Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Top 10 - Slechtste Uwe Boll Films
Het Ontstaan van een Game
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Psychonauts


Door Rene Groen op 02-02-2006 om 01:08
Bron: Gamed

Ik heb slecht nieuws, maar ik heb ook goed nieuws. Het slechte nieuws is dat veel gamers deze game links zullen laten liggen omdat het te apart is en niet in de mainstream past. Het goede nieuws is dat ik via deze review aan kan tonen dat deze game een juweeltje is, waar jullie gerust je geld aan uit kunnen geven. Hoe dat zit, lees je in deze review.


De krachten van een Psychonaut


Een Psychonaut heeft de beschikking over meerdere krachten. In het begin is dit nog zeer beperkt, maar door het behalen van bepaalde diploma's breid je deze krachten steeds meer uit. Enkele van deze krachten zijn telekinesis (het verplaatsen van objecten), invisibility (onzichtbaarheid), levitation (rond kunnen springen op een stuiterende bal, waardoor je bij hoger gelegen plaatsen kunt komen) en pyrokinesis (dingen in brand zetten).
Wanneer je rondloopt kun je drie krachten onder knoppen toewijzen, maar je kunt deze elk moment veranderen.

Zoals gezegd verzamel je door de levels heen verschillende items die je rang kunnen verhogen. Wanneer je steeds vijf rangen hoger bent krijg je een speciale toegevoegde waarde voor één van je krachten. Hierdoor kun je bijvoorbeeld langer onzichtbaar blijven of slaat je aanval van één vijand automatisch over naar drie vijanden eromheen. Wanneer je alles weet te verzamelen in de game kun je tot rang 100 komen, maar dit is niet nodig om het spel succesvol te voltooien. Door al dit soort unlockables loont het zeker de moeite om veel tijd in de game te stoppen, iets wat ik ook na het uitspelen nog met veel plezier gedaan heb. Ben je echter een gamer die daar geen zin in heeft, dan ben je met ongeveer 12 uur klaar met het spel. Het is dan ook jammer dat Psychonauts geen heel moeilijk spel is, maar de tijd die je erin stopt is zeker de moeite waard.



Het geluid als beste element binnen de game

Geluid kun je binnen games op vele niveau's beschrijven, en in een game als Psychonauts ben ik het verplicht om dit ook zeker te doen.
Een eerste geluid waar je op let als je in een game stapt is die van de omgeving. In Psychonauts wordt iedere omgeving ondersteund door zijn eigen geluid. In het kamp is alles rustig (en hoor je via de geluidsinstallatie coach Oleander over het kamp brullen, wat deze rust toch wat verstoort), maar binnen de hersenen is deze rust vaak niet aanwezig. Waar je je ook bevindt, iedere omgeving wordt krachtig ondersteunt met de juiste muziek.
Een tweede geluid is die van karakters. Hiermee kom ik meteen bij het sterkste punt van de game. Niet alleen is de voice acting van de vele mensen die je op je pad tegenkomt zeer overtuigend, het is ook nog eens zeer uitgebreid. Zelden hoor je ze hetzelfde zeggen wanneer je ze iets vraagt en de maffe conversaties zitten vol humor. Ieder karakter heeft zijn eigen aparte stemgeluid, en om meer over het kamp te weten te komen kun je ook gewoon bij twee gesprekspartners gaan staan. Enkele minuten lang praten deze over van alles en nog wat, zonder zich iets van je aan te trekken.
Als laatste hebben we natuurlijk de stem van Razputin zelf. Ook deze is keurig verzorgd. Hij heeft een kinderlijke, niet irritante stem, precies zoals je mag verwachten. Tel hierbij de sterke soundtrack op en ik kan niet anders als concluderen dat het geluid één van de beste is welke ik ooit in een game heb meegemaakt.



Ook grafisch ziet de game er bijzonder goed uit. De aparte stijl (welke vergelijkbaar is met eerdere werken van Tim Schafer) is overtuigend en irriteert nergens. Slechts een kleine hapering en een camera die soms blijft hangen doen wat afbreuk hieraan, maar dit zijn slechts kleine momenten binnen een veel groter geheel.

Conclusie

Psychonauts wist vele hoge cijfers te behalen in de media, maar werd geen verkoophit in Amerika. Dit is jammer, want Tim Schafer zet een game neer die ondanks zijn speelse uiterlijk behoorlijk diep gaat. Met dit concept weet hij één van de beste Xbox spellen neer te zetten die ik gespeeld hebt. Het is jammer dat de game misschien net iets te makkelijk is, maar met de vele unlockables die er zelfs na het uitspelen nog te verzamelen zijn is dit toch zeker een spel die je moet hebben.

Naast de gespeelde Xbox versie zal Psychonauts op 3 februari ook in de schappen liggen voor de PlayStation 2 en PC.
Pagina: 1 | 2 | 3
Beoordeling
Gameplay   90
Sound   96
Graphics   87
Replay   83

Als je de maand februari goed wil beginnen, koop dan Psychonauts!
91


10:11  City Life site brengt alle details over game
01:08  Rise of Nations: Rise of Legends
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Ikkyu op 02-02-2006 om 02:52 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Deze ga ik halen op PC . René, je hebt me overtuigd . Goeie review !

N Stone op 02-02-2006 om 09:05 [Niv: 4 / Exp: 176]
zit al heeeel lang op deze game te wachten.

Tristan op 02-02-2006 om 09:14 [Niv: 50 / Exp: 2525]
Sow hoog cijfer!!!! Wat een stom plaatje op het doosje zeg .

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-02-2006 om 11:31 [Niv: 751 / Exp: 37552]
Bedankt Ikkyu, je zult niet teleurgesteld worden als je de game aanschaft.
Tristan, het doosje wordt je helemaal duidelijk als je de game gespeeld hebt. Hij past er namelijk helemaal bij.

phantom op 02-02-2006 om 12:42 [Niv: 14 / Exp: 695]
ik ga hem kopen als ie 15 euro is

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-02-2006 om 12:45 [Niv: 751 / Exp: 37552]
Kun je lang wachten ben ik bang

Gast (80.56.130.xxx) op 02-02-2006 om 12:46
@Ikkyu
alleen op de ps2 en xbox

Gast (80.56.130.xxx) op 02-02-2006 om 12:49
wel dus :9

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-02-2006 om 13:10 [Niv: 751 / Exp: 37552]
PlayStation 2, Xbox én PC, staat zelfs in de review.

NL|MegaMika op 02-02-2006 om 14:05 [Niv: 134 / Exp: 6703]
Was dit die game waar je zo slim was het eindfilmpje weg te drukken door een zuivere fout van jezelf? : P

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-02-2006 om 14:24 [Niv: 751 / Exp: 37552]
Yep, maar daarna heb ik het laatste stuk nog een keer doorgespeeld

Gast (80.56.130.xxx) op 02-02-2006 om 18:30
@Rene
ik zei toch wel dus |( :)

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-02-2006 om 18:43 [Niv: 751 / Exp: 37552]
En ik zag dat het zelfs in de review staat.

AlttC op 03-02-2006 om 12:08 [Niv: 14 / Exp: 699]
Ik vind de boxart eigenlijk wel heel vet Leuke review!

Gast (81.58.55.xxx) op 10-01-2007 om 18:43
Dit spel is echt heel vet, ik heb het laatst gekocht en heb er zeker geen spijt van!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Psychonauts
Type:
Game
Releasedatum:
03-02-2006
Ontwikkelaar:
Double Fine Productions
Uitgever:
THQ Inc.
Media:

Meer media