Toen The Legend of Zelda: The Wind Waker werd gepresenteerd moesten veel gamers wennen aan de artistieke richting van het ontwikkelteam. Toch blijkt nu dat wij niet de enigen waren, ook Shigeru Miyamoto wist in eerste instantie niet wat hij zag.
In vertalingen van oude interviews is te lezen dat Nintendo de graphics van Ocarina of Time en Majora's Mask wilde verbeteren om deze toe te passen in The Wind Waker. Er was zelfs al een prototype gecreëerd, tot een designer van het ontwikkelteam een schets liet zien van Toon Link. Het team werd verliefd op deze uitstraling en gebruikt als artistieke richting voor The Legend of Zelda: The Wind Waker.
Volgens een interview met The Wind Waker director Eiji Aonuma was er echter één kink in de kabel, hij geloofde namelijk niet dat Miyamoto blij zou zijn met het nieuwe design en dus werd besloten om zo lang mogelijk te wachten om het aan hem te presenteren. Zijn intuïtie bleek juist, volgens hem 'dook Miyamoto letterlijk ineen' toen hij The Wind Waker voor het eerst onder ogen kreeg. Tot het einde van de ontwikkeling aan toe zou hij erg veel moeite hebben gehad om de meer realistische Link los te laten. Sterker nog, toen hij op enig moment een presentatie moest geven waar hij niet achter stond zou het ontwikkelteam hebben verteld dat het nog niet te laat was om de gehele artistieke richting om te gooien. Uiteindelijk kwam het niet zover en werd The Wind Waker in 2002 uitgebracht op de Nintendo GameCube, later opgevolgd door een HD-versie op de Nintendo Wii U.
|