Als we het hebben over een interactief verhaal dan gaan de gedachten al snel naar de games van ontwikkelaar Telltale Games en titels als Life is Strange. Ook Lake vertelt een interactief verhaal alleen dan zonder de dramatiek van zijn genregenoten. Vraag is dan wel of er genoeg over blijft om je voor te interesseren.
De naam Lake verwijst naar het meer dat aan het pittoreske dorpje Providence Oaks ligt. Tweeëntwintig jaar eerder vertrok Meredith Weiss om een carrière in de IT na te streven en ze is nu teruggekeerd om haar vader een helpende hand te bieden. De beste man werkt al jaren als postbezorger en vanwege een welverdiende vakantie heeft hij zijn dochter gevraagd om de werkzaamheden twee weken op haar te nemen. Tijdens haar diensten ontmoet ze mensen uit het verleden, leren we meer over hun onderlinge relaties en zal ze uiteindelijk moeten bepalen hoe ze de toekomst in wil vullen.
Iedere dag in Lake begint identiek. Meredith heeft een bus tot haar beschikking en zal de adressen langs moeten rijden alwaar ze brieven en pakketjes af moet leveren. Op sommige adressen is het niet veel meer dan de post afleveren, op andere momenten maak je een gesprekje met de ontvanger en bepaal je zelf de respons die veelal pinnig of vriendelijk is. Het is zelfs mogelijk dat iemand je hulp vraagt, denk aan het kattenvrouwtje die wil dat je haar huisdier naar de dierenarts brengt of de eigenaresse van de videotheek die vraagt of je haar video’s kan verspreiden. Een videotheek, zo hoor ik je denken? Inderdaad, de game speelt zich af in 1986 en er zijn diverse referenties aan deze tijdsperiode, waaronder de film “Back to the Present”. Omdat er geen tijdsrestrictie is waarin je de post bezorgd dient te hebben kun je rustig de tijd nemen om gesprekken te voeren en de omgeving te verkennen, mocht je hier interesse in hebben.
Na enkele dagen werd duidelijk dat ik misschien niet ‘s werelds beste bezorger ben. Waarom de bus netjes in een parkeervak zetten als er genoeg ruimte is op straat of op de stoep? Waarom rechts rijden als er links toch geen verkeer aan komt? En waarom voorzichtig doen als je bus toch geen beschadigingen op kan lopen? Ook het aanrijden van mensen of het meer inrijden is niet mogelijk, mocht je GTA-achtige taferelen wensen. Het sluit allemaal aan bij de relaxte sfeer en het beperkte budget van de ontwikkelaar. Dit laatste is ook duidelijk merkbaar in de kleinere elementen als flikkerende schaduwen, het scherm dat even op zwart gaat als je in of uit de wagen stapt, conversaties waarbij de zinnen niet altijd op elkaar aansluiten, een beperkt aantal liedjes op de radio en kleine grafische oneffenheden.
Natuurlijk kun je klagen over deze puntjes, toch zou dat niet terecht zijn. Terwijl ik langs het meer reed om bij een houthakker een brief te bezorgen genoot ik van de country op de radio en de felle kleuren die een zomers gevoel opriepen. De sfeer is heel relaxt en de ontwikkelaar heeft dit ook tot uiting willen brengen in de te verdienen Achievements. Je hoeft de post niet binnen een bepaalde tijd te bezorgen, in plaats daarvan zijn ze allemaal gerelateerd aan het verhaal en de keuzes die je maakt. Als je enige vorm van actie in een game wil zit je bij Lake verkeerd, ben je daarentegen iemand die het ook weleens fijn vindt om achterover te leunen en rustig het verhaal te ondergaan dan is het zeven uur prima vermaak.
Beoordeling
70
Post bezorgen doet misschien denken aan Death Stranding, toch is het in Lake een stuk relaxter. Je praat eens met de mensen, leert meer over hun achtergronden en geniet van de omgeving. Hoewel het beperkte budget van de ontwikkelaar op momenten duidelijk is neemt dit niets weg van de aanwezige charme.