Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
24 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(24) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Maart 2019 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2019 
(6) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(1) 
(10) 
(1) 
20 Maart 2019 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(8) 
19 Maart 2019 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
(1) 
(7) 
(0) 
18 Maart 2019 
(2) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
16 Maart 2019 
(1) 
(9) 
(1) 
(6) 
(2) 
(0) 
15 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2019 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Maart 2019 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
12 Maart 2019 
(4) 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 Maart 2019 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
08 Maart 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
The Division 2
Devil May Cry 5
The LEGO Movie 2 Videogame
Gamed Gamekalender Maart 2019
Review:

Devil May Cry 5


Door Rene Groen op 13-03-2019 om 05:22
Bron: Gamed

Zes jaar geleden koos ontwikkelaar Ninja Theory voor een andere richting binnen de Devil May Cry serie. Een voorloper met een jongere Dante was verfrissend volgens de één terwijl de ander juist kritiek had op hoe het personage was neergezet. Geen vrees, met Devil May Cry 5 gaan we gewoon weer terug naar de hoofdserie.

Enkele jaren na de gebeurtenissen van het vierde deel is er van rust geen sprake. Hoofdverantwoordelijke is de demoon Urizen die de boom Qlipoth ten tonele laat verschijnen en waarmee hij het bloed uit de inwoners van Red Grave City zuigt. Hoewel dit verhaal niet veel voor stelt zijn er wel een hoop verwijzingen naar de eerdere delen. Heerlijk voor de fans, iets minder toegankelijk voor nieuwkomers die deze delen niet hebben gespeeld. Laat je hier echter niet door afschrikken, veel belangrijker is het te weten dat er drie karakters zijn om het verhaal mee te doorlopen. Naast de bekenden Nero en Dante gaat het om nieuwkomer V. Hun variëteit, waarover later meer, zorgt ervoor dat de game nooit verveeld. Capcom heeft ook voor een goede opzet gekozen door je een ieder onder de knoppen te laten krijgen, naast enkele missies waarbij je zelf het speelbare personage kunt kiezen. Een prima manier om je aan een ieder te laten wennen en tegelijkertijd de nodige keuzevrijheid te geven. Een missie later toch eens met een ander proberen? Dan kun je terecht in de missieselect en zo nog eens een poging wagen.


Hoewel Nero terugkeert kunnen we helaas niet hetzelfde zeggen voor zijn Devil Bringer arm, deze wordt hem aan het begin van de game op harde wijze afhandig gemaakt. Gelukkig is daar nog Nico, een handige dame die je voorziet van een mechanische vervanging, de Devil Breaker genaamd. De uitwerking is niet eenzijdig, in plaats daarvan geven de verschillende armen een breed scala aan nieuwe mogelijkheden. Afhankelijk van de toegepaste arm kun je vijanden vertragen, een zweep als aanvalsmiddel gebruiken, lasers schieten en nog veel meer. In geval van nood kun je de arm zelfs opofferen en zo de explosie gebruiken om met vijanden af te rekenen. De verschillende toepassingen van de arm combineer je met zijn zwaard Red Queen en revolver Blue Rose. Door deze combinatie is Nero het meest toegankelijke karakter voor nieuwkomers, al was het maar omdat Dante net een stapje verder gaat in termen van mogelijkheden.

Hoewel Dante zichtbaar net iets ouder geworden is levert hij niets in aan wendbaarheid en gevechtskwaliteiten. Uiteraard kunnen we weer vertrouwen op zijn zwaard Rebellion en pistolen Ebony en Ivory, toch gaan zijn mogelijkheden nog een stuk verder. Wat te denken van de Cavaliere, een motor die Dante in tweeën scheurt en waarmee hij vijanden te lijf gaat. Niet snel, wel bijzonder dodelijk. Of zijn meerdere geweren (waaronder een raketlanceerder), mogelijkheid om met zijn vuisten te slaan of aan te vallen met nunchucks. En dan is er nog altijd een diepere onderlaag middels een viertal te selecteren vechtstijlen. Zo kun je de nadruk leggen op aanvallen middels Swordmaster en Gunslinger of juist meer verdedigend te werk gaan met Royal Guard en Trickster. Het pakket aan mogelijkheden zorgt ervoor dat Dante het meest uitgebreide karakter is.


Als laatst is er nog nieuwkomer V. Een vreemde eend in de bijt omdat hij juist op afstand opereert middels het inzetten van een drietal demonen. De raaf Griffon voor ranged combat, de panter Shadow voor mêlee aanvallen en het wezen Nightmare die ten tonele verschijnt bij het inzetten van je Devil Trigger knappen zijn vuile werk op. Althans, grotendeels, enkel V kan met zijn loopstok namelijk de genadeklap uitdelen. Wacht je hier te lang mee dan keren vijanden weer terug en enkel van een afstand toekijken is dan ook geen oplossing. Omdat een drietal karakters met ieder hun eigen aanvalsmogelijkheden nogal overweldigend over kan komen is het goed te weten dat er naast meerdere moeilijkheidsgraden ook een oefenmodus is onder de naam The Void. Juist in een game waarin alles draait om het maken van combo's, het behalen van een goede ranking en zo het verkrijgen van rode orbs (waarmee je de kwaliteiten en de levens van karakters vergroot) is het goed om eerst even te kunnen oefenen. Gelukkig is het vergroten van de levensbalk en de Devil Trigger op ieder karakter van toepassing, dit hoef je dus niet steeds weer te herhalen.

Daar waar de actie een dikke pluim verdient is het leveldesign minder sterk. De opzet bestaat veelal uit het doorlopen van een gangetje naar een sectie waar vijanden of een baas staan, zonder verder veel vrijheid om op verkenning te gaan. Wat ook niet mee helpt is dat je gebonden bent aan de door Londen geïnspireerde stad Red Grave City of de binnenkant van Qlipoth, waarbij de kleuren blauw- en bruingrijs overheersen. Een soort eenheidsworst die meer variatie had mogen krijgen. Ook de camera had wat meer aandacht verdiend, deze staat soms net even te dicht op je waardoor vijanden net buiten je beeld vallen. Gelukkig is de camera wel makkelijk te draaien waardoor dit nooit een grote belemmering vormt. Wel is het onbegrijpelijk dat Capcom microtransacties in de game heeft gestopt. Spelers hebben de optie om orbs aan te schaffen om zo sneller upgrades aan te schaffen. Totaal onnodig aangezien je deze ook wel krijgt als je simpelweg de game speelt. Aan de andere kant doe je er niemand kwaad mee, de enige interactie met andere spelers is dat je ze in sommige missies op de achtergrond ziet vechten met een karakter dat jij niet gekozen hebt. Omdat je deze speler aan het einde van een level een beoordeling en daarmee een beloning kunt geven is dit juist een leuke manier van hoe het wél kan.


Devil May Cry 5 is dan ook niet foutloos. Sterker nog, je zou zelfs de kritiek aan kunnen voeren dat Capcom weinig innovatie heeft doorgevoerd. Los van het speelbare karakter V zijn Nero en Dante namelijk niet heel anders dan voorheen. Is dit erg? Totaal niet! De gameplay is vloeiend en het aaneenrijgen van combo's is een bezigheid die nooit gaat vervelen. Zelfs niet als je een steuntje in rug nodig hebt en de Automatic Mode aanzet waarbij je geassisteerd zult worden in het maken van combo's. Capcom USA CEO Kiichiro Urata liet vorige week weten dat het bedrijf helemaal terug is na de succesvolle lanceringen van de Resident Evil 2 Remake en Devil May Cry 5. En daar zijn we het helemaal mee eens!
Beoordeling
85
Devil May Cry 5 moet het niet hebben van zijn verhaal, na verloop van tijd saai wordende omgevingen en camerawerk dat op momenten net even een verkeerde positie inneemt. Waar de game het wel van moet hebben is zijn vette, soepele gameplay die tot uiting komt in de drie karakters met ieder hun eigen stijl. Onderstreept met een heerlijke soundtrack hak je in op demonen op jacht naar die felbegeerde SSS-ranking. Een concept dat ook na meerdere delen in de serie nog altijd niet gaat vervelen.


11:39  Halo: MCC komt met Reach naar PC
15:14  Xbox studio The Initiative stelt zich voor
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (89.205.225.xxx) op 13-03-2019 om 07:20
Ik stikte bijna van het lachen toen ik las dat Nero Balrog had als wapen. Maar toffe review. Vond het spel zeker boven een 8,5 waardig. Het was het wqchten waard!

Gast (92.108.244.xxx) op 13-03-2019 om 08:07
Na DMC[2013] nog altijd in de vingers te hebben had ik jammer genoeg geen klik met de demo maar een om de game compleet te gaan negeren ging me te ver.

Nu ik de game bijna uit heb denk ik er anders over want ja ik vind hem zelfs beter dan DMC[2013] & Bayonetta 2.

Je kan nog zoveel fun uit dit spel halen als je ziet wat die armen van Nero nog allemaal kunnen.

Ik tel er zelf een punt bij. ;)

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-03-2019 om 08:46 [Niv: 703 / Exp: 35137]
Oeps, zit het gewoon aan de verkeerde persoon toe te schrijven

Gast (91.141.177.xxx) op 15-03-2019 om 14:06
Beste Devil May Cry game in de reeks! De gameplay is gewoon rete strak en vloeiend met prachtige attack animaties. De mogelijkheden qua combo's die je kunt uitvoeren zijn insane, vooral wanneer je met Dante speelt. _O_ Dante Must Die game difficulty is ook zeker de moeite waard om door te spelen of op z'n minst even te checken. (Extra unlockable outfits/powers.) Nu hopen dat ze Trish en Lady DLC uit gaan brengen over een tijdje! :9

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Devil May Cry 5
Type:
Game
Releasedatum:
08-03-2019
Ontwikkelaar:
Capcom
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media