New Super Mario Bros. komt over iets meer dan twee maanden uit en dus is het hoogst tijd voor een preview. Hoe staat het er op dit moment voor met Mario's rentree in de platformwereld?
Misschien wel het bekendste game-icoon is een besnorde loodgieter in een blauwe overall. Een rode muts siert zijn nogal opgezette hoofd en terwijl hij door een groen land wandelt wordt hij 'super' als hij van de paddestoelen snoept. Je vraagt je af waar Shigeru Miyamoto in godsnaam mee bezig was op het moment dat hij Super Mario Bros. creëerde voor de Nintendo Entertainment System.
Bovengenoemde game werd een ongekende hit en er volgden meerdere games met Mario en Luigi in de hoofdrol. Hoogtepunten waren er met Super Mario Bros. 3 en Super Mario World, en op de Nintendo 64 ging de loodgieter rustig door in Super Mario 64. Er was echt één groot verschil: Mario ging naar 3D en het vervolg op de SNES games bleef uit. In 2001 kwam de Game Boy Advance uit, het officiële vervolg op het fenomeen genaamd Game Boy. De handheld wist grafisch de Super Nintendo Entertainment System, kortweg SNES, te evenaren en de vraag naar een 2D Mario platform game bleef stijgen. Nintendo beantwoordde, maar niet helemaal op de manier waarop de meeste gehoopt hadden. Na een hele reeks ports van oudere Mario games stond de Nintendo DS alweer voor de deur en was het Game Boy Advance avontuur zo goed als voorbij ... zonder een nieuwe 2D Mario platformgame.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen. De Nintendo DS wordt namelijk wel van een nieuwe 2D Mario voorzien, als is de uitdrukking 2D niet helemaal meer op zijn plaats. In New Super Mario Bros. zien we Mario en Luigi namelijk in 3D terug, net zoals alle andere karakters. Zowel vriend als vijand is in 3D geanimeerd, maar de wereld zelf blijft traditioneel 2D, waardoor Nintendo de oude sfeer met de nieuwe technieken combineert in een gloednieuw avontuur. Zoals gezegd is Mario dus 3D en dat brengt meteen een aantal nieuwe zaken met zich mee. Zo kan Nintendo's icoon nu zijn befaamde muursprong uitvoeren, geïntroduceerd in Super Mario 64, als ook bijv. de stamp aanval en de drie dubbele sprong.
New Super Mario Bros. gaat terug naar zijn roots en dat houdt (vanaf Super Mario Bros. 3) dus ook in dat de werelden zijn opgedeeld in kleine levels die verspreid liggen over een kaart. Ditmaal is de kaart nog interactiever (het lijkt haast wel een Mario Party speelbord) al zal het voor de 'oudere' gamers onder ons een waar genot zijn om terug te gaan naar die vervlogen tijd ver in het verleden waarin we nog echt door 'Grasland, Woestijnland, Waterland en IJsland liepen.
|