Death Jr. is één van de eerste games die voor de PSP werden aangekondigd en was de eerste game die publiekelijk werd getoond. In het begin leek de game zelfs een absolute topper te worden, er werden zelfs een film, een strip en een animé gepland. Toen de game de launch miste en daarenboven nog eens MediEvil Resurrection, een game met een vergelijkbare stijl, de launch wel haalde, sloeg de sfeer volledig om. Er kwamen plots veel sceptici bij en de game verloor zijn aanhangers. Ondertussen is het spel verschenen, hadden de doemdenkers gelijk of is Death Jr. toch een topper geworden?
De besturing zit wel goed. Je gebruikt de analoge pad om Death te bewegen, met de D-Pad verander je van vuurwapen. Dan zijn er natuurlijk de basisfuncties zoals springen met het kruisje, de zeis gebruiken met het vierkantje of aanvallen ontwijken met het driehoekje. Schieten doe je snel door vast te locken op een vijand met de rechterschouderknop en dan op het cirkeltje te drukken. Dit is alleen moeilijk als er veel vijanden op je scherm zijn, dan vind je namelijk niet snel de juiste.

De camera centreer je snel achter Death Jr. met de linkerschouderknop,. De camera zal niet zelf bewegen, je zult dus altijd eerst Death Jr. in de goede richting moeten laten kijken en dan de camera centreren. Dit systeem werkt goed tijdens de platformgedeeltes wanneer je tijd genoeg hebt, tijdens de gevechten zul je echter niet altijd tijd genoeg hebben om de camera telkens achter Death te zetten waardoor je wel eens van buiten het scherm geraakt wordt.
Zoals al eerder vermeld heeft de game wel wat weg van de film 'The Nightmare Before Christmas' en de game MediEvil. Dat wordt weerspiegeld in de omgevingen en de rare personages die zo in een freakshow thuishoren samen met Jack Skellington en Sir Daniel Fortesque. Ook de vijanden passen perfect in de game, alleen is er niet veel variatie. Overal kom je dezelfde monsters tegen. Deze donkere setting zorgt er wel voor dat je in de duistere delen moeilijk de vijand kunt zien. Gelukkig biedt het spel een optie om de helderheid snel aan te passen. De game had zeker wat mooier kunnen zijn, hij geeft meer de indruk van een PS1 game dan van een PSP game. Het gebrek aan detail valt vooral op nadat je de tussenfilmpjes gezien hebt, die wel prachtig zijn.

De stemmen die je erin hoort passen perfect bij de personages. Spijtig genoeg zul je van de meeste personages de stem amper horen, een klein detail maar het had de game leuker kunnen maken. De muziek zorgt ook voor een enge ondertoon maar hij volgt het tempo van de game niet, dit valt vooral op als de muziek rustig blijft wanneer je omringd wordt door vijanden. De geluidseffecten zijn wel constant goed, en grappig.
Al bij al is Death Jr. niet de systeemverkopende topper waarop veel gamers hoopten. Echter is het spel wel een leuke game die wat meer afwerking had kunnen gebruiken. De game is dankzij de minieme laadtijden en de overzichtelijke levels perfect geschikt voor de handheld. Het spel is leuk, uitdagend maar je zult even tijd nodig hebben om verschillende punten onder controle te krijgen.
|