Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Column:

Gamen is een industrie in het Westen


Door Joni Philips op 24-07-2006 om 08:34
Bron: Gamed

Amerikaanse en Europese developers geven niets om hun games lijkt het soms wel, ze worden in snel tempo gemaakt met amper veranderingen ten opzichte van voorgaande games en verschijnen voor het gemak op allerlei platforms zodat ze zoveel mogelijk geld opbrengen, maar geen gebruik maken van de specifieke krachten van elk systeem. Denk maar aan de Splinter Cell serie, in vier jaar zes delen verspreid over tien consoles en handhelds, FIFA met 27 games in dertien jaar, vijf Prince of Persia games in drie jaar, en het lijstje gaat nog even verder. Dit zijn natuurlijk de meest extreme voorbeelden, maar het geldt voor de meeste publishers.

Dit komt meestal omdat de developers werken voor grote, zielloze bedrijven zoals Electronic Arts, Ubisoft, Take Two, Activision en Atari. Denk maar aan Michel Ancel die naam maakte met de eerste Rayman en Beyond Good & Evil. Voor de rest maakt hij echter enkel sequels en een filmgame. In deze games is zijn inspirerende inbreng niet meer te zien. Daarmee heeft hij echter het nog goed gedaan. In het Westen zijn er maar twee namen die de laatste vijf jaar echt met verse ideeën en nieuwe, originele games zijn gekomen.

Dit zijn natuurlijk Will Wright (Maxis/EA) en Peter Molyneux (Bullfrog/EA en Lionhead/Microsoft), twee mensen die niet toevallig aan grootheidswaanzin leiden als je hun ideeën moet geloven. Ondanks het feit dat ze voor een groot bedrijf werken, hebben ze hun originele, innovatieve kant behouden. Zo bedacht Will Wright het concept van Spore, een game waarin je de hele evolutie moet doorlopen, terwijl de rest van zijn team hard moest werken van EA aan nieuwe Sims uitbreidingen. Molyneux doet het nog beter met gigantische plannen. Onder het label van Bullfrog bedacht hij Dungeon Keeper, Populous en Theme Park.

Bij Lionhead, dat hij in 2001 opricht, kwam hij met Black & White, Fable, The Movies en de geannuleerde games B.C. en Unity. Spijtig genoeg slaagt zijn team er gewoon niet altijd in om dat wat hij bedenkt, te leveren. Het is duidelijk dat zij bereid zijn risico's te nemen om gamers iets nieuws te brengen, en dat ze echt alles uit een systeem willen halen door zich toe te leggen op één systeem. Zo werd Fable exclusief voor de Xbox ontwikkelt, Unity ging een exclusieve game voor de GameCube worden en de andere games werden allemaal bedacht met de kracht van de PC in het hoofd. Een multiplatformaanpak was ongetwijfeld veel lonender geweest, maar dan waren de games nooit zo goed geweest als ze zijn.

Voor de andere developers is het ontwikkelen van games te veel een industrie geworden, en hebben ze stilaan hun liefde voor het maken van games verloren. Het zijn de publishers die de scepter zwaaien bij het ontwikkelen en niet de leden van het ontwikkelteam. Deze publishers worden geleid door economen die geen band hebben met wat het bedrijf doet. Het beste voorbeeld hiervan is Electronic Arts. Onder Trip Hawkins was het bedrijf zijn naam zeker waard, EA was het eerste Amerikaanse bedrijf waarbij de ontwikkelaar en niet het bedrijf centraal stond, maar dan verkocht hij EA en werd Larry Probst CEO. Eerder had hij de leiding over de marketing van EA. De man heeft nooit aan een game gewerkt, maar hij heeft wel de leiding over het grootste gamebedrijf ter wereld.

Atari (het vroegere Infogrames) wordt geleid door een ingenieur, de baas van Take Two heeft een economische opleiding. Uiteindelijk kun je zo urenlang namen opnoemen. Deze mensen doen niets liever dan winst maken om de aandeelhouders blij te maken zodat ze hun job houden. Daar hoort risico's nemen nu eenmaal niet bij. Langs één kant is het wel logisch dat deze bedrijven winst willen maken, maar daarbij zouden ze hun klanten en de kwaliteit van hun product niet mogen vergeten. In Japan kiest men echter voor een redelijk andere aanpak die misschien wel beter uitpakt de Westerse, want moeten Europese en Amerikaanse bedrijven niet in bijna alle technologische industrieën onderdoen voor hun Japanse tegenhangers?

In Japan geeft men veel meer vrijheid aan hun werknemers met grote, positieve gevolgen. Zo liet Hiroshi Yamauchi iets meer dan 2,5 decennia geleden ene Shigeru Miyamoto, die toen nog niets bewezen had, even rustig een game maken. Het kon hem niet schelen wat voor game het werd, zo ontstond de originele Donkey Kong. Bij Sony was het Kutaragi die risico's nam. Hij werd geïnspireerd door de Famicom (NES) die hij voor zijn dochter had gekocht. Toen Nintendo iemand zocht om een soundchip te maken, riskeerde hij zijn job bij Sony om Nintendo te helpen. Toen dit ontdekt werd, wilde de Raad van Bestuur van Sony hem ontslaan. De CEO van Sony, Norio Ohga, beschermde hem echter en besloot Kutaragi de vrijheid te geven om samen te werken met Nintendo en de productie van de soundchip te organiseren voor Nintendo. Dat was toen een groot risico want de gamewereld was toen veel kleiner dan nu.

Deze vrijheid en zin in risico's is nog altijd te merken in de Japanse gamewereld. Zo hebben alle grote namen hun eigen team waarmee ze zoveel games mogen maken als ze willen. Zo bepaalt Konami al lang niet meer welke games Hideo Kojima maakt. Zolang hij zijn studio maar af en toe eens een Metal Gear Solid laat maken, kan het hen niet schelen als de man zelf werkt aan een game als Boktai of Zone of the Enders. Deze krijgen in de reclamecampagnes van het bedrijf evenveel aandacht als MGS of PES.

Daarnaast krijgen ontwikkelaars ook de kans om door te groeien. Zo begon de Final Fantasy X-2 en XIII director als verhaalschrijver bij Bahamut Lagoon en Final Fantasy VII, waarna hij steeds een grotere rol kreeg. Deze langzame maar zekere groei geeft ontwikkelaars de kans om ervaring op te doen en steeds meer taken op zich te nemen. Zo wordt het vertrek van grote namen goed opgevangen en komen er nieuwe grote namen bij. Dit doorgroeisysteem kan niet in het Westen, omdat de ontwikkelaars er klein worden gehouden.

Japanse developers krijgen ook de kans iets origineel te maken. Capcom bijvoorbeeld maakte in de 128-bit generatie wel veel Resident Evil en Mega Man games, toch was er ook plaats voor nieuwe (Devil May Cry, Onimusha) en originele (Viewtiful Joe, Okami, Under the Skin) projecten. Andere games die we zo gezien hebben de laatste jaren zijn Katamari Damacy, Gitaroo-Man, Loco Roco, Nintendogs en Ico zijn ook nog enkele belangrijke originele namen met een grote fanbasis. Daarnaast nemen ze ook het risico om één console te kiezen en een game in de eerste plaats daar volledig op toe te spitsen. Als de game dan nog geport wordt, besteedt men er veel aandacht aan, zoals bij Resident Evil 4 dat ook op de PS2 tot de topgames behoorde en goed verkocht. Men maakt geen exclusieve games omdat ze er goed voor betaald worden, maar omdat ze nog een liefde hebben voor de game lijkt het soms.

Het verschil tussen de twee markten is gigantisch, maar het verklaart ook ongetwijfeld waarom men in Japan voor elke grote launch of release kilometers staat aan te schuiven en de winkels volledig versierd zijn met merchandise van de game, terwijl men in het Westen games vooral koopt in een supermarkt of een platenwinkel. Het verschil tussen liefde voor games en een industrie die vooral goede cijfers beoogt, het verschil tussen een cultfilm en Hollywood.



08:54  Versla de Queen of Ice in Enchanted Arms movies
00:12  Japan krijgt speciale Winning Eleven DS bundel
 Reacties (19)
 Pagina: 1
Gast (83.118.157.xxx) op 24-07-2006 om 09:29
het klopt helemaal, het hele verhaaltje. Goed gedaan Joni.
Ik persoonlijk vindt de aanpak van de Japanners echt zo veel beter. Er zit veel meer 'ziel' in de spellen, waardoor ze ook veel beter zijn. _O_
Wel wil ik nog even zeggen dat ik vind dat God of War ook zo'n spel is. Het is het eerste spel uit de reeks en er waren nog geen verwachtingen voor het spel en daarom hebben de mensen gedaan wat ze zelf wilden. _O_ Jammer dat God of War 2 wel zo'n cash-in game wordt...maar toch ga ik hem halen 8) :9 :P

Gast (86.81.130.xxx) op 24-07-2006 om 10:27
Japanse spellen zitten dichter bij perfectie aan dan westerse games.
als je naar mijn collectie kijkt zijn 90 % van mijn spellen door japanners ontwikkeld.
De stijl in japanse games is ook zoveel mooier

Gast (82.92.237.xxx) op 24-07-2006 om 12:31
japanners blijven roeleren :D . Japamnse spellen zijn gewoon beter _O_

Kujatochi op 24-07-2006 om 19:49 [Niv: 16 / Exp: 812]
molyneux is trouwens aan een fable 2 aan het ontwikkelen, dus alleen dat doet jouw verhaaltje een beetje wankelen, voor de rest een prachtige column

Digital Knight op 24-07-2006 om 20:16 [Niv: 12 / Exp: 600]
Nou ja, er zijn wel meer westerse gamestudio's die zich onderscheiden door hun voorliefde voor games.
Want er zijn een groot aantal developers en studio's die niet aan het plaatje voldoen, ik noem Bioware, Silicon Knights, Cyan Worlds, Obsidian.
Dit zijn developers waar het nog wel om games draait, en innovatie.
Neem het Uru project, een gigantisch risico, en helaas ook niet geworden wat men had gehoopt, maar zeker wel innovatief.
Terwijl je in Japanse games heel vaak dezelfde gameplay in verschillende franchises terug vind.
er is een groot verschil, maar ik vind het onzinnig om te beweren dat het in Japan allemaal super veel beter is, want die munt heeft ook een keerzijde.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-07-2006 om 20:28 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Kujatochi, wat Molyneux met Fable 2 van plan is, past perfect is mijn verhaaltje.
Digital Knight, dat zijn kleine onafhankelijke developers die jij noemt.

Digital Knight op 24-07-2006 om 20:57 [Niv: 12 / Exp: 600]
Dit is waar hem ook het verschil zit,
De grote namen uit japan functioneren nog steeds ondanks dat ze multinational zijn, als onafhankelijke game studios.
Konami, Capcom, noem maar op, maken zo'n beetje al hun games nog zelf, waar juist EA en vooral Ubisoft bezig zijn andere studio's in te huren en zich alleen maar bezig houden met dat er zo snel mogelijk een nieuwe cashcow moet komen binnen een reeks waar hun toevalligerwijs de rechten van hebben gekocht.
Uru wat ik eerder noemde, is een game van Cyan Worlds, maar het werd uitgegeven door Ubisoft, en dit is ook precies wat het hele project uiteindelijk de kop heeft gekost.
Uru moest aangepast worden voor een mainstream publiek, en dat was gewoon niet de aard van het spel, dus Ubi trekt de stekker eruit, en stopt de geldstroom.

Waar de Japanse bedrijven nog werkelijk bezig zijn met het maken van eigen games, zijn de waterhoofden als EA en Ubi alleen maar bezig geld te pompen in gamefranchises waar ze toevalligerwijs de rechten van in handen hebben, daarbij zijn ze totaal uit het oog verloren wat een game nou eigenlijk is, aangezien ze zelf hun handen ervan af hebben getrokken.
Nieuwe games zullen bij die bedrijven zelden ontstaan, aangezien ze alleen bezig zijn met financiën, en onzekerheid gewoon een risico is.
Je zou kunnen zeggen dat die grote westerse waterhoofden eigenlijk geen game bedrijven meer zijn, maar meer dienen als een soort financiers, executive producers, inderdaad wat dat betreft vergelijkbaar met filmstudio's in hollywood.

Ik ben het trouwens met je eens hoor Joni, maar mijn vorige post illustreerd wel wat er eigenlijk aan de hand is.
Japanse gamedevs maken gewoon nog games, en functioneren gewoon nog als echte gamestudios.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-07-2006 om 21:10 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Idd, jij denkt duidelijk precies hetzelfde. Wil nog wel de kleine nota maken dat bedrijven als EA ook nog eigen studio's hebben om de cashcows te gebruiken.

Limmepie op 25-07-2006 om 00:57 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Amerikaanse games zijn onverzorgt, de graphics bouwen bijna altijd op, zie Gta bijvoorbeeld. In de verhalen zie je tussen de twee afkomsten verschillen. En zo zijn er veel meer dingen op te noemen.
Edit: Amerikaanse spellen zijn niet perfect...

Amerikaanse bedrijven willen alleen geld zien en Jappaners weten dat ze geld krijgen te zien. Das wel een verschil.

Maar die alinea's dat jij, Joni, beschrijft dat tjsingwongtong die aan Metal Gear werkt geen druk op zich heeft als ze maar een spel zien, sja, dit neem ik met een paar tonnen zout.

Gewijzigd door Limmepie op 25-07-2006 om 00:58

Andreas16 op 25-07-2006 om 19:09 [Niv: 2 / Exp: 79]
Zolang de games maar goed zijn

jelle op 25-07-2006 om 21:41 [Niv: 19 / Exp: 969]
waarom geeft het westen dan ook geeen vrijheid dan zou er vast wel een keer een hele goede game uitt komen die mischien wel beter is dan wat pokemon in japan deed en over de hele wereld

Gast (84.25.228.xxx) op 26-07-2006 om 09:05
euhm... hebben ze ooit aan Bungie of bethesda gedacht? bungie heeft beloofd zo lang mogelijk op halo3 te gaan werken, lang genoeg om hem bugfree af te leveren _O_ en bethesda, ja bethesda :?, zij werken gewoon 6 jaar aan een spel dat tog weer vol fouten zit, maar ze zetten tenminste altijd de lat voor consoles....
maar toch, EA maakt best leuke spelletjes, alleen ze moeten eens het woord beta tester opzoeken in het woordenboek |(

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-07-2006 om 09:13 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Halo (granted, misschien wel een trendsetter voor consoleshooters), Halo 2, Halo 3, Halo 2 Mappack, Oni. Veel origineel zie ik niet, MS en Take Two hhebben/hadden respectievelijk Bungie goed onder bedwang. En hoe kan bethesda de lat voor consoles leggen? Hun titels buiten The Elder Scrolls zijn niet wat mensen indrukwekkend noemen tenzij je houdt van AMF Extreme Bowling en co.

Gewijzigd door Joni Philips op 26-07-2006 om 09:15

Digital Knight op 26-07-2006 om 15:47 [Niv: 12 / Exp: 600]
Je kunt zeggen wat je wilt, maar MS gamestudios is wel een publisher die werkelijk geeft om het eindproduct, en echt games wil maken die kwalitatief goed in elkaar steken.
Het is ook een studio die luisterd naar zowel de klanten als de partners waarmee ze werken.
Ik bedoel, de mensen die voor MS gamestudio's werken en testen zijn nog steeds werkelijk gamers die voor een funfactor gaan in hun eindproduct, en niet alleen het economisch belang zien.
Je ziet het in hun hele policy, MS geeft bijvoorbeeld Cliffy B en crew bij Epic echt de tijd om Gears of War gewoon het beste van het beste te laten zijn.
Zelfde geldt voor Halo 3 en bijvoorbeeld Mass Effect, of Too Human, ze willen werkelijk kwaliteit, en durven ook te zeggen "it's done when it's done !"
Ook durven ze buiten de mainstream te kijken, Viva Pinata is een goed voorbeeld van zo'n soort risico.

Dit is toch een danig andere benadering dan die je EA of Ubisoft ziet hanteren binnen hun bedrijven.
Inderdaad, Ubisoft bijvoorbeeld met hun PoP reeks, opzich leuke games, en Sands of Time was echt weer eens een waardige PoP game.
Maar binnen goed anderhalf jaar tijd kwam Warrior Within, en weer een jaar later Two Thrones die eigenlijk meer van hetzelfde waren, en ook nog eens behoorlijk vol met productie foutjes zaten.
Uru, Myst 4, en dan Myst 5 in een luttele 2 jaar tijd, worden er 3 games binnen een reeks uitgebracht, met ook weer de nodige fouten en losse eindjes.

Ik zelf vind Bethesda trouwens geen goed voorbeeld, want ondanks dat Oblivion wel grootschalig en mooi is, is het niet heel erg vernieuwend, in geen enkel opzicht zelfs.
Bijna alle achterliggende gameplay heb ik al eerder gezien in bijvoorbeeld Ultima games, en de rest is gemaakt naar de trend die Bioware met Knights of the old Republic gezet heeft.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-07-2006 om 16:22 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
PGR3, Kameo en PDZ werden gerushed voor de launch. En Epic beslist zelf wanneer ze hun spel uitbrengen. Persoonlijk zou ik niet zeggen dat MS boven de rest uitspringt, het lijkt alleen maar zo door het aantal titels dat ze op een jaar uitbrengen.

Digital Knight op 26-07-2006 om 20:22 [Niv: 12 / Exp: 600]
Nou Joni, niet in het geval van Gears of War, MS heeft daar toch wel de regie over in handen, uiteraard is het epic die zegt of het gaat lukken, maar de deadline is door MS gamestudio's gesteld, dit zie je wat uitgebreider in een aankondiging die op Xbox Life was gezet tijdens de E3.
Die 3 launchtitels waren inderdaad wel wat gerushed, maar opzich geen slechte games, hoewel ze ook niet baanbrekend waren.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-07-2006 om 22:42 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
De releasedatum is nou het enige waar een publisher weinig tot niets over te zeggen heeft Dat is juist het grote probleem van grote publishers, als MS nu een giga mediacampagne opzet en de developer besluit dat de titel niet afraakt.

Gast (84.193.82.xxx) op 28-07-2006 om 00:49
Mja je zit inderdaad met 2 verschillende culturen maar naar mijn bescheiden mening, probeert de Westerse markt alleen maar aan de noden van de Westerse gamers te voldoen. Ieder jaar is het onze regionen FIFA en NFS dat de top van de salescharts bepalen. Sport, racing, first person shooters of andere games met een uitbundig geweldadig karakter dat is het geen dat de mensen willen zien. In de Oosterse markt mogen er dan wel meer *kuch* "originele" games uitkomen, feit is dat de meeste ondermaats verkopen in het Westen. De impact van Japan is ZWAAR overrated op de Westerse markt, er zijn nog altijd veel meer mensen die sporadisch gamen dan echt constant magazines lezen en websites bezoeken voor de nieuwste zaken. Dan nog gezwegen over het feit dat PC > Console in onze regionen. JRPG's etc hebben wel hun vaste aanhang, maar als je de verkopen van Sport of first person shooters met J-RPGS of ander J-games gaat vergelijken, dan komen de Oosterse discjes er in 90% van de gevallen niet aan te pas.

In Japan krijgt tegenwoordig iedere Animé met iets of wat populariteit zijn eigen game, meestal zijn dit dan ook maar flauwe afkooksels van dit en dat die op quasi dezelfde engine draaien. Het gros van het Japanse games aanbod zien we niet eens in het Westen verschijnen, mede door dat cultuur verschil, maar in die regionen zit je net met dezelfde troep als hier van developers die pop culture zaken in hun games verwerken. Je hebt ginder even veel developers die voor dezelfde schaamteloze aanpak kiezen als de developers van hier. Dus die Japan verafgoding is voor niets nodig.

En als het op de gewone games aankomt dan moet het Westen absoluut niet onder doen voor het Oosten. Er zijn genoeg genres waarin het Westen het Oosten met gemak kan evenaren en zelfs ver achter zich laat. Beste voorbeeld zijn gewoon de online RPG's, als je grind core ORPG's van ginder vergelijkt met WoW of Guild Wars, dan merk je onmiddellijk een immens kwaliteitsverschil. Ook de doorsnee RPG's van het Westen moeten naar mijn bescheiden mening niet onder doen voor de Oosterse. Er zit een heel groot cultuur verschil in de stijl van de games, maar de PC Baldur's Gate reeks, een Anachranox of een Morrowind moet zeker en vast niet onder doen voor een J-RPG op misschien wel de highest production value serie Final Fantasy na. Er zijn maar 2 genres die mij voor de geest komen waar het Oosten nog de bovenhand haalt en dat zijn shumps en fighting games, maar voor de rest...

Er komen naar mijn bescheiden mening wel genoeg positieve impulsen uit het Westen om verder te gaan met de genres die hier populair zijn in termen van gameplay. Ico wordt hier aangehaald als een goed voorbeeld van japanse originele games maar Ico blinkt wel meer uit in zijn fantastische leveldesign dan het feit dat het zo super origineel is. Gaming is inderdaad big buisness en Westerse devo's komen niet af met super freaky idëeen, juist vanwege dat culturele verschil dat men dit niet doet. Breng 10 van de beste westerse PS2 games uit in Japan en ze zullen plat op hun bek gaan, waarom cultuur verschil en hier is dat net hetzelfde. Ginder heb je easy money companies, hier heb je easy money companies. Ginder heb je originele concepten, hier heb je een toevoeging van originele injecties in de populaire cultuur van het Westen. Het cultuur verschil omtrent gaming is het enige wat ons verschillend maakt, kwalitatief gezien wegen we beide toch ongeveer even veel.

Gast (85.144.184.xxx) op 29-07-2006 om 22:19
mooie column... ik blijf erbij, een goeie game maken is een kunst...
En ik blijf ook erbij dat een goeie game een goeie game is, onafhankelijk van smaak, of cultuur!!! daarom ben ik het met de poster boven mij oneens... en dan hoef je me niet een game aan te tonen die goed heeft verkocht in japan, en slecht in amerika, want verkoopcijfers zeggen niks over kwaliteit!!! (niet in japan, en niet in eu/usa)!!!
GTA verkoopt ook niet in Japan zoals het doet in eu/usa, desondanks kan je mij niet vertellen dat GTA geen goede game is!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden