Studio achter consoleversies van Minecraft komt met sandbox game Reforj
Door Rene Groen op 17-09-2024 om 19:56
De Schotse studio 4J Studios is voornamelijk bekend van de consoleversies van Minecraft, toch willen ze dit doorbreken door een samenwerking aan te gaan met de YouTuber Stampy (Joseph Mark Garret) voor Reforj.
Reforj is een multiplayer survival sandbox game binnen een open wereld die naar de PC en huidige generatie consoles moet komen. Volgens 4J Studios oprichter Chris van der Kuyl is het de bedoeling dat ze de ontwikkeling doorlopen in samenwerking met de community. Momenteel is er al een eerste groep YouTubers in de studio om ze hierin te helpen en het doel is om snel met een Pre-Alpha versie te komen.
Hoewel 4J Studios ongeveer vijftig medewerkers heeft werken ze momenteel niet allemaal aan Reforj. De eerste stappen werden vijf jaar geleden gezet, toen de studio hun werk startte aan de Elements Engine.
quote:“De voor de hand liggende vraag is dat Unity en Unreal de markt hebben overgenomen, dus waarom doen we dit? Nou, we houden van creatieve sandbox-gaming. En we realiseerden ons dat niemand echt had nagedacht over functies die je door de volgende generatie versneld zou willen zien en die sandbox-gaming ten goede zouden komen. Natuurlijk willen we mooie graphics en glanzend water. Maar er waren mogelijkheden om GPU-versnelling te gebruiken voor iets anders.
Over het algemeen beginnen deze blokbouwspellen, of voxel-gebaseerde spellen, al vrij snel prestatiebeperkend te worden. Dus vroegen we onszelf af of we een engine konden bouwen die je in dit soort spellen een aanhoudende snelheid van 60 frames per seconde gaf. Het klinkt misschien geeky om te zeggen, maar voor een speler zou het zijn ervaring transformeren.
Het gaat er niet alleen om dat we naar raytracing kijken. Het gaat erom dat... de saves van de wereld echt efficiënt zijn. Het is een grote sandboxwereld, maar het slaat de wereld niet op, het slaat alleen de wijzigingen op die je in de wereld hebt aangebracht, dus het betekent dat de saves van de wereld echt klein zijn en echt efficiënt kunnen worden geladen.
We hebben gateways in de wereld waar je naar andere werelden kunt reizen en nieuwe kunt creëren, en het verbindt allemaal naadloos. Het zou niet mogelijk zijn als je gegevens van een harde schijf laadt. Deze engine voegt niet alleen toeters en bellen toe aan de game, het gaat om de kernfunctie en het mechanisme van het ontwerp dat mogelijk is gemaakt door Xbox Series S als basis te hebben."