Dragon Ball is toch echt alweer een serie die lange tijd geleden is afgelopen, maar telt gelukkig voldoende materiaal om tientallen videogames mee te maken. Zo zijn er naast de drie series, meer dan tien films verschenen. Eén van deze films, Dragon Ball Z: Movie 12: Fusion Reborn: Goku and Vegeta, was volgens Dimps en Bandai de perfecte basis voor een PSP game. Doet Dragon Ball Z: Shin Budokai het goed?
De keuze voor één film als leidraad zorgt dat de game veel minder personages heeft dan bijvoorbeeld Budokai Tenkaichi, maar levert ons toch nog achttien personages op, waarbij je hun transformaties nog mag optellen. De keuze voor Fusion Returns is wel geslaagd omdat je in deze film niet beperkt bent tot één grote tegenstander. Naast Janemba maken ook Broly, Kid Buu, Cell, Cooler en Frieza hun opwachting. Dan zijn de Z-Fighters toch beter vertegenwoordigd met Gohan, Teen Gohan, Goku, Gotenks, Trunks, Gogeta, Vegito, Piccolo, Pikkon, Vegeta, Krillin en zelfs Android 18. Al deze personages kunnen vanaf het begin al hun moves gebruiken, je hebt geen capsules meer nodig.
De besturing is vereenvoudigd. Je laadt je Ki op door de linkerschouderknop ingedrukt te houden, dit zorgt ervoor dat je even onbeschermd bent, maar je kunt wel sneller transformeren, en belangrijker, je superaanvallen zijn krachtiger. Met de rechterschouderknop gebruik je die Ki om je aanvallen even supersnel en superkrachtig te maken. Kruisje gebruik je om aanvallen te blokkeren en de cirkelknop om een gewone Ki-aanval uit te voeren. Vierkant en driehoek blijven dan over om gewone aanvallen uit te voeren. Daarna kun je aan de slag met allerlei combinaties van deze knoppen, zo moet je een pijltjestoets en de cirkelknop tegelijk indrukken om de prachtigste moves uit te voeren. Dit is redelijk gemakkelijk als je een goede timing hebt, en cruciaal om de moeilijkere gevechten te winnen. De besturing is eigenlijk zeer goed voor deze game, geen problemen met de analoge pad of de schouderknoppen in deze game.

Het vechtsysteem lijkt misschien eenvoudig op het eerste gezicht, maar je zult stevig moeten oefenen om het spel tot een goed einde te brengen. Je zult snel moeten zijn bij het aanvallen, gebruikmaken van de zwakte van je tegenstander en op de juiste momenten blokken zodat je niet gevangen raakt in de super van je tegenstander. Met button bashen kom je hier zeker niet ver, ook het uithoeren van je supers helpt niet in alle situaties, tegenstanders kunnen deze met gemak ontwijken indien je timing slecht is.
De game biedt je tevens een ruim aanbod aan gamemodes. De belangrijkste daarvan is de Dragon Road waarin je een aangepast verhaal van de film doorloopt. Deze mode is goed voor een zestigtal gevechten. De arcademode zal je ook even boeien, hierin krijg je tien tegenstanders waarvan zes willekeurig bepaald en vier specifiek voor elk personage. Dan heb je nog de simpele Time Attack, Training, Network Battle [Ad-Hoc Multiplayer] en Survival. Die Survival geeft je zeven verschillende parkoers. Als laatste is er ook nog het overbodige Shop waarin je met stempeltjes speelt en kaartjes maakt.
Visueel gezien is Shin Budokai een klein toppertje, vooral de superaanvallen zoals de Destructo Disk en de Instant Transmission Kamehameha zien er prachtig uit. De game is wat ruw aan de randjes, maar voor de rest is het een mooie uitbeelding van de film. Shin Budokai toont aan dat cell-shading ook op de PSP perfect mogelijk is. Enkel de achtergronden zijn een beetje eenvoudig, maar dat zagen we al in de andere delen en de serie zelf. Aan omgevingen als de Hyperbolic Time Chamber kun je nu eenmaal weinig toevoegen.

Ook de muziek en de stemmen zullen je bekend in de horen klinken als je al een Budokai game gespeeld hebt, of de serie gezien hebt. Spijtig genoeg krijg je deze stemmen niet te horen tijdens de dialogen waarin het verhaal wordt uitgelegd. Uitleggen is wel een groot woord, zonder de film gezien te hebben, zul je weinig begrijpen van het plot. Belangrijke details, zoals de originele vorm van Janemba, worden gewoon weggelaten.
Uiteindelijk is Dragon Ball Z: Shin Budokai een goede ervaring voor mensen die fan zijn van de Dragon Ball franchise. Dat betekent niet dat de game perfect is, het verhaal had veel beter gekund, de muziek smaakt niet iedereen en de voice-acting had meer mogen voorkomen. Daarnaast is het wel de eerste goede 3D Beat-'Em-Up voor de PSP, alleen lijkt de kans klein dat zij kunnen leven met het kleine verschil tussen de verschillende personages. Zo delen de Saiyans nu eenmaal dezelfde soort aanvallen.
|