Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Januari 2021 
(3) 
(9) 
(1) 
(0) 
(2) 
17 Januari 2021 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
16 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(13) 
14 Januari 2021 
(0) 
(1) 
(0) 
(11) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(2) 
(6) 
13 Januari 2021 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
12 Januari 2021 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
11 Januari 2021 
(9) 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
10 Januari 2021 
(0) 
(1) 
09 Januari 2021 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
08 Januari 2021 
(2) 
(0) 
07 Januari 2021 
(1) 
(14) 
(4) 
(0) 
06 Januari 2021 
(1) 
(3) 
(0) 
(5) 
05 Januari 2021 
(6) 
(0) 
(0) 
(8) 
(3) 
(3) 
04 Januari 2021 
(1) 
(0) 
03 Januari 2021 
(0) 
(5) 
01 Januari 2021 
(8) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
31 December 2020 
(6) 
(1) 
30 December 2020 
(1) 
28 December 2020 
(1) 
(0) 
25 December 2020 
(1) 
24 December 2020 
(0) 
(0) 
(8) 
(15) 
(0) 
(1) 
23 December 2020 
(12) 
(0) 
22 December 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 December 2020 
(0) 
(3) 
19 December 2020 
(2) 
(2) 
(0) 
(1) 
18 December 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(12) 
17 December 2020 
(3) 
(0) 
(7) 
(3) 
(0) 
16 December 2020 
(0) 
(0) 
15 December 2020 
(5) 
(4) 
(0) 
14 December 2020 
(0) 
(10) 
(0) 
(9) 
(0) 
12 December 2020 
(15) 
(0) 
(7) 
(0) 
11 December 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition
Gamed Gamekalender Januari 2021
Puyo Puyo Tetris 2
Haven
Review:

Demon's Souls


Door Rene Groen op 03-12-2020 om 05:05
Bron: Gamed

Demon’s Souls is een geweldige ervaring die niet voor iedereen is weggelegd. Dit had Joni tien jaar geleden al door toen hij de PlayStation 3 versie een welverdiende 90 gaf en deze conclusie kunnen we ook toeschrijven aan de PlayStation 5 uitgave. Daarmee loop ik misschien wat vooruit op de conclusie, toch heb ik iets meer tekst nodig om uit te leggen waarom de game ditmaal géén 90 krijgt toebedeeld.

Demon’s Souls werd in 2009 uitgebracht in Japan en was de game die niet alleen ontwikkelaar FromSoftware (steviger) op de kaart zette, het was ook nog eens de game die de bakermat vormde voor een geheel nieuw genre. Hoewel latere games als Dark Souls, Bloodborne en Sekiro: Shadows Die Twice dit concept verder liet evolueren heeft ontwikkelaar Bluepoint Games het origineel van een remake voorzien. Dat de studio uitermate geschikt is om oudere games in een nieuw jasje te steken bewezen ze al met Shadow of the Colossus en ze doen dit nu nog eens dunnetjes over. Niet door de fundamenten waar het origineel op rustte af te breken, ze hebben de oude omlijsting juist gerestaureerd zodat deze als nieuw aanvoelt, zonder diens afkomst te verloochenen.


Als we kijken naar het verhaal dan is deze kort samen te vatten, terwijl er tegelijkertijd een diepere onderlaag is die de speler zelf kan ontdekken. Er is een dikke mist op het land Boletaria neergedaald nadat er een demonische kracht is ontwaakt. De vijf verschillende gebieden, aan elkaar gelinkt middels een hub onder de naam Nexus, zitten vol gevaar en de speler mag ze in een willekeurige volgorde gaan verkennen. Mocht je nu een speler zijn die de moeilijkheidsgraad van een game als Assassin’s Creed prima behapbaar vindt dan kom je hier bedrogen uit. Bij iedere stap die je zet kan gevaar opduiken en progressie boeken voelt echt als een prestatie. Je moet dan ook goed nadenken over de build waar je mee op stap gaat en enige voorkennis is zelfs aan te raden. Een andere tip is dat je volledig gefocust moet zijn. Daar waar er veel games zijn die je met een half oog kunt spelen terwijl je een favoriete podcast beluistert is dit er niet één van. Het "You Died" scherm zul je meer dan je lief is voor ogen krijgen en je hoeft niet te verwachten dat er op iedere hoek een checkpoint voor je klaar staat.

Je doel is om ieder van de gebieden, de zogeheten Archstones, te doorkruisen en de bijbehorende bazen te verslaan. Ieder gebied kent een ander thema en los van een inleidende tutorial mag je zelf uit gaan zoeken hoe de spelmechanieken werken. Ditzelfde gaat op voor het verhaal. Afgezien van de hierboven beschreven opzet kun je de diepere achtergrond leren kennen door gesprekken aan te gaan met NPC’s of de beschrijvingen van items te bestuderen. Op dit vlak heeft Bluepoint geen veranderingen doorgevoerd en hetzelfde valt te noteren voor de gameplay. Afgezien van het vernieuwde omnidirectional rolling, hetgeen betekent dat je in acht richtingen kunt rollen, is het een kopie van het origineel. Een kritiek is dit allerminst, in het origineel was de gameplay al dermate strak qua timing dat je meer fout dan goed zou doen door hieraan te tornen. Iets kritischer ben ik op de plaatsing van items en vijanden die eveneens een exacte overzetting zijn. Niet iedere baas was in het origineel even interessant, vormde een even grote uitdaging of was even intelligent en dit is nu net zo’n punt waarop je een gevoel van herhaling kunt doorbreken.


Dit betekent overigens niet dat er helemaal geen Quality of Life-toevoegingen zijn gedaan. Eén van de meest welkome is de mogelijkheid om items direct naar je opslag te kunnen verplaatsen zonder eerst terug te moeten keren naar de Nexus. Het managen van je inventory is eveneens minder omslachtig geworden, zo kun je onder andere de status van je wapen direct in je HUD bekijken. Hier staat dan weer tegenover dat het World Tendency-systeem, waarbij de game zich qua moeilijkheidsgraad vormt naar je acties, terugkeert. Wat mij betreft hadden ze dit er gerust uit mogen halen, iets wat natuurlijk een persoonlijke voorkeur is en ik dan ook niet mee laat wegen in de beoordeling. Net zoals ik de stemacteurs niet altijd even overtuigend vind. Anders is dit voor het upgradesysteem van wapens waar je nog altijd een boekwerk voor nodig hebt om dit te doorgronden. Hadden ze dit niet nét iets toegankelijker kunnen maken zonder de uitdaging van de gameplay teniet te doen?

Over andere aanpassingen ben ik een stuk enthousiaster. De sprong van de PlayStation 3 naar de PlayStation 5 is immens en dit zien we uiteraard terug in de graphics. De omgevingen bevatten veel detail en de lichteffecten werken sfeerverhogend. Er zijn weliswaar enkele karakters voor wie de overstap minder geslaagd zijn en wat ze een wat raar uiterlijk geeft, toch is dit makkelijk weg te strepen tegenover het grotere geheel. Hoe je de game wil ervaren is aan de speler zelf. Er is een keuze tussen de cinematic mode (4K op 30fps) of een performance mode (1440p op 60fps). Waarom iemand in deze game graphics boven framerate zou prefereren is mij een raadsel, mede omdat de game er in 1440p nog altijd schitterend uit ziet. Eveneens aangepakt is de soundtrack die door een compleet orkest is ingespeeld en op de juiste momenten voor een bombastische achtergrond zorgt. De 3D audio draagt er eveneens aan bij dat de beleving een extra standje is bijgezet als je de pijlen en spreuken van vijanden langs je hoort vliegen.


De kracht van de PlayStation 5 zorgt er ook voor dat laadtijden vrijwel niet meer aanwezig zijn. Snel tussen gebieden wisselen? Na een seconde of drie kun je weer verder. Gestorven? Binnen enkele seconden ga je weer op pad. Het maakt het sterven natuurlijk niet minder vervelend, het gevoel van frustratie is daarentegen minder groot. Ook de DualSense controller helpt onbedoeld een handje mee om het spel net iets vergeeflijker te maken. Door de haptische feedback kun je aanvallen van vijanden aanvoelen. Een vuurbal die van buiten het scherm af naar je toe komt is door de trilling waarneembaar en zodoende kun je erop anticiperen. Het zijn kleine hulpmiddelen en als dit niet genoeg is reikt de studio er je gelukkig nog enkele aan om je te helpen. Hoewel, enkele? Eigenlijk zijn het er meer dan honderdtachtig, verwijzend naar de video’s die een helpende hand aanreiken in hoe je een baas moet verslaan of waar een nuttig wapen ligt. Wat mij betreft een toevoeging die haaks staat op het concept waarbij je alles zelf uit moet zien te vogelen, toch zijn ze natuurlijk optioneel en hoef je ze niet te gebruiken.

Demon’s Souls is nog altijd een unieke game. Een grondlegger van een genre met gameplay die lang niet voor iedereen is weggelegd. Wederom heb ik van ieder moment genoten, hoewel de scheidingslijn tussen genieten en frustratie natuurlijk erg dun is. Toch ben ik ook kritisch. Ontwikkelaar Bluepoint Games heeft het spel van een nieuwe laag verf voorzien en hier enkele verbeteringen op geplakt, toch is de fundering nog altijd een elf jaar oude game. Dit betekent dat items en vijanden op dezelfde plek te vinden zijn en hun intelligentie op momenten te wensen overlaat. Voor mij persoonlijk maakt Demon’s Souls als remake daardoor net dat tikje minder indruk als deze bij het origineel deed en om die reden scoort het een half puntje lager. Laat je hier echter niet door weerhouden om het spel een kans te geven, zeker als je nog nooit een Souls-game hebt aangeraakt. Niet alleen is het nog altijd een geweldige game, het laat ook nog eens zien waartoe de PlayStation 5 in staat is.
Beoordeling
85
Elf jaar nadat Demon's Souls de basis legde voor het Souls-genre kunnen we het origineel nu wederom beleven in de PlayStation 5 versie. Met een overzetting van de gameplay in combinatie met snellere laadtijden en betere graphics voelt de game vertrouwd aan terwijl het qua techniek naar het heden is gebracht. Hoewel de ontwikkelaar net een stapje extra had mogen zetten blijft het een game die je minstens één keer ervaren moet hebben ... als je durft!


17:56  Days Gone schrijver en director verlaten studio
05:05  Cyberpunk 2077 belicht fotomodus in trailer
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (82.176.12.xxx) op 03-12-2020 om 06:24
Ik vind dit de beste launchgame deze generatie

Gast (84.105.167.xxx) op 03-12-2020 om 13:59
het is een remake..

Gast (213.49.16.xxx) op 03-12-2020 om 15:21
@gast 84: daarvoor kan het nog de beste launchgame zijn ;)

vraagje: hoe vlot verloopt het "oproepen" of "binnenvallen" van andere spelers? In het origineel kon dit soms tot een minuut duren, waardoor de host al ergens geheel in een ander gebied was, waardoor het dan vastliep

Gast (77.173.65.xxx) op 04-12-2020 om 16:22
Beste launchgame van de nieuwe genwratie zonder enige twijfel. Een dijk van een game, met geweldige graphics en uiteraard de gameplay. Heb de game uitgespeeld en ik hoop alleen dat er nog meer games komen. Zo goed

Gast (51.89.95.xxx) op 07-12-2020 om 13:18
85 voor een remake waar praktisch niets aan veranderd is. Leuk hoor die penetrator armor...

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Demon's Souls Remake
Type:
Game
Releasedatum:
19-11-2020
Ontwikkelaar:
Bluepoint Games
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media