Van First Person Shooters kunnen we gewoon geen genoeg krijgen. Het genre kent vele grote namen en is zeer populair bij gamers. Om je te onderscheiden van de rest moet je wel met iets heel speciaals komen en Prey lijkt alles in zich te hebben om dat te gaan doen. Is het gewaagd als ik nu al durf te stellen dat we hier met de shooter sensatie van 2006 te maken hebben?
Volgens de developers zorgt het gebruik van de save-load functie voor een onnodige spelonderbreking en ze hebben dan ook voor een heel andere aanpak gekozen. In plaats van te sterven komt je lichaam in een geest wereld, tussen het leven en de dood. Om je gezondheid weer terug te krijgen dien je geesten af te schieten met je pijl en boog. Naarmate je meer succes hebt zal je weer terugkeren met meer een betere gezondheid. Deze originele functie zou ervoor moeten zorgen dat de gamer tot het eind toe geboeid blijft, zonder echte onderbrekingen.
Gewapend op pad met je Spirit Bow in de Spirit walk
Zoals al eerder vermeld maakt Prey gebruik van de Doom 3 engine, die voor enorm indrukwekkende graphics kan zorgen. De Wall Walk, portals en spirit walk zijn stuk voor stuk technologische hoogstandjes, om over het levende schip nog te zwijgen. Prey zal een stuk lichter zijn dan bijvoorbeeld Doom 3 en de lichteffecten komen erg mooi tot uiting, zowel op de PC als op de Xbox 360.
Al mag de game nog zo vooruitstrevend zijn, zonder een goed stel wapens kom je er niet. De wapens passen helemaal in de organische omgeving en zul je niet op een hedendaagse werkdag tegenkomen. Toch zijn er wel duidelijke overeenkomsten met de wapens uit andere shooters. Zo zijn er crawlers, kleine spinachtige monsters, die granaten voor moeten stellen en een crawlerlauncher ken je natuurlijk als een rocketlauncher. Daarnaast hebben ze allemaal ook nog een alternatieve firemode, zodat je aan vuurkracht geen tekort komt.
In Prey heb je een aantal brute wapens tot je beschikking
Hoewel Prey zich in eerste instantie vooral richt op de singleplayer ervaring, zal er ook een multiplayer in zitten. Goed nieuws is dat bijna alle ingrediënten van de singleplayer hier ook aanwezig zullen zijn. Bereid je dus voor op allerlei soorten van zwaartekracht manipulatie en portalen, maar dan online. De limiet ligt echter bij maximaal acht spelers, maar gezien de chaotische en snelle gameplay lijkt dat geen groot probleem. Je krijgt het al druk genoeg om niet het overzicht kwijt te raken!
Zoals ik al in de inleiding aangaf heb ik erg hoge verwachtingen van deze titel. De makers voeren stuk voor stuk heel interessante vernieuwingen door in het genre en onderscheiden zich daarmee van de rest. Zowel op de PC als op de Xbox 360 zal het er super uit zien en er lijkt niets Prey te kunnen tegenhouden om een echte topper te worden. In mei 2006 komt de game uit en zullen we zien of de hoge verwachtingen waar gemaakt zijn. Ik kan bijna niet wachten!
|