De harde, zinloos gewelddadige actiegames van weleer zijn eindelijk terug. Voor de spelers die het laffe gangstergeweld van Carl Johnson (GTA: San Andreas) en consorten beu zijn is er Metal Slug, een eerlijk agressief schietspel, dat niet pretendeert meer te zijn dan dat. Alles mag kapot en iedereen moet dood.
De echte moeilijkheid zit hem dan ook ergens anders in. Er lopen door de levels verscheidene bebaarde en lang behaarde mannetjes met ontbloot bovenlijf en dit zijn gevangenen. Deze gevangenen moet je redden uit de handen van de vijand, dat doe je door hun bewakers dood te schieten en de mannetjes uit het level te loodsen. Het probleem is dat als je ook maar één keer geraakt wordt, alle gevangenen die je tot op dat moment in dat level hebt gered, verloren zullen gaan. Je moet er dus voor zorgen om de levels te doorkruisen zonder geraakt te worden. Een hels karwei als je weet dat er 1004 gevangenen te redden zijn.

Gameplay
Net als de graphics en het geluid wijkt ook de gameplay bijna niet af van Metal Slug 3. Het punt is hopelijk wel gemaakt dat er veel chaos is op je scherm en dat je veel moet schieten en ontwijken. Terwijl je dat doet, loop je door zes levels heen. Die levels hebben een eigen thema, de één speelt zich af op een schip vol piraten, de ander op een kerkhof vol zombies. Als je in het laatstgenoemde level wordt geraakt door een zombie, val je dood neer, om daarna weer gekweld op te staan om als een ondode zombie rond te lopen. Je kunt op dezelfde manier ook in een mummie veranderen. Ergens op één punt in het spel ligt ook een Apenserum. Als je dat oppakt verander je in een aapje en kun je aan een stang boven in het scherm hangen om vanaf daar de vijand te bestoken. Alle gedaantewisselingen worden ongedaan gemaakt als je weer geraakt wordt.
Behalve zelf te transformeren kun je ook in een Slug stappen, dat is een voertuig dat je beschermt en meer vuurkracht geeft. Het grappige van die Slugs is dat ze net zo reageren als de gewone personages. Ze kunnen bukken voor raketten en springen over mijnen. Het ziet er echt zeer lachwekkend uit om een tank te zien bukken!
De eindbazen geven pas echt een chaotische belevenis. Ze zijn meestal zeer groot, beeldvullend en schieten allerlei soorten projectielen op je af. Sommige van die projectielen zijn zelf ook praktisch beeldvullend. Het is inderdaad heel erg moeilijk om de gevangenen te behouden tijdens deze eindbaasgevechten. Gelukkig heeft Metal Slug ook een zeer vermakelijke multiplayer modus, waarin je samenwerkt. Je kunt dan, behalve simpelweg meer vijanden vernietigen, ook een soort taakverdeling maken. De één bevrijdt alle gevangenen, houdt zich wat op de achtergrond qua vechten en richt zich meer op ondersteunend geschut. Terwijl handhaaft de ander zich op het front en neemt zo snel mogelijk alle bedreiging uit de weg, desnoods door de dolk uit de schede te halen. Deze tactiek kan natuurlijk alleen maar werken omdat de makers hebben besloten dat je oneindig veel levens hebt, degene op de frontlinie kan zo roekeloos vechten als hij maar wil.
Oordeel
Metal Slug biedt zeer veel speelplezier en is een heel erg leuk spel. Het heeft alleen een zeer korte levensduur en daarom is het misschien verstandiger te wachten op de release van de bundel van Metal Slug 4 en Metal Slug 5, deze verschijnt op 10 maart voor PlayStation 2 en Xbox.
De graphics zijn oldschool, maar, is dat niet meer een excuus van een oudere gamer die eigenlijk bedoelt dat het spel lelijk is? Ik denk het wel, en hoewel het spel voor de oudere gamers, die van deze vormgeving houden, een groot feest is, denk ik dat jongere gamers teleurgesteld zullen zijn door deze graphics. De jeugd wil polygonen zien, zoals ze al te kennen gaven door hun reactie op de vele tweedimensionaal vormgegeven spellen die voor de DS uitkwamen.
|