Op 22 maart verschijnt de open-wereld actie-RPG Rise of the Ronin van ontwikkelaar Team Ninja, exclusief voor de PlayStation 5. Diverse websites kregen alvast een voorproefje en we hebben de belangrijkste informatie voor jullie op een rij gezet.
- Als speler nemen we de rol op ons van een naamloze Ronin, een samoerai zonder meester die opereert onder de naam "Vailed Edge". De Ronin symboliseert vrijheid en de beslissingen die je in het verhaal neemt bepalen je persoonlijkheid.
- In tegenstelling tot eerdere games van de studio, waaronder Nioh en Wo Long, zijn er in Rise of the Ronin geen fantasie-elementen. De ontwikkelaar benadrukt dat het hier gaat om een gefundeerd historisch drama.
- Historische authenticiteit is voor de studio erg belangrijk, ze willen ons namelijk onderdompelen in de geschiedenis en de setting van de Bakumatsu-periode. Gedurende het verhaal ontmoet je personen die in deze tijd hebben geleefd, waaronder Sakamoto Ryoma en Yoshida Shoin. Dit betekent overigens niet dat ze geen vrijheid hebben genomen, hoewel het verhaal echte gebeurtenissen omvat is er wel een fictief element door de keuzes van de speler, iets wat nieuw is bij de actiegames van Team Ninja.
- Tijdens gesprekken krijg je meerdere antwoordmogelijkheden en ook tijdens het verhaal kun je verschillende beslissingen nemen, denk aan de keuze om iemand te doden of juist te sparen. De verscheidenheid aan beslissingsopties beïnvloeden het plot, maar het hoofdverhaal bevat niet noodzakelijkerwijs veel vertakkingen. In plaats daarvan zijn het de zijmissies die verband houden met het hoofdverhaal, en de belangrijke personages, die tot verschillende eindes leiden.
- Er zijn zogeheten 'bonding missies'. Alhier moet de speler bepaalde personages helpen om de relatie met hen te verbeteren en dit heeft weer invloed op het verhaal van het verhaal. Naast personen kun je ook banden opbouwen met plaatsen en landen.
- Rise of the Ronin is geen lineaire game, in plaats daarvan is er een open wereld waar je de steden Yokohama, Kyoto en Edo kunt vinden.
- Je kunt gebruik maken van paarden, een grijphaak en een vogelvormig zweefvliegtuig om je te verplaatsen. Deze laatste heet de 'Abikiru' en is ontwikkeld door een uitvinder aan het einde van de Edo-periode. De blauwdruk is door de ontwikkelaar gebruikt om in het spel op te nemen.
- Melee-gevechten hebben elementen uit games als Nioh. Er zijn verschillende soorten wapens en het pareren van aanvallen is een belangrijke vaardigheid. Je kunt onder andere vertrouwen op Naginata-zwaarden, pistolen en lange geweren.
- De over de top-actie die je kent uit andere Team Ninja games moet ook hier aanwezig zijn.
- Qua uitrusting kun je flink variëren. Door het tijdperk van het spel is er een mix van de oosterse en westerse cultuur, zo kun je een Japans zwaard in de ene hand dragen en een kort geweer in de andere, of Japanse kleding combineren met leren schoenen.
- Gevechten leggen de nadruk op het bestuderen en leren van vijandelijke patronen, wat net zo uitdagend moet zijn als in eerdere games van de studio. Hiernaast zijn er ook secties die draaien om stealth.
- Als je dood gaat is de straf vergelijkbaar met Souls-spellen, waarbij "Karma" wordt gebruikt om verloren ervaringspunten te herstellen. Team Ninja heeft niet voor niets gekozen voor dit woord, omdat het woord volgens de ontwikkelaars het lot symboliseert dat mensen van het ene leven naar het andere met zich meedragen. Naast Karma is er nog een ander, meer traditioneel type ervaringspunten die spelers na de dood behouden. Details hierover volgen op een later moment.
|