De gamewereld is de laatste jaren enorm gegroeid en is daardoor een belangrijke economische sector geworden met dozijnen disciplines en verschillende soorten bedrijven. Zo hebben we beroepen zoals designers, producers en testers. Elk van de bedrijven en beroepen heeft zijn specifieke functies waardoor hij onmisbaar wordt om een game bij de gamer te krijgen.
Dan zijn er nog de mensen die ervoor zorgen dat de graphics en het geluid op de juiste momenten en op de juiste manier verschijnen. Voor de graphics vraagt dit een uitgebreide wiskundige opleiding, waarbij vakken als Lineaire Algebra centraal staan. Dit onderdeel loopt zelden mis. Ook het programmeren van geluid gaat meestal zeer vlot, dit omdat men meestal dezelfde engines en hulpmiddelen gebruikt voor verschillende projecten. Dit zal dan ook meestal gedaan worden door een andere programmeur die dit als extra taak neemt.
Dan zijn er nog gameplayprogrammeurs, interfacemakers, inputprogrammeurs en netwerkprogrammeurs. De meeste taken die zij moeten uitvoeren, worden uitgevoerd door andere programmeurs bij kleine projecten. Een interfaceprogrammeur moet bijvoorbeeld enkel de interface of de HUB maken, bijvoorbeeld de menu's in de Final Fantasy serie. Deze wordt meestal over verschillende projecten gebruikt zodat het weinig aandacht vraagt. Netwerk en inputprogrammeurs hebben dan toch een veel belangrijkere taak.
Een netwerkprogrammeur moet ervoor zorgen dat een spel vlot online te spelen is en weinig lag veroorzaakt. Inputprogrammeurs aan de andere kant moeten ervoor zorgen dat de user input kan leveren, of beter gezegd dat hij zijn personage kan besturen. Dit vraagt vooral aandacht op de PC waar meerdere opties mogelijk zijn. Op een console of handheld heb je één vaste controller, die elke gamer zal gebruiken terwijl op de PC de ene een joypad gebruikt en de andere een toetsenbord.
De laatste jaren wordt er ook meer gebruikt gemaakt van Middleware, deze hulpmiddelen en engines zorgt ervoor dat één code gebruikt kan worden om een game te draaien op verschillende platforms en maken het gemakkelijker om een game te maken. Zo bieden engines als de Unreal en Renderware gemakkelijke manieren om geluid en graphics te tonen in je game. Als men deze gebruikt kan men veel sneller games draaiende krijgen op ingewikkelde hardware, men moet namelijk zelf geen engine schrijven voor elk platform waarop de game verschijnt om te communiceren met de CPU en de andere onderdelen. Vaak zijn er echter nog portprogrammeurs nodig die verstand moeten hebben van de scripttalen van beide consoles en ze moeten de hele code overzetten en soms grotendeels herschrijven. Dit zorgt voor veel problemen bij het porten die niet gemakkelijk opgelost worden.
Programmeurs hebben duidelijk het langste contact met een videogame en beïnvloeden soms ook de designers en de artiesten. In de gamewereld zul je ook vaak mensen vinden die beide taken in zekere mate aankunnen. Ze hebben het echter niet altijd gemakkelijk omdat zij in het laatste deel van de ontwikkeling lange uren moeten maken omdat er nog veel features niet aanwezig zijn en er allerlei bugs in de software zitten. Met een jaarloon van ongeveer 50-60.000 euro wordt dat wel grotendeels goedgemaakt. Daarbij mag duidelijk zijn dat hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je zult kunnen onderhandelen. Topprogrammeurs zijn gegeerd wild, zelfs middelmatige programmeurs zullen enkele aanbiedingen krijgen.
|