Een Nintendo console zonder Mario platformgame bestaat niet. Het was dan ook geen verrassing dat op de E3 2006 Super Mario Galaxy werd voorgesteld voor de Wii. Het spel krijgt een kosmische aanpak en Miyamoto zal ongetwijfeld willen bewijzen dat de loodgieter nog niet over zijn hoogtepunt heen is, zoals velen dacht na Super Mario Sunshine.
Hoewel Mario een duidelijk nieuwe setting heeft met Super Mario Galaxy, blijven de oude elementen zoals Goomba's, Toad en paddenstoelen aanwezig. Ook het verhaal herkennen we direct, Peach is ontvoerd. Het opzet van de game is echter compleet anders, geen grote levels meer, maar kleine planeten met elk één à twee opdrachten. De meeste planeten zijn zeer klein en zijn zeker binnen tien minuten uit te spelen, gelukkig worden er zeer veel planeten beloofd, die sterk van elkaar zouden verschillen.

De opdrachtjes die je moet uitvoeren, variëren van het doden van vijand tot ervoor zorgen dat alle kokosnoten van een boom vallen. Nergens wordt je verteld wat de opdrachten zijn (behalve in de tutorial), maar het zou intuïtief moeten volgen uit het design van de planeet. Als je loopt op een planeet met enkel Goomba's, begrijp je wel al snel dat je deze moet doden. Daarna moet je gewoon in de ster springen die verschijnt, en je wordt naar een nieuwe planeet geschoten. De game zal niet zo open worden als Super Mario 64 of Super Mario Sunshine, je pad door de game zal redelijk lineair worden, maar in het verleden is al bewezen dat dat niet negatief moet zijn.
De besturing moet stevig gaan gebruikmaken van de mogelijkheden van de WiiMote en zijn nunchuck uitbreiding. De nunchuck dient voor het bewegen van Mario, terwijl je de WiiMote gebruikt voor interactie met de voorwerpen op je scherm. Daarnaast activeer je nog een speciale, Crash Bandicoot/Tazmanian Devil-achtige move door te schudden met de controller.

Mario heeft een heleboel nieuwe krachten (zoals een neerwaartse Head Stomp) en het bereik van zijn bewegingen (Hoe hoog kun je springen?) zullen van planeet tot planeet, afhankelijk van de zwaartekracht, verschillen. Zijn nieuwste bewegingen zullen allemaal gebruikmaken van de controller, maar hierover wou Nintendo nog niet veel kwijt. Ze zullen echter zeker onmisbaar worden in de gevechten tegen de vele bazen, bijvoorbeeld een gigantische spin of een robot.
Miyamoto weet duidelijk wat hij doet met Super Mario Galaxy, een toppertje maken dat enkele weken na de Wii komt. Als de game lang genoeg wordt, en niet gerushed als een Luigi's Mansion, is er geen reden waarom Super Mario Galaxy geen perfecte game zou worden voor Nintendo-fans. Het enige minpunt aan de game is het ontbreken van Bowser. We wachten dan ook met veel genoegen op nieuwe screenshots, movies en informatie.
|