Eerder deze week leerden we dat Electronic Arts de aankomende Marvel game Black Panther had geannuleerd en dat de ontwikkelaar zijn deuren moest sluiten. Er is inmiddels meer duidelijk over de reden hierachter en wat we hadden kunnen verwachten.
Journalist Jason Schreier heeft laten weten dat de ontwikkeling niet ver genoeg gevorderd was en om deze reden zou besloten zijn om er een streep door te zetten. Volgens de bronnen die Schreier sprak zouden leidinggevenden binnen Electronic Arts gefrustreerd zijn dat Black Panther zich nog altijd in de pre-productiefase begaf. Weliswaar zou de game de laatste tijd wat aan populariteit hebben gewonnen, maar dit zou volgens de top bij de uitgever niet genoeg zijn.
De reden dat de ontwikkeling traag verliep zou tweeledig zijn. De eerste oorzaak was dat ontwikkelaar Cliffhanger Games pas in 2021 was opgericht en nog altijd bezig was met opschaling en uitbreiding. Een tweede reden was dat het team erg ambitieus was, waarbij ze een systeem wilden implementeren dat deed denken aan het Nemesis systeem van ontwikkelaar Monolith. Het ontwikkelen van procedurele verhalende games en dit vervolgens presenteren aan leidinggevenden kostte veel tijd. Teveel tijd, zo blijkt nu.
Het doel was om uiteindelijk meerdere helden uit het universum speelbaar te maken, waaronder T'Challa, Killonger en Shuri. Ieders doel was om de mantel van Black Panther over te nemen, en dat Marvel's gedaanteveranderende aliens, de Skrulls, bondgenoten van de helden zouden zijn geweest. Daar waar dit voor sommigen het geval was zouden er ook andere Skrulls zijn die zich het gedrag van de speler zouden herinneren en overeenkomstig zouden reageren. Op dit vlak zouden overeenkomsten met het Nemesis-systeem om de hoek komen kijken.
Ondanks het annuleren blijft de relatie tussen Electronic Arts en Marvel sterk en zal Electronic Arts nog altijd drie Marvel games ontwikkelen. Eén van deze games is Iron Man.
|