Van First Person Shooters kunnen we gewoon geen genoeg krijgen. Het genre kent vele grote namen en is zeer populair bij gamers. Om je te onderscheiden van de rest moet je wel met iets heel speciaals komen en Prey lijkt alles in zich te hebben om dat te gaan doen. Is het gewaagd als ik nu al durf te stellen dat we hier met de shooter sensatie van 2006 te maken hebben?
En vechten zal hij. Het ruimteschip wordt voorgesteld als één groot levend organisme, met vlezige wanden en slijmerige gangen. Het heeft haar eigen afweersysteem, eieren worden uit sappige openingen gespuugd, die zich dan ontpoppen tot monsters die jou een halt toe moeten roepen. Naarmate jij meer rotzooi schopt, zal je meer te verduren krijgen. Op het eerste gezicht lijken de levels op gangetje in, gangetje uit, maar niets is minder waar. Het ruimteschip heeft namelijk een aantal hele interessante gameplay elementen voor je in petto.
Zou die Tommy hier niet duizelig van worden?
In het ruimteschip wordt de zwaartekracht namelijk op iedere mogelijke wijze gemanipuleerd, wat voor lekker chaotische taferelen kan zorgen. Door middel van speciale paden kun je tegen de wanden en plafonds lopen, het zogenaamde 'Wall Walking'. Zo kan het voorkomen dat de aliens nietsvermoedend door een gang lopen, terwijl jij ze hangend aan het plafond onder vuur neemt.
Dit is echter nog niet alles, in sommige kamers kun je door een schakelaar om te zetten zelfs de zwaartekracht totaal omdraaien. Schiet jij dus in een vuurgevecht op de schakel, dan valt alles en iedereen op het plafond, wat dan weer de grond is geworden. Als dit geen bizarre gameplay oplevert, weet ik het ook niet meer.
Een ander speciaal element in Prey is het gebruik van portalen. Deze openingen tussen verschillende werelden zijn uniek en de voornaamste reden waarom het idee van Prey in de jaren '90 niet kon worden uitgewerkt. Portalen kunnen zomaar opdoemen en met een beetje pech kruipen er ook nog monsters uit. Als je door de opening stapt, kom je in een totaal andere map terecht, iets wat nog niet mogelijk was met de technologie van vroeger. De portalen bieden veel mogelijkheden, zo kun je er soms munitie vinden, terwijl het een andere keer in een puzzel is geïntegreerd.
De monsters komen je door portalen achterna
Naarmate de game vordert krijgt Tommy meer aandacht voor zijn indiaanse roots. Langzamerhand begint hij de waarden van zijn cultuur te waarderen. Wanneer hij meer leert over mystieke kant van zijn afkomst krijgt hij enkele speciale mogelijkheden. Zo kan zijn geest in de 'spirit walk' zijn sterfelijke lichaam verlaten, om zo op plaatsen te komen die normaal onbereikbaar zouden zijn. Met de spirit bow kun je de vijanden tot dichtbij benaderen en heel wat schade aanrichten. Deze mode is echt verwerkt in het hele spel en een belangrijke toevoeging aan de standaard shooter gameplay.
|