijke uitdaging kunnen bieden. Zij schrijven hun eigen scripts om te bepalen hoe een personage moet reageren op de speler, dit element wordt steeds belangrijker en naarmate de consoles krachtiger worden, wensen de gamers ook steeds meer van de AI. Men is al lang niet meer tevreden met vijanden die steeds hetzelfde pad volgen.

Pagina: 1 | 2


00:12  Red Steel ontwikkeling kost 10 miljoen euro
00:10  Smackdown vs Raw pas eind 2007 op de PS3
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Rene Groen (Eindredacteur) op 25-07-2006 om 00:20 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Interessant stuk weer, leuk om te lezen Joni!

Gast (81.11.190.xxx) op 25-07-2006 om 00:45
HAHA Dit is perfect samengevat waarom ik 'Digital Arts and Entertainment' ga volgen aan het PIH in kortrijk. Een gloednieuwe en unieke richting waarbij zowel het artistieke (3d art) als het programmeren aan bod komt. 8) :9 :P ;)

Gast (82.73.81.xxx) op 25-07-2006 om 14:45
Als je echt een goede ontwerper/programeur bent ga je naar de kunstacademie of ICT. Daarna kan je altijd nog eens aankloppen bij een game-producer. Vooral het ontwerpen vereist veel en veel talent wat lang niet iedereen heeft.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Videogame Industrie
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden